×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
به گذشته برگردم ویلموتس را انتخاب نمی‌کنم/ برای وزارت ورزش متاسفم

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی تاج در خصوص اعلام پرونده رای ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در دادگاه عالی ورزش و محکومیت ۳ میلیون یورویی فدراسیون فوتبال گفت: حق مردم است که همه چیز را بدانند ولی نزدیک به سه سال سکوت کردیم. اول می گویم چرا سکوت کردیم.

فشار همه جانبه ای برای برکناری کی روش بود

وی افزود: دلیل سکوت ما این بود که تا یک روز قبل از اعلام گراندز رای، این رای امضا نشده بود. یعنی باید سکوت می‌کردیم. هرچه راجع به ویلموتس می‌گفتیم مورد بهره برداری وکلای ویلموتس قرار می‌گرفت و در رای تاثیر داشت. یک نفر راجع به ویلموتس در رسانه‌ها ۱۷۳ بار صحبت کرده است. من باید همان روز پاسخ می‌دادم. عدم پاسخ به این خاطر نبود که حرفی ندارم.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال تاکید کرد: زمانی که می‌خواستیم ویلموتس را بیاوریم، کی روش سرمربی بود. فشار همه جانبه ای برای تعویض او بود و خودش هم به این نتیجه رسیده بود که فضای مناسبی نیست. برنامه نود آن زمان یک مسابقه پیامکی گذاشت که ۹۳ درصد گفتند مربی طراز اول خارجی بیاوریم.

لوپتگی و سرمربی اسلواکی پاسخ منفی دادند

تاج ادامه داد: یکی از گزینه‌های ما در آن زمان «لوپتگی» بود. سه جلسه عالی با لوپتگی صحبت کردیم و سفیر کشورمان آقای قشقایی هم بود. سفر سوم برای عقد قرارداد رفته بودیم ولی یکباره نظرش عوض شد و مسئله بیماری پدرش را عنوان کرد. وقتی لوپتگی منتفی شد، با هروه رنارد صحبت کردیم. آقای ترابیان مذاکره کرد ولی گفته بود بعد از جام ملت‌های آفریقا می آیم. آن زمان دو بازی تدارکاتی داشتیم. به این نتیجه رسیدیم از رنارد بگذریم.

وی گفت: سفیر ما با سرمربی اسلواکی هم صحبت کرد و گفت نمی‌توانیم ایشان را هم بیاوریم چون او می‌خواهد سرمربی تیم ملی کشورش باشد. بعد از آن سراغ ویلموتس رفتیم. آن زمان که با ما قرارداد بست، مربی نهم دنیا بود و یک مدت سرمربی بلژیک بود؛ چه خوب چه بد.

حتی نمی‌دانستم «شستا» کجا است!

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره اینکه چرا رقم قرارداد ویلموتس بالا بود، تصریح کرد: او در سال ۲۰۱۶، ۱.۲ میلیون یورو از بلژیک گرفت. ما سال ۲۰۱۹ با او قرارداد بستیم به ارزش ۲.۲ میلیون یورو. چرا رای ویلموتس شکست؟ چون دادگاه CAS به این مربی اعلام کرده “درست است پولت را نداده‌اند ولی تو هم می‌دانستی این کشور تحریم است”. این در جزئیات رای آمده است.

تاج با اشاره به صحبت بعضی از منتقدانش، گفت: اعلام کردند شما پول نداشتید چرا رفتید با مربی خارجی قرارداد بستید. به نامه‌ای که آقای سلطانی فر وزیر ورزش به شریعتمداری زده بود اشاره می‌کنم. وزیر گفته است فدراسیون فوتبال بیش از ۱۰ میلیون دلار از فیفا طلب دارد، شما ۲ میلیون یورو به این فدراسیون بدهید. شورای عالی امنیت ملی دستور داده بود که سراغ «شستا» و آقای رضوانی فر بروید و ۲ میلیون بگیرید. من حتی نمی‌دانستم شستا کجاست و ساختمانش را هم بلد نبودم!

۱۷ نامه به سلطانی فر زدم، ۱۱ نامه به فیفا

وی یادآور شد: آقای سلطانی فر به آقای جهانگیری پیشنهاد داد دو میلیون یورو به فدراسیون فوتبال قرض بدهید. البته این درخواست ما بود.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: آقای «کلینر» خودش مسئول اصلی حقوقی فیفا شده است. آن زمان وکیل پرونده ویلموتس بود. نامه‌ای زده بود و گفته بود این پرونده برای دو موکل من یعنی مارک ویلموتس و دستیارش فریرا خسته کننده شده است و مبالغ زیادی پرداخت نشده؛ فدراسیون به تعهدات قرادادش عمل نکرده است. بیش از ۱۷ نامه به سلطانی فر زدم که اگر این پول نیاید دچار مشکل می‌شویم. قبلش به فیفا و کنفدراسیون آسیا نامه زدم که گفتند نمی‌توانیم پول شما را بدهیم. ۱۱ نامه به فیفا و ۹ نامه به کنفدراسیون آسیا زدیم. فیفا گفت به خاطر تشدید تحریم‌های آمریکا نمی‌توانم پولی به ویلموتس بدهم.

واکنش اعضای هیات رئیسه بعد از دادگاهی شدن پرونده ویلموتس

«گفته می‌شد انتخاب ویلموتس از ابتدا مصوبه هیات رئیسه و تایید کمیته فنی را نداشت.» تاج در واکنش به این جمله گفت: آقای محصص رئیس کمیته فنی خودش گفته است در کمیته فنی نظر ما روی مربی بلژیکی مثبت بوده است. آقایان شیعی و ساکت و خانم صوفی زاده که در کمیته فنی بودند، خودشان جزو ارکان فدراسیون هم بودند.

تاج همچنین تاکید کرد که بر خلاف شایعات، هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تاکید داشته کاملاً در جریان قرارداد ویلموتس بوده است. وی گفت: حتی بعد از اینکه پرونده ویلموتس به دادگاه رفت، بازهم اعضای هیات رئیسه اعلام کردند با علم این قرارداد را امضا کردیم.

پول ویلموتس هنوز در ترکیه تعلیق است

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در ادامه تصریح کرد: بعضی‌ها گفتند ۲ میلیون یورو به ویلموتس داده نشده است. خزانه دار ما نوشته است ۲ میلیون یورو به زراعت بانک ترکیه داده شد که ویلموتس یک مقدار از کم آن را برداشت و بقیه هم از سوی آمریکا تعلیق شد و هنوز تعلیق است. عده‌ای می‌گویند به خاطر خون شهدا باید پیگیر پرونده فساد ویلموتس باشیم. خانم صوفی زاده همسر شهید است. آقای طاقانی همسر شهید را گرفته است. آقای اسلامیان خودش جانباز است. اگر کسی فسادی در پرونده ویلموتس می‌داند که دادسرا نمی‌داند، دعوت می‌کنم از ما شکایت کنند؛ نه در تلویزیون بلکه برود در دادسرا شکایت کند.

تاج همچنین توقیف اموال اعضای هیات رئیسه به خاطر قرارداد ویلموتس را هم شایعه دانست.

اگر قرار به محاکمه است باید معرف ویلموتس محاکمه شود

وی درباره شکایت معاون حقوقی وزارت ورزش از تاج و هیات رئیسه سابق برای پیگیری پرونده ویلموتس، اظهار کرد: برای معاون وزیر متاسفم چرا که عقبه این پرونده را نمی‌داند. اگر قرار به محاکمه است باید کسی محاکمه بشود که ویلموتس را به ما معرفی کرده است. من از ویلموتس دفاع می‌کنم ولی قرارداد او بهترین قرارداد نبوده است. البته ما قرارداد کی روش را هم بستیم که طی هشت سال، دو بار رفتیم جام جهانی و ۲۲ میلیون دلار درآمد داشتیم. الان برداشته‌اند پول ویلموتس را تقسیم بر نان مردم، لاستیک پیکان، تعداد مسافران اعزامی به قطر کرده‌اند. حتی یک نفر نوشته با این می‌شد چقدر سد ساخت. اگر این‌طور است، با آن ۲۲ میلیون یورو چقدر می‌شد سد ساخت؟

تاج که با برنامه «ورزشگاه» گفتگو می‌کرد، با اشاره به صحبت‌های قاضی زاده هاشمی یکی از نمایندگان مجلس، گفت: یکی از نمایندگان ۱۱ دی اعلام کرد در پنج سال اخیر پرسپولیس ۱۳.۵ و استقلال با ۹ میلیون دلار در قرارداد خارجی خسارت دیده‌اند و محکوم شده‌اند. چرا اینها تقسیم بر لاستیک‌های ماشین نشد؟!

حیا داشتم و سه سال سکوت کردم!

وی افزود: حرفم به معاون وزیر این است که اگر به سابقه نگاه می‌کردند چرا ویلموتس آمد و به این نامه نگاه می‌کردند، می‌فهمیدند. من حیا داشتم و دو سه سال سکوت کردم چون دلم می‌خواست آرامش جامعه به هم نخورد!

حرف معاون وزیر ورزش دخالت در فوتبال است

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره نقش انجمن فرهنگی ایران – هلند در معرفی ویلموتس به وزارت ورزش و سپس فدراسیون فوتبال و اینکه گره ماجرا کجاست، گفت: گره این است که اگر ایشان.. حرفی که معاون وزیر به صراحت گفته، دخالت در فوتبال است. صراحتاً در رسانه می‌گوید پرونده به دادسرا برود. فرستادن پرونده فوتبالی به دادسرا عرف نیست و باید به محاکم قضایی فدراسیون برود. همان زمان که به دادسرا معرفی شدیم، فیفا هم یک نامه زد. فیفا گفته بود “شنیده‌ام هیات رئیسه فدراسیون را به دادسرا معرفی کرده‌اند؛ اگر درست باشد مایل هستیم فوتبال ایران را تعلیق کنیم”. باید از این استقبال می‌کردیم ولی هیات رئیسه همان روز پاسخ دادیم و این را رد کردیم.

تاج همچنین درباره اینکه ویلموتس بابت ۵ ماه کار در ایران چیزی در حدود ۵ میلیون یورو گرفته است که این مبلغ اضافه است، پاسخ شفاف و روشنی نداد. وی گفت: ۵ ماه نیست! اضافه ندادیم. طبق قرارداد دادیم. وکلای ما کار عجیب و غریبی کردند که رای را شکستند! باید ۱۰ میلیون می‌دادیم اگر رای شکسته نمی‌شد!

پول ویلموتس تنها از طریق فیفا پرداخت می‌شود

وی همچنین تاکید کرد که مبلغ ۳ میلیون یورو که دادگاه عالی ورزش به سود ویلموتس رای داده تنها از طریق فیفا پرداخت می‌شود. تاج گفت: این پول را باید از سوی فیفا – درآمدهای ایران در فیفا- بدهیم. نه تعلیق می‌شویم نه هیچ چیز. اگر ۳ میلیون را ندهیم، باید تا رفع تحریم ایران صبر کرد. در این صورت جریمه هم به ایران تعلق نمی‌گیرد. ۲۲ میلیون دلار از فیفا طلبکاریم. البته آن زمان هم ۱۰ میلیون دلار طلب داشتیم.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال بار دیگر درباره معرفی ویلموتس از سوی انجمن فرهنگی ایران – هلند و نقش وزارت ورزش تاکید کرد: ویلموتس آن زمان مربی نهم دنیا بود ولی اینکه وزارت ورزش خودش نامه‌ای به دادسرا می‌نویسد که تا انتها پیگیری کنید، عجیب است.

تاج در بخشی از صحبت‌هایش اعلام کرد که دیگر گزینه فدراسیون فوتبال، «فرناندو هیرو» بود که این مربی حاضر به پذیرش پیشنهاد ایران نشد.

اگر دادسرا بگویند اعدام شویم؛ به روی چشم!

«نامه پیشنهاد ویلموتس از سوی انجمن فرهنگی از کجا آمد؟» وی در پاسخ به این سئوال گفت: موقع انتخاب سرمربی، همه پیشنهاد می‌دهند. وزارت ورزش به سوابق خودشان نگاه کند. البته نمی‌خواهم از ویلموتس دفاع کنم.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه بازیکنان تیم ملی در تمرین به ویلموتس بی محلی می کرده‌اند، گفت: ویلموتس تا وقتی که بود، سرمربی خوبی بود. وقتی با کره جنوبی مساوی کردیم یا کامبوج را پر گل شکست دادیم همه گفتند چه فوتبالی. اگر دقیقه ۹۴ از عراق گل نمی‌خوردیم چه اتفاقی می‌افتاد؟ اگر لوپتگی را هم می‌آوردیم می‌شد پرونده «فساد لوپتگی» چون وقتی پول ندهید او هم شکایت می‌کند. ما در فیفا پول داشتیم. اگر یک ایراد از قرارداد گرفته شد هرچه بگویند قبول می‌کنم. صداوسیما و رسانه‌ها نمی‌توانند کسی را محکوم کند. اگر می‌خواهید بروید دادسرا شکایت کنید. آنجا اگر محکوم شویم و حتی بگویند اعدام، به روی چشم!

فیفا به خاطر جام جهانی درباره اساسنامه فدراسیون سکوت کرده است

تاج گفت: کمیته اخلاق فدراسیون و فیفا برائت داده است. همه دلواپسان و ناراحتند و نمی‌توانند به خاطر خون شهدا از فساد بگذرند. اگر فسادی هست بروند دادسرا شکایت کنند و بگویند اینجای قرارداد، فساد دارد.

گزینه ریاست فدراسیون فوتبال در انتخابات ۸ شهریور همچنین درباره مشکلات اساسنامه این فدراسیون، تاکید کرد: برای اساسنامه نامه‌ای آمده است. یک خبردارم که نامه دیگری هم آمده است. باید با مجلس تعامل داشته باشیم. بدون تعامل با مجلس و دولت نمی‌شود. دولت و مجلس یکدست است و فرصت خوبی است برای حل مشکل اساسنامه. اگر نشود برایمان زحمت درست می‌کنند. اگر سکوت است به خاطر جام جهانی است چون نمی‌خواهند «فیرپلی» جام جهانی به هم بخورد. به عنوان یک آدم مطلع می گویم. باید تغییراتی در اساسنامه بدهیم.

دغدغه حذف استقلال و پرسپولیس و اساسنامه

وی درباره هدفش از حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: شرایط فوتبال را دیدید بعد از ما به کجا رفت. فکر کردیم اگر بیاییم شاید بتوانیم مشکل را حل کنیم و اساسنامه تصویب شود و تسهیلاتی برای ورود بانوان در نظر بگیریم. بحث استقلال و پرسپولیس هم هست که سال گذشته برای اولین بار از آسیا حذف شدند. بحث کمیته مجوز حرفه‌ای است که تعلیق است و باید از تعلیق در بیاید. از آذرماه سال گذشته این کار را نکردند.

به گذشته برگردم کی روش و امثال او را انتخاب می‌کنم

«آیا اگر به گذشته بازگردید ویلموتس را بازهم به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب می‌کنید؟» تاج در پاسخ به این سئوال گفت: اصلاً و ابداً. کسانی را می‌آوردم که دو سال ما را به جام جهانی بردند. کی روش و مربیانی در مدل او. مثلاً برانکو. ویلموتس گزینه اول ما نبود. قبول دارم گزینه خوبی انتخاب نکردیم.

تاج در پایان درباره دراگان اسکوچیچ سرمربی فعلی تیم ملی هم گفت: اسکوچیچ زحمت کشیده است از او غافل نشوید. او را از نزدیک ندیده‌ام. گفتند تاج اسکوچیچ را آورده است در حالی که رخ به رخ او را ندیدم. او در شرایط سختی تیم ملی را تحویل گرفت که محصول ویلموتس بود. از عزیزی خادم هم تشکر می‌کنم. دوره‌ای به تیم ملی آمدند که بحران بود. جامعه فوتبال باید به اسکوچیچ احترام بگذارد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.