×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
تنش آبی در۲۶٠روستای کهگیلویه وبویراحمد/سرزمین رودخانه ها آب ندارد

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها_ پژمان امیدی: کهگیلویه و بویراحمد سرزمین آب و باد و برف و آفتاب با توپوگرافی جنگلی و کوهستانی حال خوبی در زمینه پایداری آب ندارد.

جغرافیای اعجاب انگیز زاگرس استانی را در قلب خود می بیند که علیرغم همه ظرفیت‌هایش، محرومیتی تاریخی را به دوش می‌کشد.

قریب به ۱۰ درصد روان آب‌های ایران پهناور از استانی که تنها یک درصد جمعیت کشور را داراست عبور کرده و چرخه توسعه آن برنامه ریزی مناسبی برای عبور از ضعف‌ها نداشته است.

تغییرات اقلیمی با چاشنی کمبودهای زیرساختی این سرزمین پر آب را با تنش آبی رو به رو کرده است.

بر اساس آخرین آمارها، دهها روستای استان با تنش آبی رو به رو شده است.

تنش آبی در۲۶٠روستای کهگیلویه وبویراحمد/سرزمین رودخانه ها آب ندارد

عدم مدیریت منابع آب، چاه‌های کم بهره و هزینه بر، کشاورزی سنتی و آب بر و تغییرات بارشی دست به دست هم داده تا شهرها و روستاهای مختلف استان با تنشی جدی رو به رو شوند.

تنش آبی در ۲۶٠ روستا

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۵٠٠ حلقه چاه آب در استان وجود دارد.

آرش مصلح با اشاره به شرایط تنش آبی، افزود: خشکسالی امسال در بخش آب شرب شهرها و روستاها و عشایر استان تأثیر خود را دارد و باید مدیریت مناسبی اجرایی شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۶۰ روستای این استان با تنش آبی مواجه بوده و با تدوام وضعیت و شرایط فعلی آب چند شهر استان طی ماه‌های آینده با مشکل مواجه شود.

تنش آبی در۲۶٠روستای کهگیلویه وبویراحمد/سرزمین رودخانه ها آب ندارد

مصلح با بیان اینکه امسال با خشکسالی مواجهیم، گفت: میانگین بارش استان کهگیلویه و بویراحمد در دراز مدت ۶۵۱ میلیمتر بود و امسال این میزان به ۵۵۰ میلیمتر رسیده است.

کاهش ۱٠٠ میلیمتری بارندگی

مصلح ابراز داشت: در بارندگی‌ها نسبت به میانگین درازمدت با ۱۰۰ میلیمتر کاهش مواجه بوده و این کاهش بارندگی بر روی تمام منابع آبی استان شامل آب‌های سطحی، آب‌های زیرزمینی، سد و شبکه تأثیر گذاشت.

مصلح تصریح کرد: پنج هزار مجوز برداشت آب از منابع آب‌های سطحی شامل چشمه‌ها و رودخانه‌ها، ۹ شبکه آبیاری زهکشی، پنج نیروگاه برق آبی و دو سد در حال بهره برداری داریم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان با اشاره به تبعات خشکسالی امسال تصریح کرد: خشکسالی امسال بر روی سه منبع آب شرب، صنعت و کشاورزی استان اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه منابع آب استان در حال اُفت و پایین رفتن است، خاطرنشان کرد: احتمالاً این کاهش آب‌ها روی فعالیت صنایع استان از جمله صنایع بزرگ همچون کارخانه‌های آب تأثیر داشته و باید تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: برخی از ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی بدون توجیه اقتصادی و سود دهی در اختیار کشاورزان است که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

مصلح اظهار داشت: یک ایستگاه پمپاژ ۴۵۰ میلیون تومان هزینه برق دارد.

تنش آبی در۲۶٠روستای کهگیلویه وبویراحمد/سرزمین رودخانه ها آب ندارد

مصلح با اشاره به ممنوعیت کشت برنج تصریح کرد: طبق مصوبه دولت کشت برنج در کشور ممنوع شده است.

وی ابراز داشت: با توجه به تاکید استاندار مبنی بر بومی سازی این مسئله، در کنار رودخانه‌های اصلی با مردم همکاری و مساعدت کرده‌ایم که این مسئله موجب به معارضات و مشکلاتی شده است.

مصلح افزود: شرایط طوری شد که اخیراً یکی از رؤسای آب شهرستان به همین علت مورد ضرب و شتم کشاورزان قرار گرفت.

تنش آبی در۲۶٠روستای کهگیلویه وبویراحمد/سرزمین رودخانه ها آب ندارد

مصلح با تاکید بر اهمیت ظرفیت سدها، گفت: سد کوثر گچساران با حجم ۴۹۲ میلیون مترمکعب آب یکی از ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است.

وی با اشاره به اینکه در راستای آبگیری بالگردهای آبپاش در مواقع آتش سوزی جنگل‌ها از ظرفیت این سد استفاده می‌شود، اظهار داشت: باید موقعیت «یو تی ام» در دقیقه جهت بالگردها مشخص شود تا باعث بروز مشکلاتی در زیرساخت‌ها و تأسیسات سد نشوند.

اختصاص ۲۸٠ میلیارد اعتبار برای رفع تنش آبی روستاها

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کم آبی یک بحران جدی برای استان است.

کیامرث حاجی زاده با اشاره به اختصاص ۲۰۸ میلیارد تومان از محل محرومیت‌زدایی برای رفع تنش آبی در روستاهای محروم استان، اظهار داشت: این اعتبار در اختیار قرارگاه امام حسن (ع) سپاه قرار گرفته و عملیات اجرایی در دست اقدام است.

حاجی زاده گفت: در برخی حوزه‌ها دچار کم‌آبی هستیم و می‌طلبد با همکاری مردم و برنامه محوری متولیان فرهنگ مصرف بهینه و جلوگیری از اسراف و زیاده‌روی در استان نهادینه شود.

تنش آبی در۲۶٠روستای کهگیلویه وبویراحمد/سرزمین رودخانه ها آب ندارد

وی افزود: مردم و مسئولان در موضوع خشکسالی و عبور از این شرایط کمک کنند و باید در مناطقی که دچار خشکسالی شدند الگوی کشت تعریف شود.

معاون عمرانی استاندار گفت: مسئولان می‌توانند با اختصاص اعتبار برای احداث پروژه‌های آبی و مردم با احیای فرهنگ صرفه جویی کمک کنند تا از این بحران عبور کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، هرچه به سمت تابستان حرکت می‌کنیم بر تنش آبی کهگیلویه و بویراحمد افزوده شده و معیشت و مهاجرت معکوس را تحت تأثیر قرار گرفته و چرخه چالشی جدیدی را در استان رقم زده که مدیریت مناسب منابع و اصلاح الگوهای مصرفی برای گذر از این شرایط اجتناب ناپذیر است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.