×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
تصویر بخشی از مشکلات خوزستان در یک فیلم/جشنواره فجر تحریم شود؟

مهسا بهادری: فیلم سینمایی «روی زمینه قرمز» که به تازگی فیلمبرداری آن به پایان رسیده در خوزستان ساخته شده است. بهروز نشان، تهیه‌کننده این فیلم درباره ساخت اثر در این شرایط می‌گوید: «فیلم ساختن در این روزها هم از لحاظ اقتصادی و هم اجتماعی کار سختی است ولی برای ما این مسئله اهمیت داشت که فیلم‌مان را به شهرستانی ببریم که پیشینه فرهنگی بسیار زیادی دارد و انتخاب استان زر خیز خوزستان بود. که در همه زمینه‌ها استانی پیشتاز است.»

او در پاسخ به این سوال که در این فیلم به مسئله آب‌وهوا هم پرداخته شده یا خیر می‌گوید: «متاسفانه استان خوزستان در سال‌های پس از جنگ با مشکلات بسیار زیادی دست‌و پنجه نرم می‌کند و فقط مسئله آب‌و هوا نیست، مسئله بیکاری مردم و جوانان، مشکل توسعه فضاهای فرهنگی و توسعه نیروی انسانی هم هست. با تمام مسائلی که هست، هنوز هم می‌بینید که خوزستان با مسائل بسیار پیش‌پا افتاده‌ای دست به گریبان است.»

او در انتقاد به وضعیت مردم آبادان می‌گوید: «چرا مردم آبادان پس از این همه سال و با وجود این تعداد از سد، هنوز هم مشکل آب آشامیدنی دارند، با این تعداد از نیروگاهی که دارد، همچنان مردمش مشکل برق دارند، چرا استانی با این همه پتروشیمی مردمش برای مصرف گاز خانگی دچار مشکل هستند؟ یا چرا مردم باید مسئله آموزش و بهداشت داشته باشند؟ چون خودم اهل خوزستانم به بخشی از مشکلات این منطقه اشراف دارم ولی ما در فیلم‌مان نمی‌توانیم به همه مشکلات اشاره کنیم ولی در بخش‌هایی از فیلم ما به این موضوعات اشاره شده است.»

او درباره لوکیشن تولید این فیلم سینمایی می‌گوید: «لوکیشن فیلم ما یک مجتمع سینمایی است که شاخص‌ترین مجتمع سینمایی در کشور بوده که مرحوم مهندس فرهاد احمدیان موسس و معمار آن بوده است. این موسسه برای این ساخته شده بود که صفر تا صد کارهای سینمایی در آنجا انجام شود، آنجا حتی میز تدوین داشته که الان تبدیل به وسایل قدیمی و عتیقه شده حتی امکان این مسئله وجود دارد که آنجا به موزه سینما تبدیل شود.»

او درباره امکانات آن مکان فرهنگی می‌گوید: «آنجا دو سالن سینمایی، سالن موسیقی و پلاتو دارد، در این مجمتع که در دزفول است، با این همه جذابیت و امکانات به مدت ۱۳سال بسته بوده و خاک می‌خورده و هیچ‌کس نمی‌توانسته از آنجا استفاده کند. تا اینکا فرصتی پیش آمد و ما آنجا را رنگ‌آمیزی و مرمت کردیم و تا جایی که برای ما امکان‌پذیر بود بخشی از آن‌جا را به‌سازی کردیم و امیدوارم بعد از این ماجرا سالن راه بیفتد و بچه‌های با استعداد و توانمند استان بتوانند از این امکان استفاده کنند.»

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به کارهای ترمیمی که برای این مجموعه انجام شده می‌گوید: «ما یک بخشی از این سالن را رنگ‌آمیزی کردیم، بخشی از شیشه‌ها را که شکسته بودند ترمیم کردیم. بیشتر هم جای رسیدگی داشت؛ اما اثری که ما آن را ساختیم یک فیلم لو باجت(کم بودجه) بود و بیش از این توان مالی‌ و بضاعت نداشتیم. فیلم را هم کاملا مستقل و بدون کمک ارگان‌های دولتی ساختیم.»

او درباره نحوه تامین بودجه و سختی‌های این موضوع توضیح می‌دهد: «در این شرایط مالی باید از بهنام کیامرزی سرمایه‌گذار کار تشکر کنیم که پذیرفت سرمایه ساخت یک اثر هنری را تامین کند. آن هم در این شرایطی که ممکن است یک فیلم ساخته شود یا بازیگرانش ممنوع‌الفعالیت شوند یا اکران آن با مشکل مواجه شود. وقتی یک سرمایه‌گذار در چنین شرایط وارد کار سینمایی می‌شود یعنی هنر اولویتش است، زمانی که ما ساخت این فیلم را شروع کردیم، دلار ۳۵ هزار تومان بود الان شده ۴۱ هزار تومان چه انگیزه‌ای به جز اعتلای فرهنگ می‌تواند برای سرمایه‌گذار وجود داشته باشد که پولش را در این کار بیاورد؟ اگر همان زمان دلار خریده بود طبیعتا سود می‌کرد.»

بیشتر بخوانید:

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران: ممنون که آمدید

اگر «امام‌علی(ع)» با همان شیوه ساخته شود مورد قبول نیست

سینما و تلویزیون ما ظرفیت پروژه‌های تاریخی بسیار بزرگ را ندارد

این هنرمند درباره نیت خود برای حضور در چهل ویکمین جشنواره فیلم فجر توضیح می‌دهد: «متاسفانه فیلم ما هنوز آماده نشده است؛ اما جزو آن دسته از فیلم‌هایی هستیم که برای شرکت در جشنواره ثبت‌نام کرده‌ایم. جشنواره فیلم فجر قطعا جشنواره مهمی است چون بزرگ‌ترین رویداد سینمای ایران به شمار می‌آید. جشنواره‌ای که بزرگان سینما، آثارشان را به آن ارسال کردند و از آن جایزه دریافت کردند. مگر می‌شوند بزرگ‌ترین رویداد سینمایی ایران تعطیل یا تحریم کرد؟ این رویداد به هیچ کس به جز مردم ایران تعلق ندارد و برای احترام به مردم هم که شده باید برگزار شود. من از صمیم قلب دوست دارم که این فیلم در جشنوراه فیلم فجر حضور پیدا کند؛ اما با توجه به اتفاق‌های فیلم نمی‌توانم ۱۰۰ درصد اعلام کنم که در این رویداد فرهنگی حضور خواهیم داشت یا خیر. البته از روزی که ثبت‌نام کردیم نیتمان بر این بود که در جشنواره حضور داشته باشیم.»

او درباره ایجاد تغییر در فیلمنامه فیلم می‌افزاید: «من از آن دسته تهیه‌کننده‌ها نیستم که در کار کارگردان دخالت کنم و از او بخواهم در فیلمنامه‌اش تغییرات را اعمال کند و اصولا به نویسنده و کارگردان اعتماد می‌کنم. در این شرایط هم که فیلم با زیر ۷ میلیارد تومان ساخته نمی‌شود، فیلمی ساختیم که هزینه نهایی آن به زیر این مبلغ هم نمی‌رسد و فکر می‌کنم کم هزینه‌ترین فیلم امسال متعلق به ماست.»

داستان این فیلم برگرفته از شرایط روز جامعه و مسئله زنان است یا پیش از این اتفاقات اخیر طرح آن پیشنهاد شده بود: «طرح فیلمنامه پیش از این اتفاق‌ها ارائه شد و پروانه ساخت آن را گرفتیم. داستان فیلم به موضوع زنان می‌پردازد اما یک فیلم آرتیستی و اجتماعی است که در حقیقت یک پیش‌زمینه معماری و هنرهای تجسمی و روابط صمیمی آدم‌ها را در برگرفته است.»

او درپایان افزود: «نکته اصلی و مهمی که به نظر من وجود دارد این است که در این شرایط نمایش روی صحنه برود، کنسرت‌ها برگزار شود و فیلسازان فیلمشان را بسازند و بخشی از انجام این کار هم برعهده ماست. اگر قرار باشد مردم جامعه روال زندگی خودشان را ادامه دهند ولی ما سینما رفتن، کتاب خواندن تئاتر دیدن و در کل فرهنگ و هنر را از سبد فرهنگ جامعه حذف کنیم کار بسیار خطرناکی است. آدمی که این کارها را انجام نداده حتی نمی‌تواند اعتراض خود را درست بیان کند.»

۵۷۲۴۵

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.