×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
هرگز فکر نمی کردم در جام جهانی باشم اما شد سه بار!/وقت صعود است

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا جهانبخش کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران در بازی‌های مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ به گفتگو با سایت فیفا نشست تا درباره شرایط این تیم و همچنین احساس خود از حضور در مهم‌ترین تورنمنت فوتبال دنیا در سال ۲۰۲۲ بگوید.

جهانبخش ابتدای صحبت‌های خود را با بیان نخستین خاطره از جام جهانی گفت و اشاره کرد: صعود دیوانه‌کننده تیم ملی ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ مقابل استرالیا برایم اولین خاطره از این بازی‌ها بود. در آن زمان به اندازه کافی می‌توانستم جزئیاتش را درک کنم، جام جهانی ۲۰۰۲ بود که به رونالدو (برزیلی) علاقه‌مند شدم. «Fenomeno» (لقب رونالدو به معنی پدیده) اولین الگوی فوتبالی من بود و از تماشای بازی‌هایش هیجان انگیز می‌شدم.

فیفا درباره خاطره جهانبخش نوشت: «ایران با هدایت اسطوره‌هایی مانند کریم باقری، مهدی مهدوی کیا و علی دایی پس از ۲۰ سال غیبت به جام جهانی بازگشت. غرب آسیا به بازی پلی آف برابر استرالیا نیاز داشت و گل دیرهنگام خداداد عزیزی در زمین کریکت ملبورن بود که آنها را به گل‌های خارج از خانه رساند».

در ادامه مقاله فیفا در گفتگوی اختصاصی با جهانبخش آمده است: «از تماشای رونالدو در تلویزیون، زندگی حرفه ای جهانبخش جوان درست قبل از تولد ۲۰ سالگی اش تغییر زیادی کرد. این مهاجم که در آن زمان فوتبال خود را برای نوجوانان داخلی داماش گیلان بازی می‌کرد، بازی برای زیر ۱۹ سال ایران را تحت تأثیر قرار داد و خوش شانس بود که توسط یک پیشاهنگ هلندی به نام کارلوس آلبرزکه در آن زمان برای تیم NEC Nijmegen کار می‌کرد، مشاهده شد و او را جذب کرد. ۲۰۱۳. نایمخن تنها اولین گام برای شکوفایی حرفه‌ای در هلند بود، که به خانه دوم جهانبخش تبدیل شد، که در ادامه نماینده تیم‌هایی مانند AZ و فاینورد بود» .

فیفا در ادامه تمجید و صحبت از جزئیات فوتبال حرفه ای جهانبخش تاکید کرد: «او اولین بازیکن آسیایی شد که به عنوان بهترین گلزن در یک لیگ معتبر اروپایی با ۲۱ گل در فصل ۲۰۱۷/۱۸ به پایان رسید».

هرگز فکر نمی کردم در جام جهانی باشم اما شد سه بار!/وقت صعود است

سایت فدراسیون جهانی فوتبال به نحوه ورود نسل جدید ستاره‌های فوتبال ایران به تیم ملی ایران اینگونه روایت کرد: «جهانبخش ماه‌ها پس از انتقال هلندی خود، اولین فراخوان از کارلوس کی روش را دریافت کرد. اولین بازی را کنار او، سردار آزمون، مهاجم وقت روبین کازان، انجام داد، در حالی که مهدی طارمی، سومین بازیکن جوان، چند ماه پیش از او دعوت شد. این سه نفر در ادامه خط حمله تیم ملی را تشکیل دادند و ۱۸۳ بازی ملی و ۸۰ گل بین آنها جمع آوری کردند.

بازیکن محبوب تیم ملی فوتبال ایران درباره این موضوع گفت: ما سه نفر حدود شش یا هفت سال است با هم بازی می‌کنیم. بازیکنان خوب زیادی در خط حمله داشته‌ایم، اما عمدتا ما سه نفر بوده‌ایم و خدا را شکر تا اینجا خوب کار کرده‌ایم.

جهانبخش تاکید کرد: ما تمام تلاش خود را در اروپا به کار می‌گیریم تا دیگر بازیکنان ایرانی نسل جدید بتوانند به اروپا برسند، زیرا می‌دانیم که این مهم برای کشورمان و تیم ملی چقدر است. این مسئولیتی است که ما داریم و آن را بر دوش خود احساس می‌کنیم. زمانی که فوتبال را شروع کردم، هرگز فکر نمی‌کردم در جام جهانی بازی کنم، چه برسد به سه بار تکرار آن!

وی درباره احساس خود از حضور در قطر برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ یادآور شد: نمایندگی کشورت در یک جام جهانی موضوع بزرگی است. دو بار این تجربه را داشته ام و ام یدوارم به سمت سومی حرکت کنم. این یک دستاورد بزرگ برای من و خانواده و دوستانم است. هیجان جام جهانی تغییر نمی‌کند و مهم نیست که چقدر آن را تجربه می‌کنید، همیشه یکسان است. من هنوز هم همین فکر و احساس را دارم و مشتاقانه منتظر آن هستم که در ۱۹ سالگی در سال ۲۰۱۴ انجام دادم. من مشتاقانه منتظر آن هستم و امیدوارم بتوانم کشورم را به بهترین شکل ممکن نمایندگی کنم و ملت ما را سربلند کنم.

او درباره بازی‌های تیم ملی ایران در گروه B با تیم‌های ملی انگلیس، آمریکا و ولز تصریح کرد: در طول مدت حضورم در انگلیس مقابل بسیاری از این بازیکن فعلی تیم ملی انگلیس بازی کردم. آنها یکی از مدعیان قهرمانی در جام جهانی هستند. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم و این مهمترین چیز است. در مورد ایالات متحده آمریکا و ولز نیز همین وضعیت وجود دارد. آنها بازیکنان خوب زیادی دارند که می‌آیند تا بهترین عملکرد خود را در جام جهانی انجام دهند.

هرگز فکر نمی کردم در جام جهانی باشم اما شد سه بار!/وقت صعود است

فیفا با اشاره به حشرت بزرگ ملت ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به بازی‌های این تیم اشاره کرد و گفت: «چهار سال قبل، ایران خود را در گروه موسوم به مرگ در کنار دو ایبریایی اسپانیا و پرتغال و مراکش یافت. جهانبخش و همراهانش ثابت کردند که حریف نیستند و پرتغال را به تساوی بردند و مراکش را شکست دادند. فرصت از دست رفته طارمی مقابل روی پاتریسیو، تفاوت حذف مرحله اول با مرحله یک هشتم نهایی بود و جهانبخش معتقد است رسیدن به این نقطه عطف برای کشورش اجتناب ناپذیر است.«

هافبک تیم ملی ایران در این باره ادامه داد: در جام جهانی گذشته ما بسیار نزدیک به مرحله حذفی بودیم. پرتغال و اسپانیا با ۵ امتیاز بالا رفتند و ما فقط ۴ امتیاز. هیچ کس از ما انتظار نداشت که این کار را به خوبی انجام دهیم، اما به عنوان یک تیم متحد بودیم. فکر می‌کنم در هر سه بازی کاملاً خوب کار کردیم و بدشانس بودیم که از چنین گروه سختی به دور بعد صعود نکردیم.

جهانبخش گفت: اکنون همان جاه طلبی را داریم که به عنوان یک تیم برای کشورمان سخت کار کنیم. ما می‌دانیم که میلیون‌ها ایرانی در خانه و در سراسر جهان مشتاقانه منتظر اجرای ما هستند و باعث افتخار آنها هستند. این گروه سختی است که ما در آن قرار داریم، اما سخت کار می‌کنیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا به دستاوردهای بزرگ در قطر برسیم. ما یکی از بهترین نسل‌های خود را داریم. باید هدفمان را تغییر دهیم تا فقط به صعود به مرحله مقدماتی بسنده نکنیم. ما سه بار متوالی موفق شدیم، اما اکنون هدف ما صعود به دور بعد است.

هرگز فکر نمی کردم در جام جهانی باشم اما شد سه بار!/وقت صعود است

وی درباره تکرار بازی با تیم ملی آمریکا پس از گذشت سال‌ها از جام جهانی ۱۹۹۸ گفت: این بازی برای کشورم خیلی بزرگ است، اما در این بازی ما به مسائلی فراتر از فوتبال فکر نمی‌کنیم.

جهانبخش تاکید کرد: فکر می‌کنم بزرگترین تفاوت در مقایسه با سال ۱۹۹۸ در نسل‌ها است. اکنون ما یکی از بهترین نسل‌های تاریخ فوتبال ایران را داریم و برای آمریکا هم همین است، آنها بازیکنان باکیفیتی زیادی دارند که به صورت انفرادی در لیگ‌های برتر اروپایی بازی می‌کنند و عملکرد خوبی دارند. بنابراین من فکر می‌کنم سطح تیم ملی آمریکا در حال حاضر با ۲۴ سال پیش بسیار متفاوت است؛ و ما هم همینطور! ما هرگز به مرحله یک شانزدهم نرسیدیم، بنابراین این بزرگترین هدف ماست، اما در یکی از سخت‌ترین گروه‌ها با انگلیس، ایالات متحده و ولز بازی می‌کنیم. اما اگر بخواهم رؤیای خود را بگویم، این است که ابتدا بهترین کار را انجام دهیم، سپس به دور دوم راه پیدا کنیم. این چیزی است که در ذهن ماست.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.