×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
از گزارش پایگاه پهپادی زیرزمینی ایران چه می‌فهمیم؟

پایگاه مخفی پهپادی در کوه زاگرس

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: روز شنبه صداوسیما گزارشی از یک پایگاه زیرزمینی پهپادی زیرزمینی ارتش در کوه‌های زاگرس منتشر کرد. هدف ایران از انتشار این گزارش نمایش قدرت پهپادی ایران در شرایطی است که به تازگی سایت هسته‌ای پارچین هدف یک حمله پهپادی قرار گرفته است. منابع ایرانی به نیویورک تایمز گفته‌اند که پهپادها‌ی انتحاری مورد استفاده در این حمله، در ساختمانی که وزارت دفاع برای تحقیق در مورد ساخت هواپیما‌های بدون سرنشین استفاده می‌کرده منفجر شده‌اند. در جریان این حادثه یک مهندس جوان کشته و یک نفر زخمی شدند.

هیچ گروهی تا این لحظه مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته، اما از بیانیه وزارت دفاع ایران این طور مستفاد می‌شود که انفجار مزبور یک حمله بوده نه یک تصادف. الگوی حمله شباهت زیادی به حملات گذشته اسرائیل به مواضع ایران و لبنان در منطقه داشته است.

محل دقیق قرارگیری پایگاه پهپادی در غرب کشور به دلایل امنیتی اعلام نشده، اما مجری گزارش تلویزیونی می‌گوید با هلیکوپتر از کرمانشاه به مقصد این پایگاه زیرزمینی ۴۰ دقیقه راه بوده است. به نظر می‌رسد پایگاه پهپادی که نمایش داده شده همان پایگاهی است بهمن ماه مورد حمله اسرائیل قرار گرفته بود.

بهمن ماه سال ۱۴۰۰ صدای انفجاری در کرمانشاه شنیده شد که منشا آن مشخص نشد. دو ماه بعد رسانه‌های اسرائیل از یک حمله پهپادی به یکی از پایگاه‌های هوایی سپاه در ماهی‌دشت کرمانشاه در همان تاریخ خبر دادند که ظاهرا صدای انفجار هم مربوط به همین حمله بوده است. جمهوری اسلامی تنها بعد از حمله انتقام‌جویانه به یک ویلا در اربیل عراق اعلام کرد این حمله موشکی پاسخی به حمله موساد به پایگاه پهپادی در کرمانشاه بوده است.


بیشتر بخوانید: سریال ترور‌های موساد در تهران تا کی ادامه خواهد داشت؟


عملیات‌های پی در پی اسرائیل در خاک ایران که تنها در یک هفته اخیر به ترور صیاد خدایی نیروی سپاه قدس در خیابان مجاهدین اسلام تهران و حمله به پارچین منتهی شده، نشان می‌دهد تا چه حد مشکل بین ایران و اسرائیل جدی است. نشریه اسرائیلی اورشلیم‌پست در یادداشتی به گزارش صدا و سیما پرداخته و مدعی شده نمایش این تصاویر به منزله واقعی بودن توان پهپادی ایران نیست.

این نشریه با اشاره به نمایش «پایگاه مخفی» پهپادی ایران نوشته وقتی همه این پایگاه را دیدند، دیگر نمی‌توان به آن صفت مخفی را اطلاق کرد. با این حال ایران همچنان سعی می‌کند محل پایگاه را محرمانه نگه دارد.

این رسانه نوشته احتمالا این پایگاه در کوه‌ها بنا شده و قاعدتا باید به اندازه کافی بزرگ باشد که بتوان در آن رانندگی کرد، چون باید برای پرواز پهپاد‌ها فضای کافی حرکتی وجود داشته باشد.

اورشلیم پست به اظهارات مجری گزارش درباره شروع سفر از کرمانشاه اشاره کرده و گفته با این حساب پایگاه پهپادی با کرمانشاه فاصله‌ای ندارد و جایی در میان کوه‌های اطراف کرمانشاه است.

این رسانه اسرائیلی با اشاره به حمله پهپادی به پارچین و ترور صیاد خدایی در تهران نوشته احتمالا جمهوری اسلامی ایران قصد داشته با این گزارش تجهیزات پیشرفته نظامی اش را به دشمنانش نشان دهد و بگوید با اینکه اخیرا ضربه‌های سهمگین زیادی متحمل شده هنوز به پیشرفت‌های پهپادی اش ادامه می‌دهد.

رسانه‌های غربی و عبری مدعی اند که انتشار این گزارش تحریک‌آمیز و تهدیدکننده بوده است. اورشلیم‌پست نوشته پهپاد‌هایی که جلوی دوربین چیده شده‌اند حتی به زبان انگلیسی هم اسم‌گذاری شده‌اند. «تل اینبار» کارشناس نظامی تقریبا تمام پهپاد‌هایی که در گزارش دیده می‌شوند را شناسایی کرده و درباره آن‌ها توضیح داده و گفته یکی از پهپاد‌ها مجهز به اخلالگر رادار است و دیگری مجهز به موشک هوا به هوا. پهپاد فتروس قادر به حمل موشک کروز است.

رسانه اسرائیلی اورشلیم پست نوشته این سوال را طرح کرده که آیا این پهپادها قادر به حمل موشک و رادار گریزند و آیا این تکنولوژی‌ها کار هم می‌کنند و عملیاتی‌اند؟ این رسانه توضیح داده تسلیح پهپاد کار آسانی نیست. از طرفی اینکه به یک پهپاد برد کافی و توانایی ارتباطی هم اضافه شود کار سختی است و با اینکه ایران در تهدیدهایش علیه اسرائیل ثابت کرده که توانایی پهپادی دارد، اما مشخص نست چقدر این پهپاد‌هایی که در تصویر دیده می‌شوند با پهپاد‌های مورد استفاده آمریکا، اسرائیل، ترکیه، چین و دیگر کشور‌هایی که از وسائل پروازی بدون سرنشین استفاده می‌کنند قابل مقایسه است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.