×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
کنکور بگذاریم خیلی از مربیان رفوزه می‌شوند/خروجی خارجی ها مهم است

به گزارش خبرنگار مهر، باشگاه‌های لیگ برتری فوتبال ایران در حال نقل و انتقالات تابستانی خود را پشت سر می‌گذارند که تغییرات زیادی در بدنه کادر فنی و بازیکنان اکثر آنها رقم خورده است.

در این بین باشگاه استقلال تهران پس از قهرمانی در رقابت‌های فصل گذشته با جدایی فرهاد مجیدی روبرو شد تا برای انتخاب جانشین او سراغ «ریکاردو ساپینتو» برود. سپاهان نیز پس از کسب مقام سومی با خداحافظی محرم نویدکیا روبرو شد تا «ژوزه مورایس» جای او را بگیرد.

جلال چراغپور در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره حضور مربیانی از کشور پرتغال برای هدایت تیم‌های استقلال و سپاهان اصفهان گفت: آن‌ها دقیقا شبیه به ضرب‌المثل هندوانه سر بسته هستند. پرتغالی‌ها مربیانی کاملا متفاوت با همدیگر هستند. آنها را نمی‌توان صاحب سبک فوتبال دانست. باید سواد فوتبالی آنها را سنجید.

او که سابقه مربیگری در تیم‌های ملی و باشگاه‌های مختلف فوتبالی را دارد افزود: توماس هسلر را هم در فوتبال باشگاهی ایران داشتیم. اسم او خیلی بزرگ‌تر از مربیان دیگر بود اما خروجی او در جامعه مربیان خارجی که به ایران آمدند چندان مشهود نبود. پس نمی‌توانیم با اسم یا حتی سابقه‌ای که آنها با باشگاه‌های اروپایی داشته‌اند، معیاری را برای موفقیت در فوتبال ایران پیش بینی کرد.

کنکور بگذاریم خیلی از مربیان رفوزه می‌شوند/خروجی خارجی ها مهم است

کارشناس فوتبال ایران افزود: باید دانش، سواد و هوش آنها را بیازماییم. ما گزینه‌هایی به مراتب مهم‌تر از ساپینتو و مورایس را آورده‌ایم. آری هان، هسلر و کارلوس کی روش خیلی بزرگ‌تر از آنها بودند که وارد فوتبال ایران شدند اما هر کدام پارامترهای خاص خودشان را داشتند و خروجی‌های متفاوتی نیز با هر یک کسب کردیم.

وی به اهمیت وجود امکانات برای موفقیت مربیان خارجی در ایران اشاره کرد و گفت: من فکر می‌کنم اگر شرایطی که آنها نتیجه می‌گیرند را در اختیار مربیان داخلی قرار می‌دادیم فوتبال ما با این شدت فقیرانه پیش نمی‌رفت. باید دید آنها وقتی وارد چالش‌های بزرگ سخت افزاری فوتبال ایران و ساختار باشگاهی ما می‌شوند چه رفتاری خواهند داشت.

چراغپور تاکید کرد: نکته دیگر این است که باید دید آنها چقدر می‌توانند بازیکن ایرانی را درک کنند. بهترین فردی که توانست فوتبالیست‌ها را درک کند برانکو ایوانکوویچ بود. او بالاترین سطح از مربیان خارجی که در سه دهه اخیر به ایران آمدند را نشان داد اما دیدم برانکو هم در هفته‌های پایانی حضورش در پرسپولیس حرفی برای گفتن نداشت که نشان می‌دهد بازدهی یک مربی با امکانات و به روز شدن علم همان مربی در همان باشگاه رابطه مستقیم دارد.

وی با اعلام روشن شدن زنگ خطر برای ورود علم به فوتبال ایران تصریح کرد: بخش بسیار مهمی که باید به آن توجه کنیم نوع نیاز ما به مربیان خارجی است. این نشان دهنده ورود فوتبال ما به مرحله اضطراری است. باید دید دانش نوین از طریق کمیته آموزش چگونه به مربیان ما وارد شده است که هیچ تولیدی ویژه‌ ای نداریم.

چراغپور با انتقاد از فرایند ارتقای سطح مربیان گفت: دانش افزایی مربیان ایرانی کاملا ایراد دارد. نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم. چرخه رشد مربیان فوتبال د ایران کاملا می‌تواند جوابی برای مساله‌های این شکلی ما باشد.

او درباره ورود بدون مکث بازیکنان فوتبال ایران به دنیای مربیگری یادآور شد: بازیکنان ما در عرض سی سال گذشته در چرخه بازنشستگی و سپس بلافاصله مربیگری قرار گرفته‌اند. در حقیقت بازیکنان قدیمی، فقط مربی شده اند و متأسفانه اکثر آنها تنها یک جا دوره مربیگری می‌بینند. تعداد بسیار محدودی خارج از کشور می‌روند تا دوره‌های حرفه‌ ای در آلمان و اسپانیا بگذرانند.

مربی پیشین تیم ملی ایران اظهار داشت: مدرسان فدراسیون فوتبال برای دوران دانش افزایی مربیان حدود ۲۲ سال است که کاملا ثابت است. جزوه‌های آنها نیز هیچ تغییری نسبت به ابتدای قرن بیست و یکم نکرده است. این واقعا بسیار وحشتناک است که خروجی ویژه ای نداشتیم. اگر همین الان برای مربیان داخلی کنکور بگذاریم دانش روز فوتبال دنیا را بسیاری از آنها مردود می‌شوند.

چراغپور در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اهمیت ورود مربی از کشوری خاص به فوتبال ایران گفت: ما باید از جایی مربی بیاوریم که معتقد به افزایش وضعیت تصمیم‌گیری برای فوتبالیست‌ها ما باشند. آنها باید بتوانند به بازیکنان ایرانی یاد بدهند که پنج ثانیه ابتدایی که هر بازیکنی توپ را در اختیار دارد مهم‌ترین لحظه آنها است. مدرن‌ترین مربیان فوتبال دنیا هم برای اینکه بازیکن ایرانی را پیشرفته کنند نیاز به ابزار اولیه دارند که شامل زمین چمن مناسب، سالن‌های بدنسازی پیشرفته و تجهیزات ویژه تمرین است.

پیشکسوت مربیگری در فوتبال ایران در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع باید ابتدا علم و تفکرات مربیانی که وارد فوتبال ایران می‌شوند را بررسی کرد و سپس با توجه به بازیکنان و امکانات سخت افزاری که در اختیارش است منتظر خروجی باشیم. ورود آنها شاید تیتر خوبی برای فوتبال باشد اما خروجی آنها و نحوه پرورش بازیکن می‌تواند سیستم فنی خوبی برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد.

کنکور بگذاریم خیلی از مربیان رفوزه می‌شوند/خروجی خارجی ها مهم است

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.