×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
تب تقاضا در بازار فروکش کرد/ کاهش نرخ برخی اقلام

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها_ پژمان امیدی: اقتصاد کلید واژه محوری هر محاوره و جمع این روزهای مردم کهگیلویه و بویراحمد شده و در هر جمعی صحبت از یارانه‌ها و در کنار آن گرانی‌های اخیر است.

مردمی سازی یارانه‌ها یکی از هدف گذاری های دولت بوده که تلاش دارد با این روش جلوی قاچاق کالاها و نفوذ دلال‌ها در توزیع اقلام و کالاهای اساسی را بگیرد.

فارغ از خوب و بد بودن این شیوه برای مبارزه با قاچاق، بدون شک هر طرحی در بازه ابتدایی فعالیت نقاط ضعف و قوتی دارد که زمان بر اصلاح آن تاکید خواهد کرد.

در این میان اجرای یک طرح ملی در هر استان می‌تواند به شکل متفاوتی بازخوردهایش را نمایش دهد.

کهگیلویه و بویراحمد که از محروم‌ترین استان‌های کشور است، عقب ماندگی تاریخی را بر گرده خود احساس می‌کند و اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها، ترکش‌هایی متفاوت از مرکز را برای جمعیتش رقم می‌زند.

 تب تقاضا در بازار فروکش کرد/ کاهش نرخ برخی اقلام

قریب به ۲٠ درصد جمعیت استان زیر پوشش نهادهای حمایتی بوده و وضعیت اشتغال نیز در استان مطلوب نیست.

بر اساس آمارها، طی شش ماه گذشته در قریب به ۸٠ درصد آمارهای ارائه شده از تورم، نام کهگیلویه و بویراحمد در بین اولین استان‌های با نرخ تورم سنگین دیده می‌شود.

بررسی خبرنگار مهر نشان می‌دهد در دو روز ابتدایی اجرای طرح، بازار با افزایش تقاضا مواجه شد.

اما این پایان ماجرا نبوده و روی دیگر قصه با فروکش کردن تب خرید و کم شدن قدرت خرید خود را نشان داد.

نکته قابل توجه این بود که مدیریت تأمین بازار در روزهای آتی به دلیل عدم استقبال‌ها، کمی راحت تر شد و برخی قیمت‌ها از میزان مصوب نیز پایین‌تر آمد.

در حال حاضر تامین روغن در مغازه‌های کوچک قطره چکانی است و سایر اقلام نیز تعادل توزیع مناسبی ندارد.

اما موضوع قابل توجه این است که کهگیلویه و بویراحمد که رکورد دار تورم شش ماهه گذشته در کشور است، اکنون با شرایط جدید و گرانی‌ها، گردنه‌های سختی را در جلوگیری از به زیر خط فقر رفتن بخش دیگری از جمعیتش در پیش روی خود می بیند.

نمایی کلی از بازار استان بیانگر تلاش‌ها برای جلوگیری از کمبود کالاست، اما از سویی رغبت بالایی از طرف خریداران به ویژه در کالاهای زیر مجموعه افزایش قیمت‌ها دیده نمی‌شود.

 تب تقاضا در بازار فروکش کرد/ کاهش نرخ برخی اقلام

با این وجود نگاه متولیان بر تنظیم وکنترل بازار است.

افزایش قیمت نان سنتی ممنوع است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزایش قیمت نان سنتی تخلف بوده و نانوایی‌ها یارانه نان دریافت خواهند کرد.

علی احمد زاده افزود: مردمی سازی یارانه و توزیع عادلانه آن کاری بود که باید انجام گرفت و تبیین وضعیت طرح توسط رسانه‌ها ضروری است.

وی افزود: این طرح مهم باید در دولت قبل اجرا می‌شد که دولت بخاطر نگرانی از ارتباط با مردم انجام نداد.

احمد زاده با اشاره به اینکه مطالعات و هدف‌گذاری های طرح انجام شده است، خاطرنشان کرد: ارز تدریجی باید از روند اقتصادی کشور برداشته می‌شد.

وی با بیان اینکه یارانه باید در تقویت تولید و اشتغال باشد، ابراز داشت: در زنجیره تولید و مصرف نیز باید شرایط به این شکل باشد.

احمد زاده با اشاره به اینکه در گذشته ارز در اختیار وارد کننده قرار می‌گرفت، اظهار داشت: شرایط خاص حاکم بر این محور بازار آزادی را ایجاد کرد که محل ایجاد شبکه رانت و فساد بود.

 تب تقاضا در بازار فروکش کرد/ کاهش نرخ برخی اقلام

احمد زاده با بیان اینکه مصرف کننده دستی در این شرایط نداشت، با وجود واسطه‌ها و رانت، کالا به سختی و با هزینه بالا به دست مردم می‌رسید.

استاندار اجرای طرح را مصوبه مجلس در سال قبل دانست و عنوان داشت: ذخیره سازی کالاهای استراتژیک در شش ماهه دوم سال گذشته آغاز شد تا اجرای طرح کلید بخورد.

استاندار با بیان اینکه دولت مصلحت خود را بر مصلحت کشور ترجیح نداد، ابراز داشت: سال‌هاست میدان اقتصادی ما یک جنگ با غرب بوده و کسانی که در خط مقدم اقتصادی جهادگرانه حرکت می‌کنند، در جنگ تمام عیار با آمریکا و غرب قرار دارند.

احمد زاده با اشاره به صحنه بی امان جهاد اقتصادی، عنوان داشت: دولت مصمم به اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه و حمایت مستقیم از مصرف کننده است.

وی افزود: در شرایط یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و باید در کنار یکدیگر قرار بگیریم.

احمد زاده با بیان اینکه پولی که در گذشته به دست وارد کننده بود به دست مصرف کننده می‌رسد، ابراز داشت: مصرف کننده پول گرانی کالا را دریافت خواهد کرد.

استاندار گفت: آغاز تحول اقتصادی کشور با اجرای طرح مردمی سازی یارانه است و این طرح جلوی رانت را خواهد گرفت.

استاندار با اشاره به اینکه نانوایی‌های سنتی مجاز به افزایش قیمت نیستند، ابراز داشت: هرگونه افزایش قیمتی تخلف است.

ماجرای مرغ‌های تاریخ گذشته

امروز در فضای مجازی شایعه‌ای دست به دست شد که یک محموله گوشت مرغ بدون تاریخ مصرف وارد بازار کهگیلویه و بویراحمد شد که همه متولیان امر بدون استثنا این موضوع را تکذیب کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با رد این شایعه گفت: هیچ محموله گوشت مرغ بدون تأیید دامپزشکی مبدا و مقصد وارد هیچ استانی نمی‌شود و مردم نباید به این شایعات توجه کنند.

سید علی معتمدی‌پور با بیان اینکه سلامت مردم خط قرمز ما و همه متولیان است، افزود: در همه کشتارگاه‌های ما ناظر دامپزشکی و جهاد کشاورزی حضور دارند و بعد از آن نیز گوشت مرغ توسط کاسبان امین توزیع می‌شود و اعتماد و اطمینان کافی در این زمینه وجود دارد.

معتمدی‌پور تصریح کرد: به محض شنیدن این شایعه موضوع را پیگیری کردم و به مردم اطمینان می‌دهم که تاکنون هیچ گزارشی در این زمینه نداشتیم و چنانچه موردی مشاهده کنیم بدون اغماض برخورد خواهیم کرد.

وی افزود: مرغ‌های تولید این استان در کشتارگاه‌ها با برچسب مشخص و با نظارت کامل تاریخ تولید می‌خورند و مرغی از دیگر استان‌ها وارد نشده است.

 تب تقاضا در بازار فروکش کرد/ کاهش نرخ برخی اقلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: اکیپ دامپزشکی به صورت روزانه در سطح شهر و شهرستان‌ها فعال است و اگر موارد مشکوکی باشد از سطح بازار جمع می‌شود.

وضعیت مصرف تخم مرغ در استان

رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به وضعیت تولید و مصرف تخم مرغ در استان، گفت: مصرف سالیانه تخم‌مرغ در استان ۹ هزار تن است که بیش از چهار هزار و ۸۰۰ تن آن در داخل استان تولید می‌شود.

معتمدی پور افزود: شش واحد تولید تخم‌مرغ در این استان وجود دارد که ۲ مورد از این واحدها راکد و مابقی فعالند.

وی ابراز داشت: ۵۴ درصد مصرف تخم‌مرغ کهگیلویه و بویراحمد تولید بومی است.

معتمدی پور تصریح کرد: بیش از نیمی از نیاز این استان به محصول تخم‌مرغ در درون همین استان تولید می‌شود.

معتمدی‌پور با بیان اینکه جهاد کشاورزی همه توان خود را برای رفع مسائل حقوقی، قضائی و مالی واحدهای راکد به خرج خواهد داد، تصریح کرد: به تازگی چهار جواز تأسیس برای واحدهای پرورش مرغ تخم گذار صادر شده که امیدواریم هر چه سریع‌تر نسبت به احداث این واحدها اقدام شود.

وی تخم‌مرغ را یک کالای پرمصرف خواند و تاکید کرد: سیاست جهاد کشاورزی خودکفایی کامل در تولید تخم‌مرغ مورد نیاز این استان است.

کارخانه شیر کهگیلویه فعال نیست

معتمدی پور افزود: همچنین در سطح شهرستان کهگیلویه یک کارخانه شیر داریم که فعال نیست و در تلاش هستیم که آن را فعال کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به عدم فعالیت کارخانه شیر، گفت: دو مشکل عمده تأمین ماشین حمل شیر و مشکل گازرسانی از دیگر مشکلات این کارخانه است.

وی با اشاره به میزان بالای تولیدات گندم و دیگر محصولات کشاورزی در شهرستان کهگیلویه نسبت به دیگر شهرستان‌ها گفت: متأسفانه نبود سیلو یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی است.

 تب تقاضا در بازار فروکش کرد/ کاهش نرخ برخی اقلام

معتمدی پور به افزایش قیمت گندم که حدود ۱۲ هزار تومان و یک هزار تومان هم پاداش بوده اشاره کرد و گفت: سیاست وزیر دولت جدید بر این است که محصولات کشاورزی باید تضمینی خرید شوند.

وی تاکید کرد: هر محصولی که بر اساس خرید یارانه دولتی باشد باید نظارت بر فروش و توزیع آن بر اساس قانون جدید صمت و کشاورزی انجام شود.

معتمدی پور گفت: قطعاً تولید کنندگان واقعی از این افزایش قیمت متضرر نمی‌شوند.

معتمدی پور با اشاره به وضعیت اتحادیه‌ها در شهرستان کهگیلویه گفت: اتحادیه‌ها در کهگیلویه نسبت به دیگر شهرستان‌ها ضعیف‌تر است.

وضعیت تولید مرغ استان

وی گفت: در ایام پایانی سال قبل میزان تولید مرغ ۳۲ درصد افزایش داشته است و در ایام تعطیلات و گردش پذیری به شدت میزان نیازمان به مرغ افزایش یافت و به سه برابر یعنی در حدود ۱۱۸۹ تن در سال مشابه گذشته رسید که مجبور شدیم مرغ منجمد در ۷۵ نقطه توزیع کنیم.

معتمدی‌پور به نقش مؤثر جهاد در تنظیم بازار از ایام عید تا ماه رمضان و جدیداً طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: با وجود شرایط سختی که در کشور حاکم است و مردم می‌دانند، اما هیچ‌گاه نه در تولید و نه در توزیع با اولویت مناطق محروم و سرانه مصرف، کمبود کالایی نداشتیم.

وی افزود: کمبودها نیز موقتی و مقطعی بود و گاهی نیز تقاضای کاذب و خریدهای هیجانی و احتکارهای خانگی به ویژه قبل از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و اعلام قیمت‌های جدید، دلیل این کمبودهای مقطعی بود.

سه فروشگاه بزرگ پلمب شد

معتمدی‌پور از تأمین ۷۵ تن انواع روغن و صدها تن مرغ در دو روز گذشته در بازار استان خبر داد و گفت: آن التهاب کاذب بازار فروکش کرده و مشکلی در تولید و تأمین کالا در هیچ‌کدام از کالاهای اساسی وجود ندارد.

وی افزود: در حوزه نظارت نیز با وجود نقایصی در اجرای قانون انتزاع و انتقال نیروهای نظارتی صمت اما در همه این مدت این کمبود در بازار احساس نشد و با همکاری نهادهای متولی و همکاران بسیج، ناظران ما حضور مؤثری در بازار داشتند و در همین چند روز سه فروشگاه بزرگ به علت گران‌فروشی به تعزیرات معرفی و پلمب شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، با فروکش کردن تب خریدهای هیجانی ریتم تأمین کالا در بازار کهگیلویه و بویراحمد رفته رفته به سمت ریل گذشته حرکت می‌کند، اما این استان پر تورم و محروم با موج جدید افزایش قیمت‌ها، این بار با آسیب زیرخط فقر قرار گرفتن بخش دیگری از بدنه جامعه خود رو به رو خواهد بود و باید دید آیا نسخه مناسبی برای این شرایط استان پیچیده خواهد شد؟

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.