×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
شباهت سریال‌های تلویزیون تصادفی است

مهسا بهادری: شباهت سریال «آتش سرد» با «بی‌نشان» موضوعی است که مدت‌هاست درباره آن صحبت می‌شود. عده‌ای گمان می‌کردند «آتش سرد» تقلیدی از سریال «بی‌نشان» است. برای رسیدن به پاسخ این پرسش، به گفت‌وگو با رضا ابوفاضلی کارگردان این سریال نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

رضا ابوفاضلی، کارگردان سریال «آتش سرد» درباره ماجرای شباهت عجیب این سریال به «بی‌نشان» گفت: «کامنت‌هایی که دوستان گذاشتند، واکنش‌هایی که مخاطبان به روابط عمومی نشان دادند، این بود که چرا «آتش سرد» تا این اندازه به «بی‌نشان» شباهت دارد؟ به سریال‌های مشابه دیگری هم اشاره کردند، اینکه چرا «بی‌همگان» مشابه «افرا» و «در کنار پروانه»ها است. یک نکته‌ای وجود دارد، سال ۱۳۹۹ فیلمنامه‌ سریال «آتش سرد» ثبت شد و این کار را در ۲۰ تیر ۱۴۰۰ کلید زدیم، حدود دوماه از شروع فیلمبرداری گذاشته بود و ما در جریان هیچ اتفاقی نبودیم تا اینکه متوجه شدیم آقای فلاحی‌پور سر یک کار دیگر حضور دارند.»

این کارگردان ادامه داد: «از لحاظ حرفه‌ای تهیه‌کننده کار باید در جریان این ماجرا قرار می‌گرفتند که آقای فلاحی‌پور همزمان سر یک کار دیگر حضور دارند. ما حتی نمی‌دانستیم که ایشان همزمان با یک کار دیگر قرار داد بسته‌اند، چون در ابتدا با پروژه ما همکاری می‌کردند. حالا چرا این اتفاق افتاده بود؟ اطلاعات اشتباهی که یکی از دوستان به آقای فلاحی‌پور ارائه داده بودند، این بود که کار آن سریال رو به اتمام است و ایشان بدون اینکه ما را در جریان این موضوع قرار دهند، یک روز با به هم خوردگی راکورد گریم ایشان مواجه شدیم که باعث شد کار تعطیل شود.»

او ادامه داد: «علت این ماجرا را پیگیری کردیم و متوجه شدیم که آقای فلاحی‌پور با سریال «بی‌نشان» قرار داد بسته‌اند و کمی هم دلخور شدیم که چرا به ما اطلاع ندادند. خلاصه بعد از اینکه مدتی کار به تعویق افتاد، دوباره تلاش کردیم که ایشان راکوردشان را به دست بیاورند. البته ما تصمیمات دیگری داشتیم اما شبکه مصلحت دانست که یک‌جور با یکدیگر کنار بیاییم. سوال اصلی من این است، واقعا چه کنار آمدنی؟»

شباهت سریال‌های تلویزیون تصادفی است/مدیریت غلط صداوسیما فرصت سوزی است

بیشتر بخوانید:

سالار عقیلی برای کدام سریال می‌خواند؟

پرسش‌هایتان درباره سریال «آتش سرد» را بپرسید

صداوسیما غیر از این دونفر، بازیگر که نقشهای تکراری بازی می کنند ندارد؟

او در پاسخ به اینکه این خطا از کجا ایجاد شده است گفت: «این ماجرا دو ایراد اساسی و بزرگ داشت، یکی اینکه سیما فیلم، تمام فیلم‌نامه‌ها را می‌خوانَد و بررسی می‌کند، حتی مورد اصلاحی را روی آن‌ها اعمال می‌کند. من نمی‌دانم چرا این ماجرا از زیر دست آن‌ها در رفته است؟ چگونه امکان دارد، یک‌دفعه سریالی به نام «بی‌نشان» به مرحله تولید برسد، در حالی که ما خیلی زودتر از آن شروع به ساختن سریال کرده‌ایم و فیلمنامه‌اش هم مدت‌ها قبل مورد تایید قرار گرفته است.خیلی هم اتفاقی آقای فلاحی‌پور همان نقش را در سریال دیگر ایفا می‌کند. چگونه یک کاری بعد از ما به تصویب رسیده است و چگونه امکان دارد که بازی یک بازیگر در یک سریال مشابه رخ داده است؟»

ابوفاضلی درباره شوکه شدن برای شباهت سریال «بی‌نشان» به «آتش سرد» ادامه داد: «من و آقای مهام که «بی‌نشان» را دیدیم، یخ کردیم و افسوس خوردیم، چگونه این حجم از شباهت امکان‌پذیر است؟ هر دو کار لطمه خورد، طبیعتا به کار ما نیز آسیب جدی‌تری وارد شد. سازمان صداوسیما لیدر اصلی کار است و باید بر این موضوع نظارت می‌کرد. ماجرا این است که سریال با سرمایه و پول مردم ساخته می‌شود و نمی‌توان به این راحتی آن را هدر داد.»

او در پاسخ به این سوال که در واقع با ارائه این توضیحات شما بر این باورید که از روی سریال«بی‌نشان» کپی برداری نکرده‌اید گفت: «بسیاری از مردم فکر می‌کنند که ما از روی دست سریال «بی‌نشان» کار را تکرار کرده‌ایم، اما این‌گونه نیست و چون فاصله پخش سریال کم بوده، شباهت بیشتر از هر زمانی به چشم می‌آید. در حال حاضر آقای فلاحی‌پور شش ماه است که روی آنتن تلویزیون حضور دارد. به همین دلیل است اکنون کسی کار آقای ده‌نمکی که روی آنتن تلویزیون است را تماشا نمی‌کند. مگر قحطی بازیگر آمده که یک نفر شش ماه روی آنتن می‌ماند و تعدادی از بازیگرها هم منتظرند تا یک پیشنهاد به آن‌ها ارائه شود؟»

این کارگردان ادامه داد: «ای کسی که در سازمان نشسته‌ای، چرا حواست نیست و فیلمنامه‌ای که پیش از این تایید کرده‌ای را دوباره تایید می‌کنی؟ آقای مسئولی که در شبکه نشسته‌ای کنداکتور پخش سریال مشخص است، چرا زمان آن را جابه جا می‌کنی تا وقتی سریال ما زودتر ساخته شده دیرتر پخش شود و همه فکر کنند تقلید از «بی‌نشان» است. ما یک‌سال و نیم با آقای مهام و نویسنده‌ها فیلمنامه خواندیم تا به این داستان رسیدیم.»

این هنرمند درباره نگرانی رخ دادن موضوع مشابه برای سریال بعدی خود نیز گفت: «من از همین الان غصه این را می‌خورم که این همه آدم برای تولید این کار زحمت کشیدند و خستگی کار روی تن ما ماند و برای ساخت اثر بعدی نگران چنین موضوعی هستم.»

۵۷۲۴۵

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.