×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
«آیین‌نامه»مبهم انتخابات کمیته با اهداف خاص/ورود غیرخودی‌ها ممنوع

به گزارش خبرنگار مهر، اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در آستانه انتخابات این کمیته اقدام به تدوین آئین نامه ای کرده اند تا بر اساس آن و شرایط مندرج در آن، کارشناسان خبره برای حضور در مجمع انتخاباتی مشخص شوند.

این اقدام از آنجایی صورت گرفته که طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک، ۵ نفر از ۶۴ عضو دارای حق رای ترکیب مجمع این کمیته از میان کارشناسان خبره انتخاب می شوند. این کارشناسان مانند دیگر اعضای مجمع می توانند برای حضور در انتخابات، کاندیدا شوند و به همین دلیل انتخاب آنها در همه ادوار مورد توجه بوده و معمولا با حاشیه های زیادی مواجه بوده است.

آئین نامه ای برای مدیریتِ انتخابات کمیته ملی المپیک

در دوره محمد علی آبادی، همین مسئله تعیین کارشناسان خبره و موانعی که سد راه چهره ای مانند مصطفی هاشمی طبا شد انتخابات کمیته ملی المپیک را با کِش مکش های زیادی مواجه کرد. آن زمان به منظور ممانعت از کاندیدا شدن هاشمی طبا که قصد داشت به عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون ژیمناستیک وارد انتخابات کمیته ملی المپیک شود و اصلا به همین منظور عضو این هیات رئیسه شد، بندی در کمیته ملی المپیک مورد توجه و تصویب قرار گرفت که به حضور حداقل ۶ ماهه افراد در ترکیب هیات رئیسه به عنوان شرط کاندیدا شدن اشاره داشت.

همین موضوع سد راه هاشمی طبا برای نام نویسی قانونمند شد و اینگونه مسئولان وقت ورزش و کمیته ملی المپیک، انتخابات را با مدیریت خود اداره کردند. این مدیریت حالا هم در حال اجرا است با آئین نامه جدیدی که تدوین شده است و باید و نباید هایی که برای انتخاب کارشناس خبره در نظر گرفته شده است.

طبق آئین نامه ای که روز یکشنبه ۲۲ خرداد مصوبه اولیه هیات اجرایی را گرفت، افراد صرفا با پیشینه ورزشی این شانس را دارند که کارشناس خبره مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک شوند و اینگونه راه ورودشان به انتخابات باز می شود. با این اوصاف چهره های غیر ورزشی تنها به شرط کارنامه پربار مدیریت ورزشی می توانند برای کارشناس خبره گزینه شوند.

این در حالی است که در حال حاضر فردی متصدی کمیته ملی المپیک است که پیشینه سیاسی پُررنگ تری دارد و اصلا به عنوان یک چهره سیاسی، کارشناس خبره انتخابات چهارسال پیش شد و به این واسطه کاندیدای ریاست هم شد اما حالا صالحی امیری و دیگر اعضای هیات اجرایی و هیات رئیسه کمیته ملی المپیک به گونه ای شرایط انتخاب کارشناس خبره را مدنظر قرار داده اند که افراد تنها به واسطه داشتن سوابق مدیریت ورزش بتوانند مجاز شوند.

تدوین به نفع خودی ها

از سویی دیگر آئین نامه تدوین شده برای تعیین کارشناس خبره این شرایط را مهیا می کند تا برخی افراد با وجود نداشتن صندلی ریاست در فدراسیون ها یا پیشینه ای در سطح مدیریت ارشد ورزشی هم بتوانند کارشناس خبره شده و اینگونه به انتخابات نزدیک شوند. «سابقه حضور حداقل یک دوره در هیات اجرایی» شرطی است که دست هیات اجرایی را باز گذاشته تا کارشناس خبره را از طیف گسترده تر و شاید هم دلخواه تر انتخاب کند.

افرادی مانند مجید شایسته، مجید کیهانی و عبدی افتخاری کسانی هستند که سال ۹۶ به عنوان رئیس فدراسیون نامزد انتخابات کمیته ملی المپیک شدند و برای ورود به هیات اجرایی رای گرفتند. این افراد از چند ماه پیش به دلایلی مانند اتمام دوره چهارساله یا بازنشستگی از ریاست فدراسیون خود کنار رفتند اما همچنان در هیات اجرایی باقی مانده اند و به واسطه این بند هم می توانند برای انتخابات آتی در ترکیب مجمع قرار بگیرند.

همینکه هیات اجرایی کمیته ملی المپیک آئین نامه ای را برای تعیین کارشناس خبره تصویب کرده که در جهت صلاح و منافع برخی از اعضای آن است هم به نوعی مدیریت انتخابات را در ذهن تداعی می کند.

«مدیر ارشد» چه کسی است؟

آئین نامه تدوین شده البته ابهاماتی هم دارد مثلا در رابطه با «مدیران ارشد». طبق این آئین نامه مدیران ارشد که سابقه مدیریت دارند هم از شرایط لازم برای کارشناس خبره شدن برخوردار هستند اما دقیقا مشخص نشده که متر و ملاک مورد نظر برای تعیین مدیران ارشد چیست و اصلا چه سطحی از مدیریت برای تشخیص ارشد بودن مدنظر است.

وزیر، معاون وزیر، مدیرکل، مدیریت باشگاه و … هر یک به نوعی مدیر ارشد ورزشی به حساب می آیند اما باید به صورت دقیق مشخص شود که در آئین نامه موردنظر چه سطحی ملاک است و اینکه مثلا «افرادی که مدیریت ورزشی شان محدوده به سرپرستی بوده است هم می توانند کارشناس خبره شوند»؟

این سوال از آنجا شکل می گیرد که شخص صالحی امیری وقتی کارشناس خبره مجمع انتخاباتی دوره قبل کمیته ملی المپیک شد هیچ پیشینه ورزشی نداشت جز یک دوره سرپرستی کوتاه در وزارت ورزش.

کسی «تحمیل» نمی شود

به نظر می رسد تدوین آئین نامه چگونگی تعیین کارشناس خبره که از سال گذشته خیلی زودتر از دیگر موضوعات مرتبط با انتخابات کمیته ملی المپیک مورد توجه هیات اجرایی قرار گرفت هدفمند است حداقل در این راستا که گزینه ای خارج از مجموعه ورزش یا در کل گزینه ای که مورد نظر نیست «تحمیل» نشود تا به عنوان کارشناس خبره وارد گودِ انتخابات کمیته ملی المپیک شوند.

همین مسئله می تواند سرآغاز یک بازی پیچیده انتخاباتی شود که چه بسا حتی با هدف روی کار آمدن گزینه مورد حمایت مدیریت فعلی کمیته انجام شده باشد اما قاعدتا این نمی تواند پایان راه باشد اگر قرار باشد گزینه ای خاص در انتخابات شرکت کند و مسئولان بالایی روی آن تاکید داشته باشند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.