×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
حذف نام سپاه از فهرست «سازمان‌های تروریستی»، هرگز پیش‌شرط ایران نبوده است

مرندی مذاکرات

رویداد۲۴ به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ایران از نوامبر ۲۰۲۱ در مذاکرات با ایالات متحده و متحدان غربی‌اش شرکت داشته و به نوبه خود خواستار حذف تمامی تحریم‌هایی است که مانع اجرای کامل توافق هسته‌ای به عنوان پیش شرط هر توافقی می‌شود. محمد مرندی گفت که این خواسته‌ها برآورده نشده است. در عوض، رسانه‌های غربی مدعی شده‌اند که این توافق به دلیل درخواست‌های ایران برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست «سازمان‌های تروریستی» آمریکا به بن‌بست خورده است. مرندی توضیح داد: این موضوع هرگز پیش‌شرطی برای ایران نبوده است. از آن برای توجیه سنگ‌اندازی استفاده شده است. آنچه مطرح بوده سابقه اجرای جزئی و نقض برجام توسط آمریکاست، چیزی که ایران آن را غیرقابل قبول می‌داند و همچنین بی‌میلی واشنگتن برای برداشتن تحریم‌هایش.

مرندی در خصوص بحران انرژی که غرب با آن روبروست هم گفت که بخشی از مشکل می‌تواند در سیاست داخلی آمریکا یا موقعیت ضعیف حزب دموکرات باشد. به گفته این تحلیلگر مسائل سیاسی، در هر صورت، آمریکا در موقعیت قوی برای اقدام علیه ایران نیست و از این رو بهترین گزینه برای آن‌ها دستیابی به یک توافق و ورود نفت خام ایران به بازار اروپاست.

به گزارش اسپوتنیک، «بر اساس برآوردها، ایران دارای ذخایر قطعی ۱۵۷ میلیارد بشکه‌ای است که ۱۰ درصد کل ذخایر نفت را تشکیل می‌دهد. همچنین معادل ۱۳ درصد چیزی است که کشورهای اوپک برای ارائه دارند. به دلیل تحریم‌های غرب، اروپا از سال ۲۰۱۲ نفت ایران را تحریم کرده است. در پاسخ، تهران خدمات خود را در آسیا ارائه کرده، جایی که مشتریان وفادار خود را در چین و هند پیدا کرده است».

مرندی اطمینان داد: کمبود مشتری وجود ندارد. در حال حاضر ایران نفت بیشتری را به قیمت بازار می‌فروشد. بنابراین عملکرد بسیار خوبی دارد. اگر تحریم‌ها برداشته شود، ایران می‌تواند تولید خود را افزایش دهد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به گزارش‌ها درباره ائتلاف هوایی منطقه‌ای با حضور رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران اشاره کرد و گفت اطمینان دارد که چنین چیزی در صورت وجود نمی‌تواند ایران را به چالش بکشد. مرندی اظهار داشت: هیچ کشور منطقه‌ای وجود ندارد که بتوان آن را رقیب ایران دانست. تنها رقیب ما آمریکا است. اسرائیل و عربستان سعودی کوچک و ضعیف هستند. ایران پیشرفته‌ترین کشور به لحاظ نظامی در غرب آسیاست.

طبق گزارش خبرگزاری روسی، بایدن در طول سفر خود به غرب آسیا بار دیگر تاکید کرد که معتقد است گزینه نظامی روی میز نیست و دیپلماسی تنها راه رو به جلو است. مرندی با بیان این که در واقعیت بایدن تفاوت چندانی با سلف خود ترامپ که ترجیح می‌داد به سیاست «فشار حداکثری» خود پایبند بماند، نداشته، در پیامی به واشنگتن گفت که اگر واقعاً خواهان توافق هستند، باید از سخنان خود در عمل حمایت کنند.

این تحلیلگر سیاسی گفت: آمریکا اکنون در موقعیتی نیست که اوضاع را تشدید کند. اگر این کار را انجام دهند، فقط قیمت‌ها (قیمت انرژی) را به سقف می‌رسانند که اتفاقاً به نفع ایران است. کار هوشمندانه آن‌ها دستیابی به یک توافق است. ما برای آن آماده‌ایم.


بیشتر بخوانید: هشدار جدی اروپا درباره به پایان رسیدن مذاکرات هسته‌ای


پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند)، ایالات متحده و متحدان غربی آن تحریم‌های متعددی را علیه مسکو اعمال کردند. این اقدامات قیمت نفت را بالا برده و واشنگتن را وادار به جستجوی راه‌حل کرده است. روز شنبه، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا سفر خود به غرب آسیا را به پایان رساند و در آنجا با تعدادی از سران کشورهای تولیدکننده نفت مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عراق دیدار کرد.

به نوشته اسپوتنیک، «در جده، مقامات عربستان سعودی به بایدن اطمینان دادند که برای تثبیت بازار جهانی انرژی که شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها بوده، از نزدیک با ایالات متحده همکاری خواهند کرد. در این میان کارشناسان هشدار داده‌اند که ریاض به حداکثر ظرفیت خود رسیده است. بنابراین قادر به پمپاژ بیشتر نفت نخواهد بود. همچنین نمی‌خواهد توافق خود با سایر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را زیر پا بگذارد. در چنین شرایطی، واشنگتن که مصمم به حل بحران انرژی است ممکن است هیچ گزینه‌ای جز مشارکت‌های دیگر نداشته باشد و ایران به طور بالقوه می‌تواند راه‌حل باشد»

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.