×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
بغض خزایی شکست/ بابک حمیدیان نامزد نشد اما سیمرغ دار شد/مجید صالحی هم سیمرغ گرفت

مهسا بهادری: مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دیروز(شنبه ۲۲ بهمن‌) در سالن همایش‌های برج میلاد با تاخیر ۴۵ دقیقه‌ای یعنی در ساعت ۱۹:۱۵ برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر، هوشنگ توکلی، عنایت بخشی، ابوالفضل پورعرب، محمدرضا شرف‌الدین و جهانگیر الماسی از مدیران و چهره‌های سینمایی حاضر در این مراسم بودند.

مانند چند سال گذشته کسی که روی صحنه ایستاد و مراسم را اجرا کرد محمدرضا شهیدی‌فرد بود وی گفت: تعظیم می‌کنم به محضر مقدس و نورانی حضرت ختمی مرتبت (ص) و حضرت علی (ع) و اقتدا می‌کنیم به این مقدسان و از آنها طلب برکت در آستانه مبعث پیامبر (ص) می‌کنیم. خوشحالم که شما را در این آیین می‌بینم. به شما، وزرا و سفرا خیر مقدم می‌گویم. به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تبریک میگویم که امسال برای ما طعم زیباتر و دل‌انگیزتری داشت. در آغاز این مراسم ما هم با امام خمینی (ره) تجدید میثاق می‌کنیم.

خواسته دبیر جشنواره

مجتبی امینی دبیر این رویداد در این بخش از برنامه پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: در ایستگاه پایانی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر و پس از مسیری سخت و تلاشی شبانه روزی به شما سلام می‌گویم و پیش از آغاز سخن واجب می‌دانم از همدلی و همراهی شما با مهمترین رویداد فرهنگی و هنری ایران تشکر کنم. این جشنواره مولود راستین انقلاب و ستاره‌ای است که در آسمان این مرزوبوم می‌درخشد. خانه روشن ما که دل در گرو سینما داریم با این جشنواره پیوند خورده است.

وی ادامه داد: روزگار در چهل و چند سال گذشته همواره به کام جشنواره و طرفدارانش نبوده است. گاهی موشک‌باران و گاهی سوگ‌های جمعی کام سینما را تلخ کرده است اما نه بزرگان و نه جوانان اجازه ندادند چراغ جشنواره خاموش شود. ما هم همان شوق را در دل داشتیم و نگذاشتیم چراغ جشنواره زیر عداوت‌ها خاموش شود.

امینی افزود: باور داریم باید اعتبار سینما و سینماگران را پاس داریم. خوشحالم که این دوره را برگزار کردیم گرچه دوره‌ای پرتلاطم بود. سینمای ایران همیشه باید متنوع باشد. دلمان می‌خواست به رسم احترام میزبان همه خانواده سینما باشیم اما به خواسته و تصمیم دوستان احترام می‌گذاریم و کوشیدیم میزبان شایسته‌ای باشیم. پرونده این دوره بسته شد اما استقبال از این دوره، تاریخ خوبی را رقم زد از حمایت وزیر ارشاد و همراهی آقای خزاعی و همراهی ستاد برگزاری جشنواره سپاسگزارم. امید که خورشید سینمای ایران همچون گذشته درخشان و تابان باشد.

بعد از سخنان دبیر جشنواره و پخش کلیپ مربوط به بخش بین‌الملل، شهیدی‌فرد پشت تریبون قرار گرفت و گفت: آقای امینی اشاره به نیامدن بازیگران و سینماگران کردند من می‌گویم خم به ابرو نیاوردید، آنها خیلی زود برمی‌گردند. گویا عده‌ای نیاز به استراحت دارند. البته مدل برخی استراحت‌ها فرق دارد.

معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل

در این بخش برای اهدای جایزه بین الدیان هیات داوران این بخش با همراهی یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و سید نظام موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روی صحنه آمدند.

جایزه این بخش به فیلم «هوک» به کارگردانی حسین ریگی اهدا شد.

کارگردان در مراسم حضور نداشت و به جای او بازیگران فیلم جایزه را دریافت کردند.

بابک حمیدیان کاندید نشد اما سیمرغ گرفت

در بخش مقاومت جایزه بهترین فیلم توسط داوران به فیلم «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی اهدا شد.

وی بعد از دریافت این جایزه گفت: با افتخار این جایزه را به خانواده محترم شهید بروجردی تقدیم می‌کنم.

لطیفی با دعوت از دختر شهید محمد بروجردی بر روی سن، سیمرغ خود را به او اهدا کرد و گفت: من در این فیلم فقط مقاومت را به تصویر کشیدم. پس اگر جایزه‌ای برای مقاومت هست به خانواده شهید تعلق می‌گیرد.

سمیه بروجردی فرزند شهید بروجردی هم گفت: از کارگردان فیلم و تهیه‌کننده و همه بازیگرانی که برای تولید فیلم زحمت کشیدند و نویسندگانی که تحقیق کردند ممنونم. این فیلم بعد از ۴۰ سال با شجاعت آقای لطیفی و تیمش به تولید رسید. در نهایت به پاس قدردانی از زحمات آقای بابک حمیدیان که در نقش شهید بروجردی زیبا درخشید، این تندیس را تقدیم او می‌کنم.

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین فیلم مقاومت به محمد عسگری برای فیلم «اتاقک گلی» اهدا شد که عسگری هم این جایزه را به شهدای اتاقک گلی اهدا کرد.

برگزیدگان بخش جلوه‌گاه شرق و باز هم «هوک»

در بخش جلوه‌گاه شرق سیمرغ بلورین بهترین دستاورد به سبحان رخشانی بازیگر نوجوان فیلم «هوک» اهدا شد.

این بازیگر جایزه خود را به مردم و خطه سیستان و بلوچستان تقدیم کرد.

جایزه بهترین فیلم نامه به فیلم «موهبت الهی» از قرقیزستان اهدا شد.

جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به فیلم «هارهو» از چین اهدا شد.

سیمرغ بلورین ویژه داوران به فیلم «حکیم» از سوریه اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش جلوه‌گاه شرق هم به «ماه کامل» از مغولستان اهدا شد.

برگزیدگان بخش سینمای سعادت

سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری به فیلم «افسانه پریان» از روسیه اهدا شد. این جایزه توسط نماینده کارگردان دریافت شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به فیلم «بدون ایوان دفنم نکن» از روسیه اهدا شد. برای دریافت این جایزه تهیه‌کننده فیلم روی صحنه آمد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به کارگردان فیلم «شیوانا» از هندوستان اهدا شد.

کارگردان این فیلم هندی پس از دریافت جایزه خود بیان کرد: از دریافت این جایزه بسیار خوشحالم و آن را تقدیم می‌کنم به عباس کیارستمی، مجید مجیدی و اصغر فرهادی.

سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران به ناهید عزیزی صدیق برای فیلم «آه سرد» اهدا شد. این جایزه توسط رضا محقق تهیه‌کننده فیلم دریافت شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش سینمای سعادت به فیلم «زمستان درون» از قطر و هندوستان اهدا شد.

بغض خزایی شکست/ بابک حمیدیان نامزد نشد اما سیمرغ دار شد/مجید صالحی هم سیمرغ گرفت

بغض رئیس سازمان سینمایی شکست

در ادامه محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: مفتخرم که در روز ملی جمهوری اسلامی ایران و روز ملی سینما آغاز سال جدید سینمایی کشور در مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره در خدمت شما هستم. امسال به لطف خدا و همت همه اهالی رسانه و برخی از سینماگران جمهوری اسلامی ایران و سینماگران حوزه بین‌الملل و کشورهای هم پیمان و هم زبان و منطقه‌ای و حوزه شانگهای جشنواره با شکوه تر از سال‌های قبل برگزار شد.

وی افزود: خدا را شاکرم که توفیق خدمت را به چنین مردمی و هنرمندانی را داشتیم. امسال همه سیاست‌ها اجرایی شد. حضور سینماگران جوان متعهد و آشنا به زبان جهانی نگاه جدی به شهرستان‌ها توجه به اقلیم مختلف از آذربایجان و خطه شمال تا کردستان و حضور بانوان و مضامین پر شوری از امید و نشاط در حوزه داخلی داشتیم. در حوزه بین‌الملل هم بالغ بر صد مهمان داشتیم که این نشان می‌دهد نه تنها سینمای ایران تحریمی در عرصه بین‌المللی ندارد بلکه روزبه روز این جشنواره بهتر و عمیق‌تر برگزار می‌شود.

خزاعی گفت: امروز در جشنواره‌ای حضور پیدا کردم که بوی انقلاب می‌دهد. سالیان سال است که به عنوان فیلمساز تهیه‌کننده و دبیر، در جشنواره بودم و نگران اختتامیه و مراسم‌ها بودیم امسال اما من هیچ نگرانی نداشتم. امسال این سالن بوی شهدا را می‌دهد. جشنواره به بچه‌های انقلاب باز گشت.

وی با بغض گفت: دست تک تک مردم را می‌بوسم که هم در راهپیمایی و هم حضور در سالن‌ها حماسه آفریدند. خوشحالم که استقبال گرم مردم را می‌بینم. مردمی که چهار ماه تبلیغات مختلف شد تا در راهپیمایی و جشنواره نباشند، اما آمدند.

خزاعی در حالی که منقلب شده بود، برای حضار داخل سالن دست تکان داد و تریبون را ترک کرد.

اهدای جوایز بخش تبلیغات سینمای ایران

در ادامه جوایز بخش تبلیغات سینمای ایران توسط هیات داوران و محمدحسین نیرومند مشاور هنری وزیر ارشاد اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین پوستر فیلم به محمد روح المینی برای فیلم «بی رو» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین تیزر هم به کیومرث بیک زند برای فیلم «تی تی» اهدا شد.

بهترین فیلم کوتاه؛ برنو

در ادامه با حضور هیأت داوران بخش فیلم‌های کوتاه سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی این دوره از جشنواره فیلم فجر به فیلم «برنو» به کارگردانی محمد ثریا تقدیم شد.

دانش اقباشاوی از داوران این بخش در سخنان کوتاهی تأکید کرد: فیلم‌های باکیفیت و امیدبخشی در این بخش حضور داشتند. رضا نجاتی که سال گذشته سیمرغ بهترین فیلم کوتاه را گرفت امسال با فیلم بلندش در جشنواره حضور دارد و امیدواریم این اتفاق برای فیلمساز برگزیده امسال هم تکرار شود. فیلم‌ها بسیار امیدوارکننده بودند و ای کاش می‌توانستیم جوایز بیشتری در این بخش بدهیم.

محمدرضا مرادی تهیه‌کننده و کارگردان «رنگارنگ»، نیلوفر زیوردار تهیه کننده وحید نامی، نوید نامی کارگردان «مریضخانه مرکزی» و محمدجواد موحد تهیه‌کننده و محمد پایدار کارگردان «نوشابه مشکی» دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

بهترین فیلم مستند بلند؛ دنیای وحشی زاگرس

در بخش بعدی با حضور داوران سینمای مستند سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به «دنیای وحشی زاگرس» به کارگردانی فرشاد افشین‌پور اهدا شد.

افشین‌پور بعد از دریافت سیمرغ از عوامل فیلم خود تشکر کرد.

سیدمصطفی موسوی تبار تهیه کننده و زهره نجف‌زاده کارگردان برای «۶۴۱۰ روز اسارت» و مسعود زارعیان تهیه‌کننده و کارگردان برای «غیر مسکونی» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ

برای ورود به بخش اهدای جوایز سودای سیمرغ ویدئوکلیپی از شهید حاح قاسم سلیمانی پخش شد تا با اهدای جایزه «سرباز وطن» اهدای جوایز این بخش آغاز شود.

در این بخش وزیر ارشاد، محمد خزاعی، مجتبی امینی برای اهدای جایزه ویژه حاج قاسم به روی سن آمدند.

سیمرغ زرین این بخش به «غریب» ساخته محمد حسین لطیفی اهدا شد.

لطیفی در این بخش گفت: به حرمت زحمتی که شهید بروجردی برای خطه کردستان کشید این جایزه را به همه مردم خوب کردستان تقدیم می‌کنم.

برگزیده جایزه گوهرشاد؛ سرهنگ ثریا

«گوهرشاد» جایزه ویژه‌ای است که از این دوره از جشنواره و از سوی وزیر ارشاد به فیلمسازان زن اهدا می‌شود.

محمد مهدی اسماعیلی در این مراسم جایزه ویژه خودش با نام «جایزه گوهرشاد» را به منظور تکریم زنان فیلمساز به لیلی عاج برای «سرهنگ ثریا» اهدا کرد.

در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

در بخش بعدی شهیدی فرد گفت: سایپا و ایران خودرو جایزه‌های این دوره را تأمین می‌کنند پس برخی از سیمرغ‌ها با یک خودرو همراه می‌شود و برخی جوایز نقدی هستند.

او به برخی حامیان مالی دیگر جشنواره هم اشاره کرد.

در ادامه هیات داوران سودای سیمرغ شامل پرویز شیخ طادی، مجید اسماعیلی، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمود رضوی، محمدرضا شریفی‌نیا، محمد تقی فهیم و مسعود نقاش زاده روی صحنه آمدند.

بهترین جلوه‌های ویژه بصری؛ حسن گوهری برای «گل‌های باوارده»

در ادامه با حضور هیأت داوران دیپلم افتخار بهترین جلوه‌های بصری به امیر ولی‌خانی برای فیلم «غریب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین این بخش را حسن ایزدی برای «گل‌های باوارده» دریافت کرد.

محمد برادران برای «سرهنگ ثریا» و «عطرالود» و کامیار شفیع پور برای «سینما متروپل» دیگر نامزدهای این جایزه بودند.

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی؛ حمید رسولیان برای «غریب»

در این بخش حمید رسولیان سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی جشنواره را برای فیلم «غریب» دریافت کرد.

او پس از دریافت جایزه خود گفت: استاد ما آقای لطیفی سیمرغ خود را به شهدا تقدیم کردند من هم جایزه‌ام را به خانواده شهید امنیت آرمان علی وردی تقدیم می‌کنم.

محسن روزبهانی برای «اتاقک گلی»، محسن روزبهانی برای «سینما متروپل»، ایمان کرمیان برای «گل‌های باوارده» و محمد رضا ترکمان برای «شماره ۱۰» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین چهره‌پردازی؛ شهرام خلج برای «غریب» و «شماره ۱۰»

در بخش بعد شهرام خلج برای فیلم‌های «غریب» و «شماره ۱۰» سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی را دریافت کرد.

مونا جعفری برای «یادگار جنوب»، امید گلزاده برای «آن‌ها مرا دوست داشتند» و عبدالله اسکندری برای «وابل» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین طراحی صحنه؛ محمدرضا شجاعی برای «غریب» و «شماره ۱۰»

سیمرغ بهترین طراحی صحنه به محمدرضا شجاعی برای «شماره ده» و «غریب» تعلق گرفت.

شجاعی در مراسم حضور نداشت.

محسن خدابخش برای «اتاقک گلی»،‌آیدین ظریف برای «گل‌های باوارده»، عباس بلوندی برای «سینمامتروپل» و محمدرضا میرزامحمدی برای «عطرآلود» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین طراحی لباس؛ سارا سمیعی برای «یادگار جنوب»

سیمرغ بهترین طراحی لباس هم به سارا سمیعی برای «یادگار جنوب» رسید.

فاطمه صفری برای «اتاقک گلی»، محمدرضا شجاعی برای «غریب»، عباس بلوندی و مهدی قوچانی برای «سینما متروپل» و آرام موسوی برای «وابل» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین صدا؛ امیر نوبخت و علیرضا علویان برای «یادگار جنوب»

سیمرغ بهترین صدا به امیر نوبخت برای صدابرداری و علیرضا علویان برای صداگذاری «یادگار جنوب» اهدا شد.

بهمن اردلان صدابردار و صداگذار برای «اتاقک گلی»، حسین ابوالصدق صداگذار برای «بچه زرنگ»، مسیح حدپور سراج (صدابردار) مهدی جواهر زاده (صداگذار) برای «در آغوش درخت»، عباس رستگارپور (صدابردار) و حسین ابوالصدق صداگذار برای «سینمامتروپل» و فرخ فدایی صدابردار و آرش قاسمی صداگذار برای «شماره ۱۰» دیگر نامزدهای این جایزه بودند.

بهترین تدوین؛ میثم مولایی برای «چرا گریه نمی‌کنی؟»

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین تدوین به میثم مولایی برای فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» رسید.

وی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: از هیات داوران ممنونم خوشحالم که این جایزه را برای یک فیلم مستقل می‌گیرم به یاد تمام دختران و زنان این سرزمین این جایزه را به مادران تقدیم می‌کنم.

عماد خدابخش «کت چرمی»، حسن ایوبی برای «بچه زرنگ»، میثم مولایی برای «اتاقک گلی»، حمید باشه آهنگر برای «سینما متروپل»، پویان شعله‌ور برای «یادگار جنوب» و مستانه مهاجر برای «وابل» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین فیلمبرداری؛ علیرضا زرین‌دست برای «سینما متروپل»

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به علیرضا زرین دست برای «سینما متروپل» رسید.

این فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران پس از کسب جایزه‌اش گفت: سینمامتروپل فیلم نجیب و ساده و صادقی است و از فارابی قدردانی می‌کنم که برای چنین فیلمی که در ستایش و توصیف سینماست سرمایه‌گذاری کرد. فیلم هیچ موضع سیاسی‌ای ندارد. از کارگردان و تهیه‌کننده فیلم تشکر می‌کنم.

فرشاد محمدی برای «اتاقک گلی»، آرمان فیاض برای «کت چرمی»، روزبه رایگا برای «عطرآلود»، حسن پویا برای «شماره ۱۰» و میلاد پرتو برای «یادگار جنوب» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین فیلم اول؛ «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری

در ادامه مراسم با رأی هیأت داوران دیپلم افتخار بهترین فیلم اول به لیلی عاج برای «سرهنگ ثریا» رسید.

دومین دیپلم افتخار این بخش به بابک خواجه‌پاشا برای کارگردانی فیلم «در آغوش درخت» اهدا شد.

سیمرغ بهترین فیلم اول به «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری تعلق گرفت.

وی گفت: تشکر می‌کنم از تک تک اعضای گروهم که در شرایط سخت در جوانرود تحمل کردند تا فیلم به سرانجام برسد از سرمایه‌گذاران فیلم که جانانه پای کار بودند تشکر می‌کنم امیدوارم شرایطی فراهم شود که این ارگان‌ها پای فیلم‌های دیگر بیایند تا باز هم فیلم‌های درخشانی ساخته شود.

«جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان، «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بغض خزایی شکست/ بابک حمیدیان نامزد نشد اما سیمرغ دار شد/مجید صالحی هم سیمرغ گرفت

بهترین بازیگر نقش مکمل زن؛ سارا حاتمی برای «کت چرمی»

سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن هم به سارا حاتمی برای «کت چرمی» رسید.

ستاره پسیانی برای «کت چرمی»، پریوش نظریه برای «سینمامتروپل»، پانته‌آ پناهی‌ها برای «بعد از رفتن»، غزل شاکری برای «روایت ناتمام سیما»، سحر دولتشاهی برای «یادگار جنوب» و رویا تیموریان برای «کت چرمی» دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد؛ سجاد بابایی

در بخش بعدی اهدای جوایز دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به هومن برق نورد برای «سینما متروپل» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار دوم این بخش به فرهاد قائمیان برای «غریب» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار سوم به پژمان جمشیدی برای «یادگار جنوب» رسید. جمشیدی در مراسم حضور نداشت و جانشین تهیه‌کننده فیلم به نیابت جایزه‌اش را دریافت کرد.

شهیدی‌فرد دلیل غیبت پژمان جمشیدی در مراسم را ترافیک اعلام کرد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به سجاد بابایی برای فیلم «استاد» اهدا شد.

مهران احمدی برای فیلم «غریب»، امیر جعفری برای فیلم «آن‌ها مرا دوست داشتند» و روح‌الله زمانی برای فیلم «در آغوش درخت» دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

بیشتر بخوانید:

سینما مرده به جنازه‌اش لگد نزنید/ به خدا قسم مدیریت فرهنگی کشور مقصر است، دعا کنید دیگر کارگردان نباشم!

رسول صدر عاملی از دغدغه‌هایش می گوید/ مشکلات جامعه حل شود، همه به جشنواره می‌آیند

سیمرغ حق علی نصیریان و ژاله صامتی است/ بهترین بازی علی نصیریان در ۵۰ سال گذشته/ نصیریان از جشنواره انصراف نداده است

بهترین بازیگر زن نقش اول؛ پردیس پورعابدینی

در ادامه سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن به پردیس پور عابدینی برای «غریب» رسید.

مارال بنی‌آدم برای «در آغوش درخت»، هدی زین‌العابدین برای «عطرآلود»، ژاله صامتی برای «سرهنگ ثریا»، سارا بهرامی برای «جنگل پرتقال» و نوشین مسعودیان برای «سینمامتروپل» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

در این مراسم اعلام شد برگزیده نقش اول مرد یک دستگاه خودرو تارا و بازیگر نقش اول زن هم یک خودرو شاهین دریافت می‌کند.

بهترین بازیگر مرد نقش اول؛ مجید صالحی برای «شماره ۱۰» و علی نصیریان برای «هفت بهار نارنج»

در ادامه ابوالفضل پورعرب برای اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد روی صحنه آمد و در کنار هیأت داوران قرار گرف.

اولین سیمرغ این بخش به مجید صالحی برای «شماره ۱۰» تعلق گرفت.

صالحی پس از دریافت جایزه گفت: به مردم خوی، سوریه، ترکیه و همه مردم داغدار این روزها و این سال تسلیت می‌گویم و آزادی زندانیان را تبریک میگوییم و ای کاش همه از زندان آزاد شوند. گله‌ای هم داشتم یکی از مدیران که بچه با خدایی است گفت هر کسی به جشنواره نیامد دیگر فیلم نسازند. اما آقای امینی گفت این یک دموکراسی است که یکی دوست دارد بیاید یکی دوست ندارد نیاید. برخی روزها حالمان خوب نیست و قرار نیست از ریشه یکدیگر را بزنیم.

وی افزود: قرار است همدل باشیم. خودمان را مالک ندانیم و نگوییم هر کس نمی‌خواهد جمع کند و برود. ما هموطن هستیم. من ماشین ندارم چراکه ماشینم را در دوران کرونا فروختم. مثل همه هنرمندان شریف که امروز برخی نیستند. من آمدم و احترام گذاشتم. جایزه مالی‌ام را به هادی حجازی می‌دهم تا به مردم خوی بدهد. جایزه معنوی را به دخترم و همه دختران سرزمین و همه مادران و خواهران این سرزمین تقدیم می‌کنم.

دیگر سیمرغ این بخش به علی نصیریان برای «هفت بهار نارنج» تعلق گرفت که به نیابت از او کارگران این فیلم جایزه را دریافت کرد.

تورج الوند برای «اتاقک گلی»، مصطفی زمانی برای «عطرآلود»، میرسعید مولویان برای «جنگل پرتقال»، جواد عزتی برای «کت چرمی» و وحید رهبانی برای «یادگار جنوب» دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

بهترین پویانمایی؛ بچه زرنگ

در بخش بعدی و با توضیحاتی از سوی شهیدی‌فرد سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی به «بچه زرنگ» اهدا شد.

حامد جعفری تهیه‌کننده این انیمیشن این جایزه را دریافت کرد.

جعفری هم گفت: این جایزه را به نمایندگی از عوامل گروهم دریافت کردم و این جایزه متعلق به آنهاست امیدوارم انیمیشن بتواند به عنوان راهگشای سینما و گیشه توجه بیشتری به آن شود از دوستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکر می‌کنم.

بهترین فیلمنامه؛ بابک خواجه‌پاشا برای «در آغوش درخت»

سیمرغ بهترین فیلمنامه به بابک خواجه پاشا برای «در آغوش درخت» تعلق گرفت. جایزه او یک دستگاه خودرو شاهین است.

خواجه پاشا گفت: با افتخار این سمیرغ را بر طاقچه خانه خواهم گذاشت سیمرغی که مجید مجیدی، عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، رضا میرکریمی و خسرو شکیبایی به خانه برده‌اند. آنها فرهنگ ما را به جهان معرفی کردند، اگر اعتراضی دارید سینما و تئاتر بهترین ابزار مدنی برای اعتراض است. نباید سینما را تحریم کرد. هنر تحریم کردنی نیست. من در خدمت مردم ایران، خانواده شهدا به ویژه خانواده عشقم یعنی شهید باکری هستم.

علی رمضان برای فیلم «بچه زرنگ»، حمید زرگرنژاد برای «شماره ۱۰»، مسعود هاشمی‌نژاد برای «کت چرمی»، محمدعلی باشه‌آهنگر و حامد باشه‌آهنگر برای «سینمامتروپل» و پدرام پورامیری و حسین دوماری برای «یادگار جنوب» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین موسیقی متن؛ مسعود سخاوت‌دوست برای «عطرآلود» و «شماره ۱۰»

سیمرغ بهترین موسیقی متن به مسعود سخاوت‌دوست برای «عطر آلود» و «شماره ۱۰» اهدا شد.

به نیابت از او یوسف منصوری تهیه‌کننده «عطر آلود» این جایزه را دریافت کرد. شهیدی‌فرد دلیل غیبت سخاوت‌دوست در مراسم را سفر اعلام کرد.

امیر توسلی برای «بچه زرنگ»، پیام آزادی برای «هفت بهار نارنج»، کارن همایونفر برای «روایت ناتمام سیما» و بهزاد عبدی برای «سرهنگ ثریا» دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

بغض خزایی شکست/ بابک حمیدیان نامزد نشد اما سیمرغ دار شد/مجید صالحی هم سیمرغ گرفت

بهترین کارگردانی؛ محمد علی باشه آهنگر برای «سینما متروپل»

در ادامه با همراه شدن وزیر ارشاد و محمد خزاعی با هیأت داوران بخش سودای سیمرغ، سیمرغ بهترین کارگردانی به محمدعلی باشه آهنگر برای «سینما متروپل» اهدا شد.

حسین میرزامحمدی برای «کت چرمی»، محمد عسگری برای «اتاقک گلی»، هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی برای «بچه زرنگ»، بابک خواجه پاشا برای «در آغوش درخت»

حمید زرگرنژاد برای «شماره ۱۰» و محمدحسین لطیفی برای «غریب» نامزدهای دیگر این بخش بودند.

جایزه ویژه هیأت داوران؛ «اتاقک گلی» به تهیه‌کنندی داوود صبوری

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به «اتاقک گلی» به تهیه کنندگی داوود صبوری رسید.

داوود صبوری ضمن تشکر از بنیاد شهید بیان کرد: بنیاد شهید تازه به کار اصلی خود بازگشته است و از کیک و ساندیس به ساخت فیلم برگشته است.

بهترین فیلم؛ «سینما متروپل» به تهیه‌کنندگی حامد حسینی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به فیلم «سینما متروپل» به تهیه‌کنندگی حامد حسینی اهدا شد.

حامد حسینی با تشکر از بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد: این فیلم با سرعت زیادی ساخته شد و از عوامل فیلم تشکر می‌کنم، جامعه ما یعنی مردم و دولت باید به بازخوانی صفت رحمانی خدا داشته باشند تا شرایط بهتر شود.

«بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری، «شماره ۱۰» به تهیه کنندگی ابراهیم اصغری، «در آغوش درخت» به تهیه کنندگی محمد رضا مصباح، «اتاقک گلی» به تهیه کنندگی داود صبوری، «کت چرمی» به تهیه کنندگی کامران حجازی و «یادگار جنوب» به تهیه کنندگی مجتبی رشوند دیگر نامزدهای این بخش بودند.

جایزه ویژه دبیر جشنواره؛ گل‌های باوارده

در بخش بعدی سیمرغ بلورین جایزه ویژه دبیر جشنواره به فیلم «گل‌های باوارده» ساخته مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی اهدا شد.

سعید سعدی از همه کسانی که او را در مسیر ساخت این فیلم همراهی کرده بودند و به‌طور خاص از بنیاد فارابی و پالایشگاه نفت تشکر کرد.

زاکانی هم جایزه داد

در پایان مراسم جایزه آرمان ویژه شهردار تهران نیز به فیلم «اتاقک گلی» اهدا شد.

مراسم اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در ساعت ۲۳ به پایان رسید.

۵۷۲۴۵

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.