×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
هنرمندان بزرگ نیازی به کمک هیچ سیاستمداری ندارند/ تحریم تنها به مردم آسیب می‌زند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در همین راستا تصمیم گرفتیم در شرایطی که روسیه در وضعیت تحریم به سر می‌برد، از رهبری علت حضورش در این کشور را سوال کنیم.

رهبری در ابتدا درباره ماجرای دعوتش توسط گرگیف به روسیه توضیح داد: «به عقیده من آقای گرگیف بهترین رهبر دنیا هستند. بیش از چهل سال است که یکدیگر را می‌شناسیم. زمانی که ایشان در هلند رهبر ارکستر بودند و من هم در بروکسل (پایتخت بلژیک) رهبر ارکستر بودم، به مدت ۱۲ سال یکدیگر را از تلویزیون می‌دیدیم و اینگونه با هم تماس داشتیم. ایشان چند سال پیش این مسئله را عنوان کردند که قصد دارند من را به روسیه دعوت کنند ولی هر بار که منشی ایشان مسئله را پیگیری کردند به دلیل محیا نبودن شرایط به جایی نرسیدند.»

او ادامه داد: «تا اینکه چندی پیش دعوت شدم و با خوشحالی این دعوت را پذیرفتم؛ زیرا سن پترزبورگ بالاترین قله برای یک رهبر ارکستر است. ارکستر اپرای مارینسکی چهارصد عضو دارد و از بزرگترین مجموعه‌های کلاسیک در دنیا است تا حدی که چند اپرا همزمان می‌توانند در سالن‌های متفاوت آن در حالی که همه صندلی‌ها پر شده‌اند، به روی صحنه بروند. البته در حال حاضر برخی موسسات و ارکسترها در اروپا من را تهدید کرده‌اند که در صورت حضور در روسیه، دیگر با من همکاری نخواهند داشت که برایم اهمیتی ندارد.»

این هنرمند در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین تصریح کرد: «به هر جهت سن پترزبورگ شهری است که آهنگسازانی همچون چایکوفسکی، کورساکف، شوستاکوویچ، راخمانینف و تمام آهنگسازان بزرگ مشهور در آن به روی صحنه رفته‌اند.»

در ادامه این هنرمند به مسئله دیدگاه خود نسبت به حضورش در روسیه باوجود تحریم بودن این کشور، پرداخت و توضیح داد: «زمانی که سه ماه پیش آقای گرگیف را به نادرستی تحریم کردند، خیلی ناراحت شدم و در مصاحبه‌ای با مجله موسیقی «نورمن لبرک» در لندن این مسئله را محکوم کردم و گفتم که تحریم شدن یک هنرمند یا ورزشکار به هر دلیلی قابل قبول نیست. بعد از آن هم چند مصاحبه دیگر درباره این مسئله داشتم و خوشبختانه یا متأسفانه من تنها هنرمندی خارج از روسیه هستم که به آنجا رفته و تحریم‌ها را قبول ندارد. اگر قرار باشد یک هنرمند روسی به واسطه اقدامات کشورش تحریم شود پس بسیاری از هنرمندان آمریکایی و انگلیسی هم به علت اقدامات این دو کشور در حوزه بین الملل باید پیش از هر جای دیگر تحریم می‌شدند.»

هنرمندان بزرگ نیازی به کمک هیچ سیاستمداری ندارند/ تحریم تنها به مردم آسیب می‌زند

بیشتر بخوانید:

علی رهبری: هیچ‌جا به‌اندازه زمان حضور در اپرای مارینسکی از ایرانی‌بودنم لذت نبردم

رهبری مشهورترین اپرای جهان به علی رهبری سپرده شد

نامه سرگشاده علی رهبری به وزیر ارشاد جدید

با تحریم مخالف هستم

رهبری با بیان اینکه با تحریم مخالف است، بیان کرد: «تحریم یعنی یک وسیله شکنجه و هیچ اسم دیگری نمی‌توان روی آن گذاشت. زمانی که آب را روی افرادی ببندید یعنی او را شکنجه می‌دهید تا بمیرد. ولی متأسفانه این تحریم‌ها سال‌ها است برعلیه ایران هم اعمال می‌شود که بی‌تأثیر روی سیاستمداران و ثروتمندان بوده و تنها به قشر ضعیف و عادی جامعه آسیب زده است.»

او ادامه داد: «به عقیده من آنهایی که تحریم می‌کنند اصلا فکر نمی‌کنند. زمانی که فردی همچون آقای گرگیف تحریم می‌شود، باید دید که چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟ و فعلا که نتیجه این امر محروم ماندن مردم غرب از کنسرت‌های درجه یک این هنرمند بوده است. در حقیقت این اروپایی‌ها هستند که هنر آقای گرگیف برایشان تحریم شده‌ است در حالی که مردم روسیه این شانس را پیدا کرده‌اند تا هر روز از اجراهای این هنرمند بزرگ بهره ببرند.»

هنرمندان بزرگ به کمک کسی نیاز ندارند

علی رهبری می گوید: «افرادی چون آقای گرگیف مانند خیلی از هنرمندان بزرگ نیازی به کمک هیچ سیاستمدار و هیچکس دیگری ندارند. زمانی که آقای گرگیف یک هنرمند بزرگ جهانی بود، تمام سیاستمدارانی که اکنون در جهان روی کار هستند، شهرتی نداشتند و یا اصلا در این شغل نبودند.»

این رهبر ارکستر تصریح می‌کند: «زمانی که هنرمندان حرفه‌ای و مشهور باشند، این سیاستمداران هستند که می‌خواهند با آنها عکس بگیرند، نه هنرمندان؛ بنابراین اگر یک زمانی هنرمندی عکسی با سیاستمداری دارد که بعدا به علت اختلافات سیاسی بایکوت می‌شود، نباید این امر را دستمایه تحریم آن هنرمند قرار داد. همچنین اینکه از هنرمندان یا ورزشکارانی که عمرشان را روی حرفه خود گذاشته‌اند، بخواهند برعلیه دولت کشور خود صحبت کنند تا اجازه اجرا یا شرکت در مسابقات اروپا را داشته باشند، کار درستی نیست.»

او ادامه می‌دهد: «در تمام عمرم هیچ دخالتی در سیاست نداشته‌ام و نخواهم داشت و به هنرمندان توصیه می‌کنم که همین گونه عمل کنند زیرا آنها بالاتر از سیاستمداران هستند. سیاستمداران امروز تصمیم می‌گیرند یک نفر بد است و او را تحریم می‌کنند و فردا با او دوست می‌شوند. هنرمندان، فرهنگیان و ورزشکاران نباید بازیچه دست این افراد شوند؛ زیرا کار آنها حساب و کتاب ندارد. هنرمندان و فرهیختگان باید کار خود را انجام دهند و برای مملکتشان افتخار آفرینی کنند.»

علی رهبری آهنگساز و رهبر ارکستر، فارغ التحصیل هنرستان عالی موسیقی ملی و آکادمی موسیقی و هنرهای زیبای شهر وین، رییس هنرستان عالی موسیقی ملی و کنسرواتوار تهران در سن ۲۵ سالگی بمدت سه سال، برنده مدال طلا برای ایران در مسابقات جهانی رهبری ارکستر در فرانسه، برنده مدال نقره برای ایران در مسابقات جهانی رهبری ارکستر در سویس، دعوت شده از طرف بیش از ۱۲۰ ارکستر سمفونیک جهان از جمله وین، زالسبورگ، برلین، لندن، آمستردام، بروکسل، تورنتو، توکیو، مکزیک و… و. است.

او رهبر میهمان دائم فیلارمونیک چک، بلگراد و بروکسل و رهبر دائم و مدیر هنری ارکسترهای سمفونیک در شهرهای بروکسل، پراگ، زاگرب، مالاگا و تهران بوده است.

۵۷۵۷

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.