×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
بازگشت وزارت ورزش به طرح شکست خورده/ سجادی «خام» معاونانش می‌شود؟

به گزارش خبرنگار مهر، ۱۱ سال پس از آنکه وزارت ورزش تصمیم به تبدیل سه فدراسیون به انجمن گرفت، شورای معاونین فعلی وزارت ورزش در اقدامی عجیب و بدون مشورت با مسئولان یک انجمن تصمیم به تبدیل آن به فدراسیون گرفته است. تصمیمی که برای حمید سجادی و مجموعه وزارت ورزش یک طرح شکست خورده و بازگشت به عقب محسوب خواهد شد.

بر اساس یکی از مصوبات شورای معاونین وزارت ورزش و جوانان، انجمن آمادگی جسمانی که با تصمیم خود این وزارتخانه از فدراسیون به انجمن تبدیل شده بود و زیر مجموعه فدراسیون ورزشهای همگانی قرار گرفت، حالا قرار است با تصمیمی عجیب و غیرکارشناسی دوباره به فدراسیون تبدیل شود! حالا بر چه اساس و چه ملاکی هنوز اظهار نظری در مورد آن صورت نگرفته است!

بازگشت وزارت ورزش به طرح شکست خورده/ سجادی «خام» معاونانش می‌شود؟

انجمن آمادگی جسمانی بیش از ۱۱ سال از فدراسیون بودنش گذشته است

سیاست وزارت ورزش برای تبدیل فدراسیون‌ها به انجمن

۱۱ اسفندماه سال ۱۳۹۰ احمد گواری مدیر کل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های وزارت ورزش و جوانان از تبدیل سه فدراسیون آمادگی جسمانی و ایروبیک، بدنسازی و پرورش اندام و کونگ فوبه انجمن خبر داد.

وی در مورد دلایل این اقدام و سیاست وزارت ورزش در این مورد به پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان گفت: «در راستای کوچک سازی، تجمیع امکانات و سرویس دهی بیشتر و بهینه به ورزشکاران، مربیان و مخاطبان این رشته‌ها و همچنین به منظور نظارت دقیق‌تر، پس از بررسی و جلسات متعدد کارشناسی، تصمیم بر این شد که از این پس فعالیت فدراسیون‌های آمادگی جسمانی و ایروبیک در قالب انجمن و زیر نظر فدراسیون همگانی پیگیری شود، همچنین مقرر شد فدراسیون کونگ فو تحت نام انجمن هنرهای رزمی ایرانی و فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در قالب انجمن، به عنوان زیر مجموعه فدراسیون انجمن‌های ورزشی به فعالیت خود ادامه دهند.»

حالا ۱۱ سال پس از آن تصمیم سیاست‌های وزارت ورزش با نظر و سلیقه شخصی برخی معاونان تغییر کرده و همه موارد مطرح شده از سوی آنها نادیده گرفته شده و قرار است یک طرح شکست خورده مجدداً در وزارت ورزش امتحان شود!

سیاست «برعکس» کلهر نسبت به مدیرقبلی وزارت ورزش

سینا کلهر معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش در نامه‌ای که برای حمید سجادی وزیر ورزش نوشته و خواستار تبدیل انجمن آمادگی جسمانی به فدراسیون شده آورده است: «در راستای رشد و توسعه ورزش همگانی و با هدف مدیریت بهینه رشته‌های زیر مجموعه فدراسیون ورزشهای همگانی و افزایش اثربخشی آنها و بنابر بررسی‌های انجام شده، بازدیدهای میدانی و نظرسنجی‌های به عمل آمده از صاحبنظران این امر، معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی پیشنهاد می‌نمایند رشته پرمخاطب آمادگی جسمانی که در حال حاضر یکی از انجمن‌های فدراسیون همگانی می‌باشد به عنوان یک فدراسیون مستقل تشکیل و شروع به فعالیت نماید.»

بازگشت وزارت ورزش به طرح شکست خورده/ سجادی «خام» معاونانش می‌شود؟

سینا کلهر معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش

هر دو دنبال «مدیریت بهنیه»!

نکته جالب در اظهار نظر دو مسئول وزارت ورزش و جوانان این است که احمد گواری دلیل تبدیل فدراسیون به انجمن را «سرویس دهی بیشتر و بهینه» عنوان کرده و سینا کلهر هم در دلایل کارشناسی خود تبدیل شدن انجمن به فدراسیون را «مدیریت بهینه» عنوان کرده است! همین تناقص نشان می‌دهد که کار کارشناسی آقایان چقدر دقیق و درست بوده است!

آمادگی جسمانی با ورزش همگانی عجین است

سینا کلهر در نامه اش به وزیر ورزش تاکید کرده: «آمادگی جسمانی و قوای جسمانی به عنوان یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از شیوع بیماری‌های جسمی و روانی و یکی از ارکان‌های اصلی توسعه سلامتی، بهداشت و امنیت در کشور، همواره به عنوان یک ارزش مورد تاکید دین مبنی اسلام بوده است.» این نشان می‌دهد که این انجمن عجین شده با فدراسیون ورزشهای همگانی و مسئولیت ذاتی است که برعهده دارد. حالا چطور این معاونت تصمیم گرفته است انجمنی که «اُخت» شده با ورزش همگانی و سلامت مردم است را از این فدراسیون جدا کند و به یک طرح شکست خورده برگرداند؟

اشتباه دیگری که در نامه سینا کلهر دیده می‌شود

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی در بخش دیگری از نامه خود به وزیر ورزش و جوانان در مورد دلایل این تصمیم عنوان کرده است: «فدراسیون آمادگی جسمانی در سال ۱۳۹۰ با هدف کمک به تأمین هزینه‌های فدراسیون ورزش‌های همگانی و با اعلام “مشابهت اهداف” به عنوان تنها دلیل به عنوان یک انجمن در زیر مجموعه فدراسیون همگانی قرار گرفت.»

این در حالی است که در اظهارات احمد گواری مدیر کل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های وزارت ورزش و جوانان به هیچ عنوان دلیل تبدیل فدراسیون آمادگی جسمانی به انجمن «تأمین هزینه‌های فدراسیون و مشابهت اهداف» قید نشده است. در اظهارات گواری آمده بود: «در راستای کوچک سازی، تجمیع امکانات و سرویس دهی بیشتر و بهینه به ورزشکاران، مربیان و مخاطبان این رشته‌ها و همچنین به منظور نظارت دقیق‌تر، پس از بررسی و جلسات متعدد کارشناسی، تصمیم بر این شد که از این پس فعالیت فدراسیون‌های آمادگی جسمانی و ایروبیک در قالب انجمن و زیر نظر فدراسیون همگانی پیگیری شود.»

بازگشت وزارت ورزش به طرح شکست خورده/ سجادی «خام» معاونانش می‌شود؟

لیگ آمادگی جسمانی برای نخستین بار در سالجاری با حضور قهرمانان المپیک رونمایی شد

تبدیل انجمن آمادگی جسمانی به فدراسیون قانونی نیست

در حالی که سینا کلهر در نامه به وزیر ورزش تاکید کرده که رشته آمادگی جسمانی دارای شروط اولیه و ثانویه ماده ۳ صدور مجوز فعالیت با عنوان ساختاری “فدراسیون” است، اما براساس “دستورالعمل نحوه صدور و لغو مجوز فعالیت رشته‌های ورزشی و سبک‌های و رزمی در قالب فدراسیون، انجمن‌ها، کمیته و گروه” اسفند ۱۳۹۹ که به تاریخ ۲۴ فروردین سال ۱۴۰۰ با امضا مهدی علی نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش به فدراسیون‌ها ابلاغ شده است، آمادگی جسمانی شروط اولیه را برای تبدیل به فدراسیون ندارد!

براساس بند ۱-۹ این دستور العمل رشته‌های ورزشی باید زیر مجموعه کمیته بین المللی المپیک(IOC)، شورای المپیک آسیا(OCA) و سازمان متشکل از فدراسیون‌ها و انجمن‌های بین المللی(SPORT ACCORD) باشند که این سه محور شامل انجمن آمادگی جسمانی نمی‌شود.

ضمن این که در یکی از بندها عنوان شده این رشته‌های ورزشی باید ملی و بومی به تشخیص وزارت ورزش باشند که در تعریف رشته‌های ملی بومی همین دستورالعمل آمده است: «آن دسته از رشته‌های ورزشی که دارای پیشینه و هویت فرهنگی و تاریخی فعالیت در ایران بوده است.» همین تعریف نشان می‌دهد که آمادگی جسمانی شامل ورزش‌های ملی و بومی ایران نمی‌شود و تبدیل این انجمن به فدراسیون قانونی نیست.

شروط اولیه برای تبدیل انجمن به فدراسیون چیست؟

در تعیین شروط اولیه همین دستورالعمل برای تبدیل انجمن به فدراسیون سه اصل ذکر شده است که در اصل اول با عنوان «اعتبار» آماده است: «به رسمیت شناخته شدن توسط IOC یا SPORT ACCORD یا حضور در بازی‌های آسیایی.»

در همین اصل اول مشخص می‌شود انجمن آمادگی جسمانی هیچکدام از این موارد را شامل نمی‌شود چرا زیر مجموعه هیچکدام از این نهادها و رویدادها فعالیت نمی‌کند و در هیچ کدام هم عضویتی ندارد.

بازگشت وزارت ورزش به طرح شکست خورده/ سجادی «خام» معاونانش می‌شود؟

علی رغبتی یکی از چهره‌های تأثیرگذار در این پیشنهاد در کنار حمید سجادی

چرا رغبتی مشورتی با مسئولان فدراسیون و انجمن نداشته است؟

پس از آنکه معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی طی نامه‌ای به سجادی خواستار این تغییر شده است، نامه با طی روال اداری به علی رغبتی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت وزارت ورزش رسیده تا او پس از بررسی‌های لازم و اخذ نظر کارشناسان و صاحبنظران در این حوزه جمع بندی خود را به معاونت قهرمانی ارجاع دهد.

این در حالی است که علی رغبتی هیچ مشورتی با مسئولان فدراسیون ورزشهای همگانی به عنوان متولی اصلی اداره انجمن آمادگی جسمانی و مسئولان این انجمن نداشته است. حالا پرسش این است که با نظر کدام کارشناسان و صاحبنظران چنین تصمیمی گرفته شده و قرار است برای تأیید نهایی به وزیر ورزش ارجاع داده شود؟ از علی رغبتی که مدیری باتجربه به شمار می‌رود بعید است که چنین اقدام عجیبی را مرتکب شده باشد.

ساختارسازی های غیرهدفمند: هزینه تراشی یا توسعه رشته

وزارت ورزش و جوانان به دلیل محدودیت‌ها و مشکلات مالی که داشته بودجه فدراسیون ورزشهای همگانی را در سال گذشته کامل پرداخت نکرد و از ابتدای سالجاری تاکنون هم در حالی که اکثر فدراسیون‌ها بخش عمده بودجه خود را دریافت کرده اند، فدراسیون همگانی در آستانه ششمین ماه سال فقط یک میلیارد تومان دریافتی داشته است. حالا پرسش این است که با این محدودیت‌های که وزارت ورزش دارد و نمی‌تواند فدراسیون همگانی و بسیاری دیگر از فدراسیون‌ها را تأمین کند، چطور می‌خواهد یک انجمن را به فدراسیون تبدیل کند و بودجه اش را هم تأمین کند؟

بازگشت وزارت ورزش به طرح شکست خورده/ سجادی «خام» معاونانش می‌شود؟

حمید سجادی که از مجلس کارت زرد دریافت کرده می‌داند تصمیماتش زیر ذره بین نمایندگان است

سجادی مرتکب اشتباه بزرگ نشود

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان که چند هفته پیش از مجلس شورای اسلامی کارت زرد دریافت کرده و وضعیتی متزلزل بر روی صندلی خود دارد به خوبی می‌داند که نباید دوباره به سمتی برود که نمایندگان مجلس را وادار به واکنش به تصمیمی اشتباه و بازگشت به یک طرح شکست خورده کند.

هر چند سجادی به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای و مدیر ورزشی به خوبی می‌داند که باید مراقب برخی اعمال سلیقه‌های معاونانش در این مورد باشد و با مسئولان فدراسیون و انجمن هم مشورت کند، اما با این حال به نظر می‌رسد که اعمال فشار از سوی برخی معاونین و در نظر گرفتن منافع شخصی می‌تواند او را به لبه پرتگاه نمایندگان مجلس بکشاند. قطعاً سجادی برای اتخاذ تصمیم نهایی تدبیر و تعقل را در دستور کارش قرار می‌دهد و اسیر پیشنهادات غیرکارشناسی و البته منفعت طلبی برخی افراد نخواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.