×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
از ابقای «اسکوچیچ» پشیمان می‌شوند/ مربی تیم ملی را مچاله کردند!

به گزارش خبرنگار مهر، محمود اسلامیان یکی از اعضای سابق هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال است که به بهانه اتفاقات اخیر در تیم ملی ایران و انتخابات ریاست فدراسیون گفتگویی را با وی انجام دادیم.

اسلامیان به عنوان یکی از حامیان اصلی «کارلوس کی‌روش» سرمربی سابق و پرتغالی تیم ملی ایران، در این مصاحبه گفت که جدایی این مربی به خاطر فشار مسعود سلطانی فر وزیر وقت ورزش بوده است. او همچنین از یکی از نمایندگان مشهد مجلس خواست به جای دخالت در امور فوتبال به وضعیت فوتبال مشهد و تیم‌های سقوط کرده این تیم رسیدگی کند.

عضو سابق هیأت رئیسه فدراسیون بار دیگر تاکید کرد که مشکل اصلی فوتبال ایران نداشتن حق پخش است و از پیشکسوتان و کارشناسان فوتبال درخواست کرد به جای انتقاد از همدیگر، به مسئله اصلی فوتبال که همان حق پخش است، بپردازند.

مشروح گفتگوی محمود اسلامیان در ادامه می‌آید:

* خبرگزاری مهر – در ابتدا می‌خواهم بدانم ارزیابی شما از اتفاقاتی که در تیم ملی رقم خورد و به برکناری و ابقای اسکوچیچ منجر شد، چیست؟

– محمود اسلامیان: همه چیز ما به همه چیزمان می‌آید. به نظرم اسکوچیچ برای تیم ملی زحمت کشید و به جام جهانی رسیدیم ولی آشوبی که در تیم ملی وجود داشت، برای اسکوچیچ نمره قبولی نیست. فدراسیون باید یا از اول سفت و سخت از اسکوچیچ حمایت می‌کرد و یا فکر دیگری می‌شد. ظاهراً مسئولان فدراسیون موافق برکناری بودند ولی هیأت رئیسه نظر دیگری داشت و اسکوچیچ را ابقاء کرد.

* فکر می‌کنید با این اتفاقات، اسکوچیچ می‌تواند در تیم ملی موفق باشد؟

– اتفاقی که افتاده مثل این است که یک کاغذ را مچاله کنیم؛ این کاغذ دیگر مثل قبل صاف نمی‌شود. اسکوچیچ را هم مچاله کردند و اعتبارش را جلوی بازیکنان بردند. اگر سفت و سخت پای اسکوچیچ بودند چیزی نمی‌شد ولی الان با ابقای او، همه چیز به هم ریخته است. ما می‌توانستیم از نفرات داخلی مثل علی دایی، یحیی گل محمدی، امیر قلعه نویی و جواد نکونام استفاده کنیم. چهار، پنج مربی امتحان پس داده داریم. به هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال برادرانه می گویم این تصمیمشان برای ابقای اسکوچیچ اشتباه است بعداً پشیمان می‌شوند. یک یا دو ماه دیگر از این تصمیم پشیمان خواهند شد. برای جمع کردن این به هم ریختگی در تیم ملی یک مربی مقتدر می‌خواهیم. اسکوچیچ اگر مقتدر بود کار به اینجا نمی‌رسید. الان جایی هستیم که اسکوچیچ را سوزانده‌ایم. آدم سوخته نباید و نمی‌تواند در تیم ملی کار کند.

از ابقای «اسکوچیچ» پشیمان می‌شوند/ مربی تیم ملی را مچاله کردند!
محمود اسلامیان

* در هیاهوی برکناری اسکوچیچ گفته می‌شد وزارت ورزش مذاکراتی با کارلوس کی روش انجام داده بود؛ کسی که شما یکی از حامیان اصلی اش بودید.

– اگر کی روش مربی می‌شد خوب بود چون حداقل امتحانش را اینجا پس داده بود. الان از آقای رئیس جمهور خواهش می‌کنم به فکر تیم ملی باشد. شما با ۱۰۰ میلیارد تومان می‌توانید ۸۰ میلیون نفر را شاد کنید. نمی دانم دوستان چرا بی توجه هستند. فدراسیون می‌گوید اگر مربی را برکنار کنم باید ۳۰ میلیارد بدهم و مربی جدید هم مبلغی می‌خواهد. مشکل آنها پول است. آقای رئیس جمهور! مردم این جامعه بابت گرانی‌ها و مشکلات به اندازه کافی ناراحت هستند. رئیس جمهور عزیز و برادر! ۱۰۰ میلیارد تومان پول خرد شما هم نمی‌شود. این را به تیم ملی و فدراسیون اختصاص بدهید. ۹ میلیون دلار در فیفا داریم که نمی‌توانیم به خاطر تحریم‌ها استفاده کنیم. به فدراسیون پول بدهید تا تیم ملی در اوج گرما اردویش را در قطر برگزار نکند و آن مشکلات پیش نیاید. الان تیم‌های سپاهان و استقلال در ترکیه اردو می‌گذارند ولی تیم ملی می‌رود قطر. شما را به هر کسی که قبول دارید بیایید و کمک کنید!

* این مشکلات تقریباً بعد از برکناری شهاب الدین عزیزی خادم از فدراسیون فوتبال اوج گرفت و هیأت رئیسه دچار اختلافات زیادی شد. به ریاست عزیزی خادم در فوتبال چه نمره‌ای می‌دهید؟

– عزیزی خادم بچه پر جنب و جوش و زرنگی بود ولی یک مقدار نیاز به تجربه مدیریتی دارد. این حواشی که در تیم ملی می‌گفتند وجود دارد (بحث خوبان عالم) و طارمی هم آن را تأیید کرد، برای یک مدیر خیلی بد است. ما در قرآن به صراحت داریم که فریب رمالی و این داستان‌ها را نخورید.

* این روزها بحث انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال هم داغ است؛ در حالی که از یک سو گفته می‌شود مهدی تاج رئیس بعدی است و از یک سو ابهاماتی درباره تأیید صلاحیتش وجود دارد.

– در این ارتباط مجمع باید نظر بدهد و انتخاب کند. هرکسی که بتواند به فوتبال ایران کمک کند، خوب است. من تقریباً ۵۰ سال در حوزه صنعت و ۳۰ سال در فوتبال تجربه کار دارم و سعی می‌کنم با مطالعه خودم را به روز نگه دارم. با همین تجربیات می گویم هیچ خانواده، شرکت، شهر و کشوری اگر مدیرانش به مسائل اصلی نپردازند موفق نخواهد بود. اگر به حاشیه بروند «همین آش و همین کاسه» است. اقتصاد ما بعد از انقلاب تحت تأثیر کمونیسم قرار گرفت و به سمت اقتصاد دولتی رفتیم. اقتصاد دولتی چیزی جز مشکلات عدیده ندارد. نتیجه این می‌شود که واردات خودرو را ممنوع می‌کنند و مردم مجبور هستند هرچه شرکت‌های داخلی تولید می‌کنند، استفاده کنند. به جای اینکه اقتصاد روی تحریم‌ها متمرکز باشد، روی بحث سلطان سکه، سلطان دلار و… تمرکز کرده‌ایم. دولت خودش با چاپ پول تورم ایجاد می‌کند ولی دنبال ارزانی است. مسئله این است که خودش پول چاپ می‌کند. حالا اگر از من می‌پرسید فوتبال چرا به این روز افتاده است، دلیلش دولتی بودن است.

یک ضلع فوتبال مدیریت است که باید ثبات داشته باشد. در این بخش به لطف دخالت فیفا در سال‌های اخیر ثبات بیشتری داشتیم و نتیجه اش سه صعود متوالی به جام جهانی بود. ضلع دیگر مردم هستند که خوشبختانه جامعه ایران به شدت فوتبالی است. ضلع سوم هم بحث اقتصاد است. در همه جای دنیا، ۷۵ درصد از درآمد فوتبال از حق پخش تلویزیونی است. برای خیلی از پیشکسوتان عزیز متأسفم که به تلویزیون می‌روند و علیه همدیگر صحبت می‌کنند؛ در حالی که صداوسیما بدهکارترین تشکیلات به فوتبال است. حق پخش فوتبال ایران حداقل ۱۵۰ میلیون دلار است. این را نمایندگان فیفا و AFC اعلام کردند. اگر حتی نیمی از این پول را می‌دادند، مشکلات فوتبال حل می‌شد.

از ابقای «اسکوچیچ» پشیمان می‌شوند/ مربی تیم ملی را مچاله کردند!
مهدی تاج در مراسم عقد قرارداد با مارک ویلموتس

* اما در حال حاضر بحث بازگشت مهدی تاج مطرح است. در دوره مدیریت او، ما بیشتر ضربات مدیریتی خوردیم از جمله قرارداد و پرونده سنگین مارک ویلموتس. آیا این خودش نمی‌تواند یک «مسئله اصلی» برای فوتبال باشد؟

– ببینید فقط پرونده ویلموتس نبود و چند پرونده دیگر هم بودند که در فیفا داشتیم. اگر به مسئله اصلی نپردازیم و مشغول حاشیه‌ها بشویم، وضعیت همینطور خواهد ماند. ۵۰ سال دیگر هم همین آش و کاسه است. حالا میرشاد ماجدی رئیس فدراسیون بشود یا مهدی تاج یا عزیز محمدی. بستگی به این دارد که چقدر طرف چهره ملی باشد. بحث اصلی اداره فوتبال، مدیریت است. حالا اگر افرادی مثل دادکان، صفایی فراهان یا کفاشیان هم بودند خوب بود. به نظرم تاج در دوره‌ای که رئیس بود خوب کار کرد. قضاوت نمی‌کنم. به هر حال رئیس فدراسیون فوتبال در کنار فوتبالی بودن، باید مدیر هم باشد و از ارتباطاتش با چهره‌های دولتی استفاده کند.

* من جواب سئوالم را نگرفتم. مهدی تاج در زمان ریاستش مارک ویلموتس را آورد که نه تنها نتیجه نگرفت بلکه یکی از پرونده‌های سنگین را در فوتبال ایجاد کرد. آیا از این نحوه مدیریت دفاع می‌کنید؟

– ویلموتس در رنکینگ جزو مربیان خوب بود. او حتی در بازی‌های ابتدایی با ایران نتایج خوبی گرفت. اگر تحریم نبودیم و پول‌هایمان در فیفا آزاد بود که هیچکدام از این مشکلات پیش نمی‌آمد.

* ولی مهدی تاج با علم به این تحریم‌ها و با هدف درآمدزایی برای فدراسیون رئیس شده بود. غیر از این است؟

– بله ما قبل هم تحریم بودیم اما از راه‌های دیگر پول مربیان را می‌دادیم. وقتی «ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شد همه چیز به هم خورد و ما هم نتوانستیم کاری کنیم. ضمن اینکه کمیته اخلاق هم آن پرونده را بررسی کرد. فیفا و کنفدراسیون آسیا هم بررسی کردند و مشکلی نبود. فقط صحبتی دارم با یکی از نمایندگان مشهد. شما اگر زرنگ هستی، به تیم‌های خراسان رسیدگی کن. منِ اسلامیان پای سپاهان اصفهان ایستادم و آن را درست کردم. تیمی که داشت سقوط می‌کرد، چند قهرمانی به دست آورد و الان هم چند استادیوم دارد. فوتبال جوری است که همه می‌خواهند با آن مطرح بشوند. حداقل ۱۲ پرونده دیگر هم در فیفا داشتیم که همه حکم گرفت؛ چرا به آنها نپرداختند؟ چرا نمایندگان مجلس درباره اینکه وزارت وقت ورزش به فدراسیون فشار آورد تا کی روش برود و نامه داد ایشان بیاید (ویلموتس) را سوال نمی‌کند؟ این آشوبی که الان در تیم ملی وجود دارد، یک هزارم درصدش هم در زمان کی روش نبود. بازیکنان در زمان کی روش نظم مثال زدنی داشتند و برای صرف صبحانه، ناهار یا شام هم یک دقیقه تأخیر نمی‌کردند.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.