×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
فرانسه از پشت پرده بیرون آمد/ پیوستن علنی پاریس به سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران

فرانسه از پشت پرده بیرون آمد/ پیوستن علنی پاریس به سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران
رویداد۲۴ ارتش آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که به یک «نیروی دریایی شریک» در توقیف تفنگ‌های قاچاق و موشک‌های ضدتانک در خلیج عمان در اواسط ژانویه کمک کرده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، از المانیتور، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) ادعا کرد: این محموله شامل بیش از ۳۰۰۰ تفنگ تهاجمی، ۵۷۸۰۰۰ گلوله مهمات و ۲۳ موشک ضد تانک هدایت شونده از ایران بوده و برای گروه‌های شبه نظامی حوثی یمن فرستاده شده بود.

وال استریت ژورنال ابتدا گزارش داده بود که نیرو‌های ویژه فرانسوی در پشت این عملیات قرار دارند و یک مقام غربی آشنا با این عملیات در گفتگو با المانیتور دست داشتن ارتش فرانسه در تصرف این عملیات را تایید کرد، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

چرا این مساله مهم است؟ این توقیف یک پیروزی کوچک برای تلاش‌های پنتاگون در راستای متقاعد کردن متحدان اروپایی برای ایفای نقش بیشتر در امنیت دریایی در خاورمیانه در شرایطی است که ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده نقش تهاجمی بیشتری را بر عهده می‌گیرد.

توقیف این محموله تسلیحاتی مطابق با تحریم تسلیحاتی سال ۲۰۱۵ سازمان ملل علیه یمن است که در سال گذشته گسترش یافت. همزمان دیپلمات‌های ایالات متحده و سازمان ملل تلاش می‌کنند تا آتش بس سراسری برای یمن را که در اکتبر منقضی شد، احیا کنند.

فرانسه یکی از اعضای نیرو‌های چندملیتی ترکیبی دریایی (CMF) مستقر در بحرین است و از زمان حمایت از کمپین تحت رهبری ایالات متحده علیه داعش در عراق و سوریه ار سال ۲۰۱۵، به طور دوره‌ای به استقرار ناو هواپیمابر شارل دوگل و سایر کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه و منطقه خلیج فارس ادامه داده است.

پاریس که روابط دیپلماتیک خود را با تهران حفظ کرده، پیش از این ترجیح می‌داد در تلاش‌های امنیتی دریایی به رهبری ایالات متحده در منطقه بیشتر نقش پشت پرده را انتخاب کند و چندان در ملاعام به این همکاری‌ها اشاره نکند.

در حالی که تنش‌ها بین ایالات متحده و ایران در دوران دولت دونالد ترامپ به اوج خود رسیده بود، دولت فرانسه و دیگر دولت‌های اروپایی از پیوستن به ساختار امنیت دریایی بین‌المللی (IMSC) به رهبری ایالات متحده به دلیل نگرانی‌ها مبنی بر اینکه ایران آن‌ها را بخشی از اقدامات واشنگتن در قالب کمپین فشار حداکثری تلقی می‌کند، خودداری کرده بودند.

با این وجود، فرانسه به گروه ضربت ۱۵۰ CMF در خلیج عمان و شمال دریای عرب که در پی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ کنار ایالات متحده ایستادگی کرد، کمک کرده است. گروه ویژه ۱۵۰ در حال حاضر توسط نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا رهبری می‌شود. در اواخر دسامبر نیز، خدمه یک ناوچه فرانسوی نیم تن هروئین و بیش از ۳.۵ تن حشیش را که در یک ناوچه در دریای عرب مخفی شده بود کشف و ضبط کردند.

متحدان اروپایی واشنگتن همچنین اخیرا کارکنان نیروی دریایی خود را به گروه آزمایشی ۵۹ ناوگان پنجم امریکا اعزام کرده اند که هدف آن نظارت بر آبراه‌های منطقه با استفاده از پهپاد‌های بدون سرنشینی است که با هوش مصنوعی کار می‌کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.