×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
اگر برجام به نتیجه نرسد برای هر دو طرف باخت-باخت است

اسماعیل گرامی‌مقدم:

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: اگر برجام به نتیجه نرسد برای هر دو طرف باخت-باخت است؛ به این معنی که دیگر آمریکایی‌ها خیالشان از بابت نظارت بر فعالیت هسته‌ای رحت نخواهد بود و ایران هم در وضعیت اقتصادی بدی قرار می‌گیرد.

اگر برجام به نتیجه نرسد برای هر دو طرف باخت-باخت است
رویداد۲۴ مسیر مذاکرات هر روز پر مانع‌تر می‌شود؛ اگر تا دیروز گفته می‌شد که نتیجه قریب‌الوقوع است، اما حالا گفته می‌شود که احتمال احیای برجام که هیچ، احتمال احیای مذاکرات هم بسیار بعید است.

به گزارش نامه نیوز، اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع گفت: «اگر برجام به نتیجه نرسد برای هر دو طرف باخت-باخت است؛ به این معنی که دیگر آمریکایی‌ها خیالشان از بابت صنعت هسته‌ای ایران راحت نخواهد بود و طبیعتا نظارت‌های بین‌المللی به حداقل ممکن می‌رسد و از آن‌سو هم ایران از نظر وضعیت اقتصادی در شرایط بدی قرار می‌گیرد، زیرا هم نمی‌شود به راحتی نفت را به فروش رساند و هم پول‌های بلوکه‌شده آزاد نمی‌شود».

او ادامه داد: «البته این را هم بگویم که دورزدن تحریم‌ها به ویژه در ماه‌های گذشته تا حدی کارساز بوده و صادرات نفت افزایش قابل توجهی داشته است، اما مسئله این است که کار به همین جا متوقف نمی‌شود و اگر برجام به نتیجه نرسد، غربی‌ها تحریم‌ها را گسترش می‌دهند و محدودیت‌ها بیش از محدودیت‌های کنونی هم خواهد شد. در مقابل احتمالا ما هم مرز غنی‌سازی ۶۰درصد را رد می‌کنیم و به سمت غنی‌سازی ۹۰درصدی خواهیم رفت. در شرایط کنونی وضعیت چندان مساعد نیست و آژانس اعلام کرده به دلیل مسائلی که بر سر اورانیوم ایران هنوز حل نشده، قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام به تصویب می‌رسد».


بیشتر بخوانید: فلاحت پیشه: تیم مذاکره کننده ایران از روس‌ها بازی خورد/ برجام دیگر اولویت اروپا و آمریکا نیست


این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «این طناب‌کشی بین ایران و غربی‌ها و به ویژه بین ایران و آمریکا وجود دارد و به نظر من در آینده یا هر دو طرف خسته می‌شوند و به سمت تفاهم‌نامه‌هایی جدید می‌روند یا آنکه طناب پاره می‌شود و هر طرف به سمتی پرتاب می‌شوند و در آن صورت دیگر غربی‌ها دیگر نمی‌توانند نظارت ویژه‌ای بر فعالیت‌های هسته‌ای ما داشته باشند و ما هم باید برای یک اقتصاد سخت خود را آماده کنیم».

گرامی‌مقدم در پایان گفت: «مهم‌ترین مسئله در حال حاضر اختلاف‌نظر‌های ایران و آمریکاست. اگر این دو کشور بتوانند با هم به یک فهم مشترکی برسند، مواضع چین، روسیه و اورپایی‌ها در اولویت‌های بعدی قرار دارد. فعلا که هر دو طرف بر سر مواضع خود ایستاده‌اند و افق روشنی در مسیر مذاکرات دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، امنیت جهانی دچار اخلال می‌شود».

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.