×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
جزییات کامل حمله به سفارت آذربایجان در تهران

حمله به سفارت آذربایجان در تهران

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: ساعت ۸:۳۰ صبح امروز مهاجمی مسلح به سلاح کلاشینکف به سمت سفارت باکو در تهران حمله می‌کنند که در نتیجه آن فردی به نام «اورخان عسگروف» رئیس حراست سفارت باکو کشته و دو نفر دیگر زخمی می‌شود. دو ساعت بعد از حادثه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان بدون اشاره به جزییات حادثه از کشته شدن رئیس نیرو‌های محافظ سفارت در تهران خبر داد و گفت این وزارتخانه در حال بررسی موضوع است.

توضیح پلیس ایران درباره حادثه سفارت آذربایجان

همچنین اولین توضیحات توسط سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت داده شد. او در جمع چند خبرنگار حاضر در خیابان سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفت: «امروز در حالی که یکی از اعضای سفارت آذربایجان جلوی درب ورودی سفارت در حال پارک کردن بوده و می‌خواسته وارد سفارت شود پرایدی که در فاصله نزدیک بوده از پشت به خودروی این دیپلمات آذربایجانی می‌زند و سلاح کلاشینکفی را که داشت از ماشین خارج می‌کند و در حالی که دیپلمات سفارت جمهوری آذربایجان وارد سفارت می‌شده به همراه ایشان با تیراندازی وارد سفارت می‌شود و در همین مقطع ورودی سفارت، این دیپلمات را می‌کشد و دو نفر دیگر را مجروح می‌کند. این خبر به پلیس می‌رسد بلافاصه تیم‌های عملیاتی پلیس تهران وارد عمل می‌شوند و در حالی که فرد ضارب قصد فرار داشته دستگیر می‌شود.»

به گفته سردار رحیمی در این حادثه، سفارت آذربایجان در بخش دژبانی خسارت دیده و سه نفر مضروب می‌شوند و یک نفر جانش را از دست می‌دهد. بلافاصله بعد از این حادثه تیم‌های امداد پلیس و آگاهی و دادسرای جنایی و سایر بخش‌های پلیس وارد شده‌اند. سردار رحیمی گفته «انگیزه این حمله مسائل خانودگی است.»

جالب اینجاست که همزمان با پیگیری حادثه توسط سردار رحیمی، با حکم سردار رادان رئیس پلیس کشور، سردار محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ شده و عملا سردار رحیمی از سمتش برکنار شده و به عنوان رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا منصوب شده است.

محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران انگیزه مهاجم را شرح داده و گفته «ساعت ۸ صبح امروز یک پراید مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران توقف می‌کند و با سلاح وارد ساختمان سفارت می‌شود. پس از حمله یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و ۲ نفر مجروح می‌شوند.» او به تحقیقات اولیه متهم اشاره کرده و گفته «مهاجم مدعی شده فروردین امسال همسرم به سفارت آذربایجان به تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرده است.»

بر اساس گزارشی که به نقل از سرپرست دادسرای امور جنایی منتشر شده، فرد مهاجم گفته «در مراجعات مکرر به سفارت هیچ پاسخی از آن‌ها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حاضر است و حاضر به دیدار با من نیست. امروز صبح تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشینکفی که از قبل تهیه کرده بودم به سفارت بروم.»

رسانه آذربایجانی: ضارب عوامل سفارت باکو در تهران، ایرانی است نه آذربایجانی!

اطلاعات و خبر‌های منتشر شده از منابع رسمی ایرانی ظاهرا از نظر رسانه‌های آذربایجانی دچار تناقض است. خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان که نخستین بار فیلم دوربین‌های مداربسته سفارت از لحظه حمله مهاجم را منتشر کرده، نام حمله کننده به سفارت آذربایجان در تهران را افشا کرده و او را «یاسین حسین‌زاده» شهروند ایرانی خوانده است.

این خبرگزاری مدعی شده شبهاتی مبنی بر ارتباط وی با نیروهایی در ایران وجود دارد. خبرگزاری ترند همچنین مطلب تندی علیه ایران منتشر کرده و ظاهرا قصد دارد فضا در تنش شدید باقی بماند! چه آنکه در همان مطلب نوشته «پلیس تلاشی انجام نداده و در حال حاضر هم هیچ عملیاتی صورت نمی‌گیرد.»

این رسانه همچنین نوشته سناریوهایی مطرح شده از انگیزه‌های ضارب واقعیت ندارد. مثلا اینکه گفته شده فرد حمله‌کننده فردی ارمنی بوده که به دنبال همسرش که در سفارت مخفی شده بوده اقدام به حمله کرده است، واقعی نیست!

به ادعای ترند هدف از این اطلاعات منحرف کردن حواس از تروریست اصلی است! این رسانه آذربایجانی به نقل از یک منبع آگاه ایرانی گفته «مهاجم هیچ بچه‌ای همراه نداشته و تنها بوده و قصد کشتن همه کارمندان سفارت را داشته است.» یکی از کارکنان سفارت که در فیلم دوربین مداربسته جلوی ضارب را گرفته درباره حادثه توضیحاتی به سردار رحیمی داده که ویدئوی آن توسط خبرگزاری ترند منتشر شده است.

رویداد۲۴ ادعای خبرگزاری ترند را تایید نمی‌کند، اما در تصاویر منتشر شده از دوربین‌های مدار بسته سفارت این ادعا که هیچ بچه‌ای همراه ضارب نبوده و پلیس دیپلماتیک وارد عمل نشده کاملا مشخص است. اما در توضیحاتی که کارمند سفارت درباره حادثه داده به تصادف اتومبیل‌ها قبل از ورود ضارب به محل سفارت و وجود دو خانم در اتومبیل اشاره شده است.

واکنش جمهوری آذربایجان به ماجرای حمله به سفارت باکو در تهران

لازم به ذکر است که خبرگزاری ترند هم با وجود ضد و نقیض خواندن توضیحات مقامات ایرانی، از وجود یک دختر ۱۴ ساله و یک پسر ۷ ساله همراه با مهاجم اشاره کرده است. البته بیانیه رئیس جمهور آذربایجان هم نشان می‌دهد جمهوری آذربایجان از توضیحات ایران درباره شخصی بودن انگیزه مهاجم قانع نشده است. الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان  با انتشار بیانیه ای ضمن «تروریستی» خواندن حادثه خواستار تحقیق درباره این «اقدام ترور تروریستی» شده و گفته «ما خواستار این هستیم که این اقدام تروریستی به زودی بررسی شود و تروریست‌ها به زودی مجازات شوند.»

او گفته « اقدام تروریستی امروز علیه سفارت کشورمان در تهران را به شدت محکوم می‌کنم. عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده و بستگان ستوان ارشد عسگروف اورخان رضوان اوغلو که هنگام حفاظت از سفارت و کارمندان سفارت جان باخت، ابراز می‌کنم. ما خواستار این هستیم که این اقدام تروریستی به زودی بررسی شود و تروریست‌ها به زودی مجازات شوند. حمله تروریستی علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است.»

به گزارش رویداد۲۴ این حادثه ممکن است روابط دیپلماتیک ایران و آذربایجان را دچار چالش جدی‌تری بکند. آیخان حاجی زاده رئیس اداره مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در گفتگو با «تی.آر.تی.هابر» گفته ما «این حمله شنیع را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم. ما از دولت ایران می‌خواهیم که اقدامات لازم را برای شناسایی متجاوز انجام دهد. هر کشوری مسئول تامین امنیت سفارت‌ها در کشور خود است. دولت آذربایجان قصد دارد به زودی سفارت خود را در تهران تخلیه کند.»

آیخان حاجی‌زاده همچنین مدعی شده کمپن ضد آذربایجانی در مطبوعات و دفاتر ایران در ماه‌های اخیر باعث این حادثه بوده است. او گفته اقدامات تحریک‌آمیز، مقالات و کمپین‌هایی که علیه آذربایجان در مطبوعات ایران شکل گرفته، تأثیر بسیار منفی بر روابط جمهوری آذربایجان و ایران گذاشته و طرف ایرانی باید اقداماتی را برای مقابله با کارزار علیه آذربایجان در ایران انجام دهد.

واکنش ایران به حمله به سفارت آذربایجان

تاکنون وزارت خارجه ایران، ترکیه و روسیه به خبر حمله به سفارت آذربایجان در تهران واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده‌اند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با انتشار بیانیه‌ای گفته «نیرو‌های انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم اکنون تحت بازجویی قرار دارد.»

او گفته «با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود.» به گفته کنعانی «نتیجه بررسی‌های اولیه مقامات و دستگاه‌های ذی‌ربط، حاکی از انگیزه‌های شخصی در ورای این اقدام است و اطلاعات دقیق‌تر در این خصوص با تکمیل روند بررسی‌ها منتشر خواهد شد.»

واکنش ترکیه و روسیه به حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان

سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم گفته ما از حمله‌ای دیگر به سفارت آذربایجان – که در آن یک مامور امنیتی جان باخت، شوکه شده‌ایم. ما به همتایان آذربایجانی تسلیت می‌گوییم و حمایت خود را ابراز می‌داریم. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم در توییتر خود حمله صبح امروز به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم کرد. چاووش اوغلو در حساب توییترش ضمن ابراز همدردی با خانواده فرد کشته شده در این حمله نوشت «آذربایجان هرگز تنها نیست.»

یالچین توپچو مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه در بیانیه‌ای که به خبرگزاری ترند داده گفته «لعنت می‌فرستم به عامل حمله شنیع به سفارت آذربایجان در تهران و کسانی که این حمله را انجام دادند. برای برادرمان که در این حمله منفورانه به شهادت رسید، رحمت الهی و برای مجروحانمان شفا آرزومندم. همانطور که رهبر ملی حیدر علی‌اف گفت ما یک ملت هستیم، در دو دولت. آنکارا، باکو است و باکو آنکارا است.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.