×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
دستاوردهای حضور در بازی‌های اسلامی/طبق پیش‌بینی‌ها هزینه شد

اصغر رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حضور کاروان ورزش ایران در پنجمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی که با کسب ۱۳۳ مدال (۳۹ طلا، ۴۴ نقره و ۵۰ برنز) و جایگاه سومی همراه بود، در مورد دستاوردهای این بازی‌ها توضیح داد و گفت: کاروانی بزرگ با کمترین هزینه داشتیم و طبق آنچه پیش بینی می‌شد به نتایجی خوب دست یافتیم اما برخی دیگر از موارد بزرگ نمایی شد.

هزینه ارزی و ریالی کاروان طبق پیش‌بینی‌ها شد نه بیشتر

وی با اشاره به پیش بینی‌های مالی که در رابطه با کاروان انجام شده بود، خاطرنشان کرد: از ۶ ماه پیش بر اساس ارزیابی وضعیت رشته‌ها و نتایج به دست آمده از حیث تعداد ورزشکار اعزامی، مدال آوری و … همچنین تهیه بلیت و دیگر هزینه‌ها، بودجه ریالی و ارزی لازم برای کاروان را پیش بینی کردیم اینگونه که یک میلیون یورو و ۱۳ میلیارد تومان برای اعزام کاروان نیاز است. در پایان کار کل اعتبار هزینه شده در هر دو بخش ارزی و ریالی از این میزان پیش بینی شده هم کمی کمتر شد.

کاروانی بزرگ با کمترین هزینه داشتیم

سرپرست کاروان ورزش ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی یادآور شد: همین مسئله یکی از دستاوردهای بزرگ کاروان بود. اینکه کاروانی بزرگ را در یک رویداد معتبر شرکت دادیم و با وجود تورم، مدیریت مالی این کاروان را طبق پیش بینی انجام شده و حتی کمتر از آن انجام دادیم. در واقع کاروان بزرگ داشتیم اما با کمترین هزینه ممکن آن را مدیریت کردیم.

جلوی تحمیل ۴ میلیارد تومان را گرفتیم

رحیمی با اشاره به چگونگی اعزام اعضای کاروان ایران به محل برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی در قونیه ادامه داد: اگر اعزام از طریق استانبول انجام می‌شد، هزینه‌های سنگینی تحمیل می‌کرد چراکه با تغییر پرواز مواجه می‌شدیم ضمن اینکه در این صورت موضوع اضافه بار از حالت بین المللی، خارجی و داخلی می‌شد. احتمال داشت متحمل ۴ – ۳ میلیارد اضافه بار می‌شدیم اما با پیش بینی درست این هزینه از دوش کمیته برداشته شد.

پیش بینی عملکرد فنی کاروان درست از آب در آمد

وی با بیان اینکه بخشی از بودجه هزینه شده برای کاروان ایران مربوط به پاداش پای سکو مدال آوران است، تصریح کرد: در این زمینه باید پیش بینی تعداد مدال کسب شده را می‌کردیم تا بودجه لازم برای آن را برآورد کنیم. پیش از بازی‌ها چندبار اعلام کرده بودم که ترکیه قطعاً تیم اول جدول توزیع مدال‌ها در بازی‌های کشورهای اسلامی می‌شود و ایران، آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان هم برای جایگاه دوم تا پنجم رقابت می‌کنند. در نهایت هم ایران سوم شد و از نظر مدال آوری به آنچه پیش بینی کرده بودیم، خیلی خیلی نزدیک شدیم. به همین دلیل در رابطه با بودجه پیش بینی شده به مشکل بر نخوردیم.

مهمترین دستاورد بازی‌های کشورهای اسلامی برای ورزش ایران

سرپرست کاروان ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی با تاکید بر اینکه اینها بخشی از دستاوردهای کاروان بزرگ ایران در قونیه بود، تصریح کرد: البته مهمترین دستاورد این بود که اثبات شد برای بازی‌های آسیایی گوانگژو باید حسابی و خیلی بیشتر کار کرد به خصوص با حضور کشوری مانند ازبکستان که در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا جای ایران را گرفت و در قونیه هم نشان داد که بعد از چین، کره جنوبی و ژاپن، قدرت بلامنازع ورزش آسیا شده است.

ازبکستان را جدی بگیریم

رحیمی یادآور شد: ازبکستان در قونیه جای بالاتر از ایران قرار گرفت، مسئله‌ای که آن را پیش بینی کرده بودم. الان هم می گویم که در هانگژو کاروان ازبکستان، ورزش ایران را می‌گیرد. در جریان بازی‌های کشورهای اسلامی کشوری مانند قزاقستان را خیلی جدی ندیدم اما ازبک ها نشان دادند که خیلی سریع و با برنامه مسیر پیشرفت را در حال طی کردن هستند. باید آنها را خیلی جدی گرفت.

از حالا باید به فکر هانگژو بود

وی با تاکید بر اینکه کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش از همین حالا باید تمرکز خود را روی بازی‌های آسیایی هانگژو بگذارند، خاطرنشان کرد: در دوره پیشین بازی‌های آسیایی کاروان ایران ۲۰ مدال طلا به دست آورد اما تکرار این تعداد مدال در حضور قدرت‌های همیشگی چین، کره جنوبی و ژاپن که حالا ازبکستان هم به آن اضافه شده است، کار آسانی نیست.

با مشکلات زیادی در قونیه مواجه شدیم

سرپرست کاروان ایران در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد: بیش از دو سال ورزش ایران همچون دیگر کشورها تحت تاثیر کرونا با محدودیت‌های زیادی مواجه بود. بازی‌های کشورهای اسلامی فرصت به موقعی بود برای اینکه خیلی از رشته‌ها و ورزشکاران شان محک بخورند و از این حیث مزیت بزرگی را شاهد بودیم اگرچه به خاطر بی تدبیری‌های تیم برگزارکننده بازی‌ها با مشکلات زیادی مواجه شدیم.

برگزارکنندگان بازی‌های اسلامی غیرحرفه ای بودند

رحیمی با یادآوری مسئولیتی که پیش از این برای کاروان‌های اعزامی به بازی‌های المپیک، داخل سالن و المپیک جوانان داشته است، خاطرنشان کرد: بازی‌های کشورهای اسلامی قونیه سخت‌ترین رویدادی بود که مسئولیت کاروان اعزامی به آن را بر عهده داشتم چراکه تیم برگزارکننده بازی‌ها اصلاً قوی نبود و خیلی غیرحرفه ای عمل می‌کرد. به همین دلیل همانطور که پیش بینی می‌کردیم با مشکلات زیادی مواجه شدیم.

ترک‌ها از ما خواستند کمک حال‌شان باشیم

وی تاکید کرد: البته برگزارکنندگان بازی‌های کشورهای اسلامی خیلی زود متوجه شدند که کادر سرپرستی ما (ایران) خیلی جلوتر از آنها است به همین دلیل خواستند که کمک حال آنها شویم. اینگونه شد که ارتباطات خوبی با کمیته برگزاری بازی‌ها گرفتیم.

با ارتباطات خوب جریمه تیم فوتبال امید را پس گرفتیم

سرپرست کاروان ورزش ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی با بیان اینکه یکی از دلایلی که جریمه تیم فوتبال امید عودت داده شد همین ارتباطات خوبی بود که با برگزارکنندگان بازی‌ها برقرار کردیم، افزود: در کل در جریان بازی‌ها خیلی اذیت شدیم اما با این حال و با وجودیکه کاروان بزرگی داشتیم، به مشکل خاص و حادی برنخوردیم ضمن اینکه نتایج خوبی هم به دست آوردیم.

مشکلاتی را مطرح کردند که من در جریان آنها نبودم!

رحیمی یادآور شد: البته در رابطه با کاروان ایران صحبت‌هایی از یکسری مشکلات مطرح شد که ما خودمان در جریان آنها نبودیم. مثلاً عنوان شد که در جودو خون و خونریزی شده و صندلی پرتاب کردند در حالیکه من همان زمان موضوع را رد کردم و الان هم با قاطعیت آن را رد می‌کنم چون اصلاً چنین چیزی نبود.

نمیدانم چرا به زمان بازگشت من اعتراض شد

وی در واکنش به اینکه «بازگشت دیرهنگام شما و کادر سرپرستی از جمله مواردی بود که انتقاداتی را به همراه داشت»، گفت: در تمام رویدادها، مسئول کاروان زودتر از همه اعزام می‌شود تا اقدامات نهایی و لازم برای تحویل هتل، ساختمان اسکان ورزشکاران، هماهنگی‌های جانبی و … را انجام دهد و دیرتر از همه هم باز می‌گردد تا به امور مالی و تسویه حساب‌های نهایی رسیدگی کند. قطعی شدن عودت دادن جریمه تیم فوتبال امید وقتی نهایی شد که بازی‌ها تمام شده بود، کاروان بازگشته بود و مذاکراتی برای تسویه حساب داشتیم. مبلغی هم از سفارت ایران در آنکارا قرض گرفته بودیم که باید حضوری آن را پس می‌دادیم. در مجموع دوشنبه کار ما تمام شد. سه شنبه پروازی به ایران نبود و بامداد چهارشنبه بازگشتیم. نمی دانم چرا به این مسئله اعتراض شده بود.

ماجرای پنکه و تهیه دیرهنگام آن

سرپرست کاروان ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی همچنین در پاسخ به این پرسش که «شما مدعی هستید سفر زودهنگام برای انجام مقدمات پذیرش اعضای کاروان انجام می‌شود چرا با این حال بعد از ورود یکی، دو گروه از کاروان متوجه مشکل گرما شدید و برای تهیه پنکه اقدام شد؟»، گفت: ما زودتر از همه عازم قونیه شدیم اما اسکان مان در دهکده بازی‌ها نبود، تا چند روز پیگیر کارهای لازم بودیم و زمانی که ساختمان را در دهکده تحویل گرفتیم تازه متوجه شرایط آنجا شدیم. تازه برای تحویل ساختمان هم با مشکلات عدیده مواجه بودیم، برگزارکنندگان بازی‌ها نمی‌خواستند اتاق تمام ورزشکاران را در اختیار مان قرار دهند، اصرار داشتند بعد از وارد شدن هر تیم و گروهی اتاق آنها را تحویل می‌دهند در حالی که ما تاکید داشتیم باید همه را یکجا در اختیار بگیریم چون قبل از بازی‌ها مشخص کرده بودیم در هر اتاق چه نفراتی باید مستقر شوند و برای آن برچسب آماده کرده بودیم. آن موقع بود که متوجه شرایط اتاق‌ها و نیاز به پنکه شدیم، یعنی دیر متوجه شدیم به پنکه نیاز است. با این حال برای خرید اقدامی نکردیم چون هزینه بالا بود، بررسی و جستجوی لازم را داشتیم و در نهایت اجازه کردیم.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.