×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
فعال سیاسی اصولگرا: دولت مدل اقتصادی مشخصی برای اداره کشور ندارد

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که این روزها شاهد افزایش قیمت عجیب و غریب کالاهایی مثل نان باگت و ماکارونی هستیم علت این اتفاق چیست، گفت: وقتی مسئولی پشت تریبون قرار می‌گیرد و می‌گوید آرد و بنزین را گران کردیم چون قاچاق می‌شد، سوال اینجاست مسئول کنترل قاچاق کالا کیست؟‌ وزارت کشور است. پس باید وزیر کشور را استیضاح کرد که چرا نتوانسته مرزها را امن کند تا قاچاقی انجام نشود. اگر وزیر کشور در کنترل مرزها ناتوان است، موارد دیگری مانند مشروبات الکلی، اسلحه، ماده مخدر هم قاچاق می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ نکته دیگر آنکه اگر دولت می‌خواهد جراحی انجام دهد باید علت اصلی مشکل را رفع کند. اما دولت قوت لایموت مردم را هدف قرار داده است. این سیاه چاله‌ها، غده سرطانی هستند که در اقتصاد وجود دارند و دولت باید این مشکلات را به طور جدی حل کند. اگر دولت نان و آرد را گران کند، بازار سیاه تشکیل می‌شود و به دلیل نداشتن برنامه اقتصادی منسجم، شرایط بدتر شده است.

کنعانی‌مقدم درباره حل این مشکلات چه راهکاری وجود دارد، گفت:‌ پیشنهاد این است که باید در تیم اقتصادی دولت بازبینی صورت گرفته و ارزش پول ملی حفظ شود. اگر اقتصاد کشور را به بدن تشبیه کنیم، اگر در حالت اورژانسی خونریزی داشته باشد و رگ آن زده شده باشد باید اول به سراغ رگ آن رفت اما اگر از همان اول بخواهند به قسمت‌های دیگر بپردازند نابود خواهد شد. ارزش پول ملی شاهرگ اصلی بوده و ابتدا باید به آن پرداخت. مهم‌ترین ضربه اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی است که مقصر این مشکل دولت‌ها هستند که عملا ثروت مردم را به باد دادند. وضعیت امروز بورس، معیشت و قاچاق نشانگر اوضاع نابه سامانی است.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا باید در پرداخت رایانه‌ها اصلاحی صورت بگیرد یا خیر در موضوع دیگر دادن بن کالا چاره مناسبی است یا خیر؟ آیا این راهکارها می‌تواند موثر واقع شود یا خیر گفت: من در جریان ریز مسائل اقتصادی هستم. از همان ابتدا، اختصاص دادن یارانه به مردم کار اشتباهی بود و این یارانه ۴۵ هزار تومان صرف پول سیگار مردم می‌شد. در دنیا چنین روشی وجود دارد اما باید با افزایش ارزش پول ملی قدرت خرید مردم را افزایش دهیم.


بیشتر بخوانید: کشور را با رشته معارف دانشگاه امام صادق نمی‌توان اداره کرد/ اقتصاد با شعار و مداحی درست نمی‌شود


پول نفت نقدینگی را بالا برده و بالا بودن نقدینگی موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود. ما همان زمان برای پیشگیری از افزایش قیمت‌ها که اصطلاحا به آن دیابت اقتصادی می‌گوییم سه راهکار پیشنهاد دادیم. نقدینگی، قند خون است و اگر افزایش یابد مشکل ایجاد می‌کند. راهکار اول ما ریاضت اقتصادی یعنی انقباض بودجه‌ای دولت و صرفه‌جویی بود. راهکار دوم افزایش سرمایه‌گذاری خارجی که انسولین تزریق کردن در اقتصاد است و راهکار سوم جذب نقدینگی در تولید است که مانند ورزش کردن برای جذب قند خون است. اگر دولت این سه راهکار را در اقتصاد فعلی به کار بگیرد موثر واقع می‌شود.

کنعانی‌مقدم درباره پیشنهاد محسن رضایی درباره افزایش یارانه‌ها و اختصاص دادن یارانه بنزین که امروز در هیچ جایی از اقتصاد وجود ندارد و اینکه راهکار حل این بی‌برنامگی در دولت چیست، گفت: از ابتدا با حضور محسن رضایی در ساختار ریاست جمهوری مخالف بودیم و ایشان باید معاون اول رئیس‌جمهور می‌شد. اما این اتفاق نیفتاد و چند برنامگی در دولت رخ داده است. امروز اگر از دولت بپرسید برنامه‌تان بر اساس کدام مدل اقتصادی است جواب مشخصی نداشته و در تئوری‌های اقتصادی نوعی سردرگمی وجود دارد و به همین علت با حرف‌های غیرعلمی مواجه می‌شویم. بعد از آن هم تاوان این بررسی‌های غیرعلمی را مردم می‌دهند. اولین راهکار اینکه تصمیم‌گیری در سیستم اقتصادی باید به شکل جدی اصلاح شود، راهکار دوم هم آن است که برنامه اقتصادی دولت شفاف و روشن باشد و باید از اقتصاد دستوری پرهیز کند.

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که امروز قیمت مصرف بنزین از تولید آن گران‌تر است آیا این موضوع می‌تواند هشداری در خصوص افزایش قیمت مصرف بنزین باشد، گفت: اشتباه بزرگ مسئولان ما این است که قیمت اجناس را به دلار اعلام می‌کنند. مگر مردم ما درآمد دلاری دارند که باید قیمت‌ها را به دلار اعلام کرد. همین مقایسه اشتباه مسئولان ما باعث می‌شود مردم بگویند دستمزدها را دلاری کنید. تا زمانی که ارزش پول ملی ما بالا نرود،‌ نه تولید موفق می‌شود و آرامش هم به بازار برنمی‌گردد. بنابراین معتقدم کسانی که امروز برنامه‌های اقتصادی دولت را به دولت تجویز می‌کنند، راهکار موثری ارائه نمی‌دهند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.