×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
کمبودها دامداری‌های کهگیلویه را به چالش می کشد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ حمیده تابش نژاد: شهرستان کهگیلویه در قلب زاگرس و همجواری کوه‌ها و جنگل‌هایش با پیوند رودها و قنات‌ها، کشاورزی و دامپروری را به عنوان شغل اصلی مردمانش از دیرباز یدک کشیده است.

دروازه تجارت دوران صفویه در کنار تاریخ پر فراز و نشیبش، مردمانی زحمت کش و نجیب را نسل به نسل پرورش داده و از سرد و گرم‌های تقویم گذرانده است.

توپوگرافی کهگیلویه به نحوی رقم خورده است که سوق مردمان را به سمت شغل‌های کشاورزی و دامپروری شاهد باشیم.

طی سالیان مختلف تولید با محوریت دامپروری دگرگونی‌های متعددی را در این شهرستان رقم زده است. جهت دهی به سمت واحدهای پروار بندی، تولید هدفمند و صنعت محور کم کم جایگاه روش‌های سنتی را گرفته است.

کمبودها دامداری‌های کهگیلویه را به چالش می کشد

اما در این میان عدم حمایت ظرفیت‌های تولیدی بخش دامپروری، بیم و یاس زیادی را بر گرده دام پروران شهرستان وارد کرده است.

ضعف تسهیلاتی، نبود کشتارگاه و تعطیلی کارخانه شیر تنها بخشی از مشکلات این بخش از فعالین تولید است، در حالی که تاکید همه جانبه بر رونق تولید است، ضعف‌های زیرساختی بخش دامپروری شهرستان را با مشکلات متعددی رو به رو کرده است.

واحدها در شرف تعطیلی

در همین راستا اکوانی، مجری طرح مرغ تخم گذار در شهرستان کهگیلویه گفت: بیش از ۳٠ میلیارد تومان هزینه کرده‌ام، اما نهاده‌های دامی کفاف مراحل تولیدمان نیست.

وی ابراز داشت: شرایط به نحوی است که سهمیه نهاده ماه‌های بهمن و اسفندماه هنوز تأمین نشده است.

روهنده فعال دیگر این بخش، نیز گفت: بنا به شرایط کمبود نهاده‌های دامی، وقتی از ۶ ماه مراحل تولید تنها ۴ و نیم ماه حمایت می‌کنند، تصمیم به تعطیلی سه کارگاه تولیدی پرواربندی، بوقلمون و مرغ محلی با حداقل ۱۲ نیرو گرفته‌ایم.

وی ابراز داشت: در صورتیکه ۹ واحد تولیدی بوقلمون در شهرستان داریم، اما به دلیل نبود کشتارگاه هزینه‌های بسیاری متحمل می‌شویم.

روهنده تصریح کرد: نیازمند حمایت رسانه‌ها از تولید و همینطور سازمان جهاد کشاورزی در موضوع خرید تضمینی گوشت مازاد هستیم.

عشایر مجبور به فروش دام مولد شدند

فاضل بوذری نماینده دامداران عشایر نیز تصریح کرد: به دلیل افزایش چند برابری قیمت علوفه‌ها، عشایر مجبور به فروش دام مولد خود شده تا بتواند هزینه‌ها را پرداخت کند.

وی خواستار جلوگیری از افزایش قیمت خودسرانه علوفه‌ها و تعیین نرخ ثابت و نظارت بر قیمت‌ها توسط نهادهای نظارتی، جلوگیری از خروج علوفه از شهرستان و اعطای وام‌های کم بهره خرید علوفه به عشایر و دامدار واقعی شد.

کمبودها دامداری‌های کهگیلویه را به چالش می کشد

مسئول امور دام شهرستان نیز در این راستا گفت: اگر برنامه ریزی صحیح داشته باشیم می‌توانیم قطب دامپروری کشور باشیم.

دلداده افزود: سهمیه نهاده‌های دامی شهرستان کهگیلویه از بندر امام خمینی به مرکز استان انتقال و سپس و هزینه و مدت زمان بیشتری به کهگیلویه انتقال می‌یابد که این هزینه‌ها تمام و کمال بر دامدار تحمیل می‌شود.

وی تصریح کرد: با توسعه شرکت‌های دانش بنیان در حوزه دام و دامداری و همینطور تأسیس مرکز اصلاح دام، می‌توانیم شاهد توسعه و افزایش بهره وری و تولید در شهرستان باشیم.

خونبازی، نماینده و مجری طرح شترمرغ در شهرستان نیز، گفت: طرح‌های شترمرغ نیازمند خرید تضمینی و حمایتی از نهاد سازمان جهاد کشاورزی است.

در ادامه نماینده صنف گاوداری‌های صنعتی شهرستان گفت: سهمیه نهاده‌های دامی برای شهرستان به هیچ عنوان کافی نیست.

درفشه افزود: مرکز جمع آوری شیر نداریم و به دلیل تأخیر در ارسال بارها هزینه‌هایی متحمل شده‌ایم و باید جلوی خروج کاه و علوفه از شهرستان را بگیرید.

بنا بر این گزارش، فعالین بخش دامپروری از حلقه‌های متعدد مفقوده در این بخش رونمایی کردند تا ضعف‌ها به شکل محسوس نمایان شود.

اما متولیان نیز در این راستا از اجرای برنامه‌هایی برای رفع مشکلات خبر می‌دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در همین راستا از افزایش ۶٠ درصدی توزیع خوراک دام به نسبت سال گذشته خبر داد.

علی معتمدی پور در نشست با فعالان بخش دامپروری شهرستان کهگیلویه، افزود: با توجه مشکلات بخصوص خوراک دام در شهرستان تقریباً نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش توزیع در بین دامداران داشتیم.

وی با بیان اینکه بخشی از وظایف صمت به جهاد کشاورزی واگذار شده است، تصریح کرد: زیر ساخت و امنیت مواد غذایی و اقتصادی در بحث دامداری و دامپروری است، به همین دلیل بخش دام اهمیت ویژه ای دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به وضعیت کشتارگاه‌های استان، گفت: سه کشتارگاه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که دو تا کشتارگاه در بویراحمد و یکی در گچساران است.

کارخانه شیر کهگیلویه فعال نیست

وی تعداد مرغداری‌های فعال و غیرفعال در شهرستان کهگیلویه را ۳۳ تا ۴۴ مرغداری عنوان کرد و گفت: با توجه به این تعداد نیاز به احداث کشتارگاه داریم و در کنار آن نیاز به سردخانه به شدت احساس می‌شود.

معتمدی پور افزود: همچنین در سطح شهرستان یک کارخانه شیر داریم که فعال نیست و در تلاش هستیم که آن را فعال کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به عدم فعالیت کارخانه شیر، گفت: دو مشکل عمده تأمین ماشین حمل شیر و مشکل گازرسانی از دیگر مشکلات این کارخانه است.

وی با اشاره به میزان بالای تولیدات گندم و دیگر محصولات کشاورزی در شهرستان نسبت به دیگر شهرستان‌ها گفت: متأسفانه نبود سیلو یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی است.

معتمدی پور به افزایش قیمت گندم که حدود ۱۲ هزار تومان و یک هزار تومان هم پاداش بوده اشاره کرد و گفت: سیاست وزیر دولت جدید بر این است که محصولات کشاورزی باید تضمینی خرید شوند.

کمبودها دامداری‌های کهگیلویه را به چالش می کشد

وی تاکید کرد: هر محصولی که بر اساس خرید یارانه دولتی باشد باید نظارت بر فروش و توزیع آن بر اساس قانون جدید صمت و کشاورزی انجام شود.

معتمدی پور گفت: قطعاً تولید کنندگان واقعی از این افزایش قیمت متضرر نمی‌شوند.

معتمدی پور با اشاره به وضعیت اتحادیه‌ها در شهرستان کهگیلویه گفت: اتحادیه‌ها در کهگیلویه نسبت به دیگر شهرستان‌ها ضعیف‌تر است و این اولین جلسه‌ای است که می‌تواند بارقه‌ای از امید باشد.

وی گفت: در ایام پایانی سال میزان تولید مرغ ۳۲ درصد افزایش داشته است و در ایام تعطیلات و گردش پذیری به شدت میزان نیازمان به مرغ افزایش یافت و به سه برابر یعنی در حدود ۱۱۸۹ تن در سال مشابه گذشته رسید که مجبور شدیم مرغ منجمد در ۷۵ نقطه توزیع کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در بحث زیر ساختی مجموعاً نزدیک به ۴۰ میلیارد به سد کوهبرد، سد ایلی آباد و پروژه دشت بن لنده اختصاص داده شده است.

معتمدی پور تصریح کرد: ۱۰۴ میلیارد تومان با توجه به تسهیلات تبصره ماده ۱۸ سهمیه داشتیم و با پیگیری‌های نماینده کهگیلویه در سطح وزارتخانه و استاندار میزان نیاز ما نزدیک به ۸۵۰ میلیارد تومان بود که حدود ۷۵۰ میلیارد تومان در اختیار ما قرار دادند که جهش بزرگی در زمینه زیر ساختی و کشاورزی است.

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: باید تسهیلات کم بهره در اختیار دامداران استان قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام سید محمد موحد در دیدار با فعالین دامپروری شهرستان، افزود: اهمیت پشتوانه مالی مورد نیاز دامداران و تعاونی‌ها محسوس بوده و باید وام و تسهیلات کم بهره در اختیار دامداران قرار گیرد.

وی با اشاره به انتقال نهاده‌های دامی از بنادر به مرکز استان و ارسال مجدد از مرکز استان به کهگیلویه، تصریح کرد: بهتر است مجموعه جهاد کشاورزی تدبیری بیاندیشد تا نهاده دامی سهم کهگیلویه از آنجا جدا و نیاز به ارسال به مرکز استان نباشد و از دوباره کاری جلوگیری شود.

موحد همچنین نخستین پیشنهاد برای برون رفت از وضعیت موجود را ایجاد چند کارگروه متشکل از فرماندار شهرستان، مدیرکل جهاد کشاورزی و نماینده دامداران دانست تا بتوان مشکلات را بررسی و در نهایت پیگیری کرد.

موحد با اشاره به صحبت‌های نماینده فعالین در بخش گاوداری‌ها، گفت: انتقال شیر به بهبهان برای تولید کنندگان دردسرساز است و انتظار می‌رود راه‌حل مناسبی برای احداث کارخانه شیر فراهم شود.

موحد خاطرنشان کرد: باید زمان مناسب از سوی مسئولان مشخص شود تا بتوان بر اساس آن به دامداران و تولیدکنندگان قول مساعد داد. باید تسهیلات کم بهره در اختیار دامداران استان قرار بگیرد.

تشکیل کارگروه نهاده در استان ضروری است

موحد، افزود: می‌طلبد پس از تشکیل چندین کارگروه طی یک هفته مشکلات آنها بررسی و همچنین ظرف دو هفته پس از ایجاد این کارگروه‌ها نتیجه یا راه حل آن را اعلام کنند.

وی همچنین بر تشکیل کارگروه نهاده در سطح استان تاکید کرد و افزود: این مهم موجب می‌شود تا نهاده در کمترین زمان ممکن به دست دامدار برسد.

کمبودها دامداری‌های کهگیلویه را به چالش می کشد

نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس، گفت: باید موانع مختلف پیش‌روی تعاونی‌های مختلف برداشته شود تا شاهد رونق و توسعه این واحدها باشیم.

موحد با اشاره به سو استفاده دلالان از بعضی امتیازات حوزه کشاورزی و دامداری، تصریح کرد: باید کسانی که به آنان خدمت ارائه می‌شود به معنای واقعی دامدار یا کشاورز باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، مطالبات دامداران کهگیلویه در این شرایط اقتصادی و لزوم تولید خروجی محور، عزم دستگاه‌ها برای حمایت مناسب از حفظ این چرخه تولید و اشتغال را طلب می‌کند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.