×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
ژست قهرمانی با قرارداد ننگین/ از نجابت «ویلموتس» تا حیای «تاج»!

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال که یکی از سنگین‌ترین قراردادهای فوتبال ایران را امضا کرد و باعث محکومیت ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار یورویی با شکایت مارک ویلموتس شد، روز گذشته اظهاراتی را بر زبان آورد که بررسی مصاحبه‌های او و خبرهای فدراسیون در زمان ریاست تاج، نشان دهنده تناقضات گسترده‌ای در ادعاهای او است.

مارک ویلموتس قبل از دیدار تیم ملی ایران با عراق در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی، ۲ میلیون یورو از فدراسیون فوتبال ایران گرفت (با احتساب دستمزد دستیارانش) و بعد از شکایت به فیفا و کشیدن کار به دادگاه عالی ورزش (CAS) مبلغ ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار یورو دیگر هم ایران را محکوم کرد.

به این ترتیب در پرونده‌ای که مهدی تاج ژست پیروزی در آن گرفته است، حداقل ۵ میلیون و ۳۲۵ هزار یورو به ویلموتس پرداخت می‌کنیم؛ آن‌هم برای پنج ماه کار در تیم ملی و کسب نتایجی که ایران را در آستانه حذف از مسابقات انتخابی جام جهانی قرار داد.

تاج که نامزد ریاست فدراسیون فوتبال هم هست و این پرونده به عنوان یکی از موانع بزرگ بازگشتش به فدراسیون محسوب می‌شود، در صحبت‌های روز گذشته خود سعی کرد ژست پیروزی بگیرد و پول پرداخت شده به ویلموتس را حق این مربی دانست! او در بخشی از مصاحبه اش گفت: «آن پولی است که ویلموتس خودش کار کرده که دادیم و ما باید جریمه بدهیم.»

تاج سپس در واکنش به زیاد بودن این مبلغ برای پنج ماه گفت: «ما ۲/۲ قرارداد داشتیم. پنج ماه نیست… ما که اضافه ندادیم، طبق قرارداد دادیم. کافی بود آقای کلینر صحبت‌ها را ببیند. وکلای ما خیلی کار عجیب و غریبی کردند که توانستند این رای را بشکنند؛ اگر شکست می‌خوردیم باید ۱۰ میلیون یورو پرداخت می‌کردیم.»

پرداخت ۱۰ میلیون یورو غرامت به ویلموتس که حالا به ۳ میلیون یورو کاهش یافته، کلید واژه مهدی تاج برای قهرمان سازی خود و تیمش در این پرونده محسوب می‌شود؛ آن‌هم در حالی که تا دو سال پیش عنوان می‌شد فدراسیون فوتبال قرارداد بسیار خوبی با ویلموتس بسته و این مربی می‌تواند نهایتاً سه ماه از حقوق خود را بعد از شکایت به فیفا بگیرد!

تناقض دیگر اظهارات تاج آنجایی بود که خودش را فردی «با حیا» دانست که در ماجرای ویلموتس سه سال سکوت کرد تا این مربی نتواند در پرونده‌اش در فیفا، ادعای جدیدی علیه ایران مطرح کند و «آرامش جامعه به هم نخورد»! در حالی که نگاهی به آرشیو خبرها طی این مدت نشان می‌دهد تاج و اعضای فدراسیون فوتبال حداقل چندین مصاحبه با رسانه‌های مختلف انجام داده و آنچنان هم که خودش گفته، ساکت نبوده است!

علاوه بر این، تاج آن زمان در واکنش به اظهارات بعضی از نمایندگان مجلس گفته بود که قرارداد ویلموتس سالانه بین ۱ تا ۲ میلیون دلار است؛ در حالی که حالا مشخص شده است قرارداد ویلموتس بیش از ۲ میلیون یورو است.

ژست قهرمانی با قرارداد ننگین/ از نجابت «ویلموتس» تا حیای «تاج»!
تاج و ویلموتس در مراسم عقد قرارداد

در زیر نگاهی داریم به اظهارنظرها و موضعگیری‌های فدراسیون فوتبال و مسئولان این فدراسیون بعد از ماجرای فسخ قرارداد ویلموتس:

۱۵ آذر ۱۳۹۸ – تاج و رقم منطقی قرارداد ویلموتس!

مهدی تاج در یکی از اولین مصاحبه‌ها بعد از برکناری مارک ویلموتس گفته بود: «برخلاف اینکه می‌گویند قرارداد ویلموتس چگونه بود، ما قرارداد خوبی با او بستیم اما در آن ذکر کرده بودیم که مبلغ قرارداد شفاف‌سازی نشود. در یکی از بندهای قرارداد این‌گونه ذکر شده بود که هر یک از طرفین قرارداد را فسخ کرد، سه ماه به طرف مقابل برای غرامت زمان دهد.

تاج درباره قرارداد سه میلیون دلاری ویلموتس نیز تاکید کرده بود: «رقم قرارداد ویلموتس بین یک میلیون تا دو میلیون دلاراست. در صدا و سیما و رسانه ملی آن هم در ۱۰۰ برنامه‌ای که وجود دارد (از جمله ورزش و مردم، ورزش و بی مردم) باید با صداقت صحبت کرد. اینکه می‌گوییم سه میلیون دلار قرارداد ویلموتس است، باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود. حتی با دستیاران ویلموتس نیز رقم قرارداد او سه میلیون دلار نمی‌شود. رقم قرارداد ویلموتس، رقمی منطقی است.»

۲۲ آذر ۱۳۹۸- بیانیه فدراسیون و بحث سه ماه حقوق به عنوان غرامت فسخ

فدراسیون فوتبال با ریاست مهدی تاج در ۲۲ آذر ۱۳۹۸ مدعی شد فسخ قرارداد ویلموتس، غرامتی بیش از سه ماه حقوق ماهیانه این مربی را در پی نخواهد داشت. در بیانیه این فدراسیون آمده بود: «برای اولین بار در قراردادهای مشابه با آقای ویلموتس غرامت فسخ قرارداد صرفاً سه ماه حقوق ماهیانه توسط طرفین تعیین شد که این موضوع در حال مذاکره است. لذا تفسیرهای صورت گرفته از این موضوع و مبالغ طرح شده در سطح افکار عمومی کذب محض است.»

در ادامه این بیانیه، فدراسیون فوتبال از کسانی که گفته بودند غرامت ویلموتس ۳ میلیون دلار است خواسته بود عذرخواهی کنند؛ در شرایطی که سه سال بعد مشخص شد این مبلغ غرامت بی ارتباط عنوان نشده بود: «با توجه به مصوبه هیات رییسه فدراسیون فوتبال، شایسته است افرادی که در روزهای اخیر و در هر جایگاهی اطلاعات نادرست در این باره به افکار عمومی ارائه دادند و در رسانه ملی مبلغ قرارداد را ۳ میلیون دلار و خسارت آن را ۳ میلیون دلار عنوان کردند، از رفتار غیر حرفه‌ای خود به صورت رسمی از مردم پوزش بطلبند.»

۲۴ آذر ۱۳۹۸ – علوی و تاکید بر غرامت سه ماهه

امیرمهدی علوی سخنگوی فدراسیون فوتبال دو روز بعد از بیانیه فدراسیون فوتبال، در مصاحبه‌ای بر غرامت سه ماهه قرارداد ویلموتس تاکید کرد: «در روزهای گذشته فدراسیون و وکلای قانونی ویلموتس در حال مکاتبه بوده‌اند و مباحث مربوطه در مجرای رسمی در حال پیگیری است. لذا طرح برخی شایعات خارج از این فضا صرفاً جنگ روانی تلقی می‌شود. در باب موضوع مربوط به بند فسخ هم همانطور که رسماً اعلام شد، مبلغ غرامت سه ماه حقوق ماهیانه است که این موضوع میان طرفین در حال مذاکره است.»

۲۵ آذر ۱۳۹۸ – تاج در کردستان: حتی ممکن است ویلموتس به ما غرامت بدهد!

یکی از اظهارنظرهای مختلف تاج در مورد این پرونده (بر خلاف ادعای خودش که گفته بود سه سال سکوت کرده) در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۸ و زمان حضورش در انتخابات هیات فوتبال کردان انجام شده بود: «پرونده ویلموتس هیچ مشکلی از نظر ما ندارد و با توجه به اینکه فسخ قرارداد از طرف آقای ویلموتس صورت گرفته و این مهم قبل از دیدار ایران و عراق بوده است بنابراین مشکلی در این خصوص نداریم. قرارداد آقای ویلموتس از جمله قراردادهای بسیار خوبی است که در آن قید شده غرامت به دو طرف وقتی پرداخت می‌شود که مدت زمان آن سه ماهه باشد. یعنی اگر ما ثابت کنیم که وی نباید قرارداد را فسخ می‌کرد باید وی سه ماه به ما غرامت پرداخت کند.»

رئیس وقت فدراسیون فوتبال همچنین گفته بود: «اگر وی فسخ قرارداد را دقیق بداند و بگوید که پول را به موقع به من پرداخت نکرده‌ایم که البته پرداخت نکردیم. این می‌تواند سه ماه غرامت بگیرد. قرارداد آقای ویلموتس بسیار خوب است و هیچ گونه جای ابهامی ندارد و نوع غرامت در آن کاملاً تعریف شده است و بیش از سه ماه هم نیست و عدد آن حتی برای یک سال از کل قرارداد سه میلیون دلار هم نیست. رقم قرارداد ویلموتس خیلی کمتر از این رقم سه میلیون دلار است و فدراسیون فوتبال راغب بود که کل قرارداد ویلموتس را منتشر کند ولی بر اساس یکی از بندهای آنکه قید شده که انتشار قرارداد نیازمند تعامل دو طرف است.»

ژست قهرمانی با قرارداد ننگین/ از نجابت «ویلموتس» تا حیای «تاج»!
ویلموتس

۸ دی ۱۳۹۸ – اعلام رسمی شکایت ویلموتس از ایران

دعوای ویلموتس و فدراسیون فوتبال ایران بیش از آن چیزی که تصور می‌شد، جدی بود. خبرهای پراکنده‌ای از درخواست سرمربی بلژیکی برای دریافت غرامت از فدراسیون کشورمان مطرح می‌شد و اینکه ویلموتس خواهان دریافت کل مبلغ قراردادش است. در حالی که فدراسیون تاکید داشت فقط باید مبلغ سه ماه قرارداد رابه عنوان غرامت به ویلموتس بپردازد.

در جریان این اختلافات، مجلس هم وارد ماجرا شد و از فدراسیون فوتبال درخواست کرد قرارداد ویلموتس را به ساختمان بهارستان ارسال کند. در نهایت جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس روز هشتم دی ماه به صورت رسمی گفت: «آقای ویلموتس از ایران به فیفا شکایت کرده است. فدراسیون فوتبال هم از ایشان شکایت کرده و باید دید فدراسیون جهانی چه حکمی را در این ارتباط صادر خواهد کرد.»

۱۵ دی ۱۳۹۸ – اظهارات عجیب‌تر اسلامیان و «ادعای» ویلموتس

در میانه دی ماه محمود اسلامیان عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال مدعی شد در قرارداد ویلموتس، حق با ایران است و این مربی قراردادش را به خوبی نخوانده است: «ویلموتس گویا قراردادی که در تهران امضا شده است را درست نخوانده است و یا زبان انگلیسی اش قوی نبوده و به آن توجه نکرده است! این مربی ادعایی کرده و ادعا هم که هزینه ندارد. ادعای او غیر منطقی و غیر قانونی است ولی مبنای ما قرارداد است. او ادعایی دارد که فقط ادعا است ولی در قرارداد چیز دیگری آمده است.»

۱۵ بهمن ۱۳۹۸ – اسلامیان: ویلموتس نمی‌تواند کاری کند!

اسلامیان که یکی از اعضای نزدیک به مهدی تاج در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بود، یک ماه بعد در مصاحبه‌ای عجیب‌تر مدعی شد که مربی بلژیکی با وجود شکایت به فیفا نمی‌تواند از ایران غرامت بگیرد.

او در پاسخ به این سئوال که شکایت مارک ویلموتس از فدراسیون فوتبال به کجا رسید؟ گفته بود: «یک دعوایی هست ولی مبنای ما قرارداد است. ویلموتس نمی‌تواند کاری کند»!

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بازهم مصاحبه تاج: ویلموتس سر ما راه کلاه گذاشت!

تاج بعد از بالا گرفتن پرونده ویلموتس و محکومیت ۶ میلیون یورویی ایران در فیفا، از ریاست فدراسیون فوتبال به بهانه بیماری استعفا کرد. او سپس در اردیبهشت ۱۳۹۹ در گفتگویی با صداوسیما، به ادعای مارک ویلموتس مبنی بر «دستکاری در قرارداد» این مربی بلژیکی از سوی فدراسیون ایران واکنش نشان داد: «‌آقای ویلموتس از ادبیات خوبی استفاده نکرد. بهترین جمله‌ای که می‌شود گفت این است که ویلموتس سر ما کلاه گذاشت. ایشان گفته بند «سه ماه» در قراردادش در ایران اضافه شده است.»

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال اما همچنان تاکید داشت که ویلموتس چیزی بیش از سه ماه از قراردادش را نمی‌گیرد: «‌ما به مسئولان نامه زدیم. ۱۰-۱۵ نامه بانک مرکزی به شرکت‌ها زد که کار به فسخ قرارداد با ویلموتس نکشد. هرکسی قرارداد را فسخ می‌کند باید پولش را کامل بگیرد. ویلموتس قراردادش را فسخ کرد چون نتوانستیم به موقع پول بدهیم ولی خوشبختانه در قرارداد، این بند آمده بود که هرکسی فسخ کند ویلموتس فقط پول سه ماه از تعهدش را می‌گیرد.»

یک قرارداد ننگین؛ فاصله نجابت ویلموتس تا حیای تاج

زمانی که ویلموتس به تیم ملی ایران پیوست، مهدی تاج این مربی را «نجیب» خواند که دیگر قرار نیست بهانه‌های کارلوس کی روش را تکرار کند و فصل جدیدی از اخلاق را در فوتبال ایران رقم خواهد زد. هیچکس تصور نمی‌کرد تاج مجبور می‌شود یک سال بعد از ویلموتس به عنوان کسی نام ببرد که سر فوتبال ایران را کلاه گذاشته است!

رئیس سابق فدراسیون فوتبال که حالا دوباره برای رسیدن به صندلی این فدراسیون تلاش می‌کند، این بار در اظهارنظری عجیب خودش را «با حیا» توصیف کرده تا بلکه از پرونده‌ای که می‌تواند سنگین‌ترین پرونده فوتبالی ایران لقب بگیرد (۵ میلیون یورو برای ۵ ماه) قهرمان سازی کند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.