×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
نماینده مجلس: اگر منافع ملی‌ ایجاب کند، در خصوص موضوعات دیگر هم مذاکره می‌کنیم

محمود عباس‌زاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم: بعد از توافق، اگر منافع ملی ما ایجاب کند در زمینه موضوعات دیگر هم مذاکره می‌کنیم. بدین معنا که اگر طرف مقابل توافق و اعتماد ما را جلب کند و همچنین از زیر بار آن شانه خالی نکند، بر اساس منافع ملی‌مان می‌توانیم در هر موضوعی مذاکره کنیم.

مذاکره ایران و امریکا

رویداد۲۴ یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم در خصوص صحبت‌های حسین امیرعبداللهیان، مبنی بر «به تعویق انداختن موضوعات مرتبط با لیست سیاه»، مطرح می‌کند که بعد از توافق، اگر منافع ملی ما ایجاب کند در زمینه موضوعات دیگر هم مذاکره می‌کنیم. بدین معنا که اگر طرف مقابل توافق و اعتماد ما را جلب کند و همچنین از زیر بار آن شانه خالی نکند، بر اساس منافع ملی‌مان می‌توانیم در هر موضوعی مذاکره کنیم.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با نشریه ایتالیایی لارپوبلیکا عنوان کرده است که «ما یک ایده به آمریکایی‌ها پیشنهاد کردیم، به تعویق انداختن موضوعات مرتبط با لیست سیاه. اما باید مطمئن شویم که شرکت‌های ایرانی از مزایای اقتصادی و سهم خود در برجام برخوردار می‌شوند.»

محمود عباس‌زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «به تعویق انداختن موضوعات مرتبط با لیست سیاه»، منظور این است که موضوع خارج شدن سپاه از لیست تروریسم برای بعد از حاصل شدن توافق است یا اینکه پس از حل و فصل موضوعات باقی‌مانده، آخرین موضوع حل مسئله سپاه است، گفت: «موضوع، ماموریت و هدف ما از ورود به مذاکره، حل لغو تحریم‌هاست. ما‌به‌ازای عینی لغو تحریم‌ها این است که شرکت‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادی کشورمان که در حوزه توسعه کشور و فقر زدایی فعالیت می‌کنند، با مانع تحریم مواجه نشوند؛ رفع تحریم یعنی همین.»


بیشتربخوانید: تا چه اندازه توافق برجام میان ایران و آمریکا در دسترس است؟


این نماینده مجلس ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی در مذاکرات بر لغو تحریم‌ها تمرکز دارد، اظهار کرد: «شکل اجرایی لغو تحریم به این شکل است که شرکت‌های ما بدون مانع و مشکلی بتوانند به فعالیت خود برپدازند و به آن مزایا و رفع موانعی که در برجام پیش‌بینی و توافق شده است، برسند. به بیانی دیگر قرار بود بر اساس توافقی که در برجام صورت گرفته است، از آن‌ها در تجارت، صادرات و واردات استفاده کنیم و با مانعی مواجه نشویم. حال منظور ما این است که عملا این اتفاق رخ دهد. اما امریکایی‌ها این موضوع را با موضوعات دیگر مرتبط می‌کنند که طبیعتا ما راضی نیستیم و اجازه نمی‌دهیم. به همین دلیل روح توافق و مذاکره رفع تحریم‌هاست و تمرکز ما هم روی این مسئله است. احتمالا نظر آقای امیرعبداللهیان هم همین بحث بوده است.»

عباس‌زاده در پایان تاکید کرد: «البته بعد از توافق، اگر منافع ملی ما ایجاب کند در زمینه موضوعات دیگر هم مذاکره می‌کنیم. بدین معنا که اگر طرف مقابل توافق و اعتماد ما را جلب کند و همچنین از زیر بار آن شانه خالی نکند، بر اساس منافع ملی‌مان می‌توانیم در هر موضوعی مذاکره کنیم. بنابراین هر موضوعی که بر اساس منافع ملی ما باشد، می‌توانیم در موردش توافق کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.