×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
به هرگونه اقدام علیه امنیت ملی ایران پاسخ قاطع می‌دهیم/ برای تبادل زندانیان به صورت غیرمشروط  آمادگی داریم 

به هرگونه اقدام علیه امنیت ملی ایران پاسخ قاطع می‌دهیم/ برای تبادل زندانیان به صورت غیرمشروط  آمادگی داریم 
رویداد۲۴ به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، گفت: خوشبختانه حضور آحاد ملت ایران در جشن‌های پیروزی انقلاب و خاصه در راهپیمایی جشن روز ۲۲ بهمن که در همه شهرهای بزرگ و کوچک و در پایتخت و حتی در روستاها برگزار شد، حضور باشکوهی داشتند بار دیگر انسجام ملت ایران به دید جهانیان به تصویر کشید و نشان داد مردم ایران به رغم تبلیغات دشمنان همچنان در حمایت از کشورشان و ایستادگی در مسیر آرمان‌های مترقی امام راحل و در حمایت رهبری در وسط میدان هستند. این حضور پیام محکمی است به کسانی که به دنبال بلوا و آشوب در ایران بودند و کشور را آماج حملات مسموم خود قرار دارند.

سفر رئیس‌جمهور به چین می‌تواند جهشی در اجرایی کردن برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور عازم چین هستند و مذاکرات در دو حوزه سیاسی و اقتصادی انجام خواهد شد، محور مذاکرات چه خوهد بود، گفت: سفر رئیس جمهور در راس هیات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران به چین تحول بسیار مهمی است. سفری که در پاسخ به دعوت رسمی رئیس جمهور چین است و طبیعتا موضوعات مهم و مورد توجه دو کشور در حوزه های مهم مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت. نفس انجام سفر از حوزه سیاسی حائز اهمیت ویژه و نشان دهنده فضای بسیار مناسب سیاسی در مناسبات دو کشور و تاکیدی بر وجود عالی‌ترین اراده سیاسی نزد رهبران برای گسترش روابط دو جانبه است.

وی ادامه داد: لازم است تاکید کنم که طبیعتا وجود اراده سیاسی برای توسعه روابط دوجانبه زمینه مناسبی را برای گسترش روابط در دیگر حوزه ها از جمله اقتصادی فراهم میکند. ظرفیت هایی که میان دو کشور وجود دارد بسیار حائز اهمیت است. ما برنامه جامع همکاری بلندمدت دو کشور را پیش از این امضا کردیم و سفر رئیس جمهور می‌تواند جهش مناسبی را در اجرایی کردن برنامه‌های پیش بینی شده ایجاد کند. برنامه جامع ۲۵ ساله به منزله یک نقشه راهی است که مسیر کلی و افق بلندمدت همکاری‌های دو کشور را ترسیم کرده و در این ارتباط توافقات متعددی آماده شده و در دست نهایی شدن است و اسناد خوبی در چارچوب این سفر بین دو کشور امضا خواهد شد.

وی افزود: این برنامه بلندمدت تا این مرحله نتایج خوب و ملموسی را به همراه آورده و جهش در حوزه مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور علیرغم تجریم‌های ظالمان از سوی آمریکا بر ملت ایران تحمیل شده بود نتایج اولیه و مثبت خوبی را تا الان به همراه داشت و شاهد رشد ملموس همکاری‌‌های اقتصادی و تجاری دو کشور بودیم.

کنعانی گفت: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم که نسبت به سال قبل ۵۸ درصد رشد داشته است. میزان واردات از چین در همین سال حدودا اندکی بیش از ۱۳ میلیارد دلار بوده و عموما در ۱۴۰۰ حدود ۴۳ درصد رشد در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شاهد بودیم چین مقصد اول صادراتی ایران و منشا‌ دوم واردات بود. ۷ سند با هدف تعمیق همکاری‌های اقتصادی و معدنی و صادراتی امضا کردیم امیدواریم با انجام سفر رئیس جمهور و مذاکرات و اسناد امضا شده شاهد برداشتن گام‌های بلندتری به سمت جلو در تامین منافع دو کشور در حوزه‌های مختلف باشیم.

عدم دعوت ایران به کنفرانس امنیتی مونیخ، استمرار رفتارهای غلط است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که واکنش ایران به عدم دعوت به کنفرانس امنیتی مونیخ چیست، گفت: به نظر می‌رسد نقض غرضی صورت گرفته باشد؛ اگر هدف از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ کمک به تعمیق امنیت در حوزه منطقه‌ای و جهانی است عدم دعوت از برخی از کشورها اقدامی گزینشی با انگیزه‌های سیاسی است و این نشانگر تداوم رویکرد اشتباه در ارتباط با تحولات مربوط به ایران است و نقض غرض تلقی خواهد شد و این اقدام مغایر اصل بی‌طرفی است. به ویژه کشوری در قامت ایران که نقش مهم و تعیین کننده و غیرقابل انکاری در حوزه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دارد و این اقدام به معنای محاسبه غلط و استمرار رفتارهای غلط است.

برای تبادل زندانیان به صورت غیرمشروط  آمادگی داریم 

کنعانی همچنین در پاسخ به این سوال که به چه علت تاکنون اقدامی در راستای تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا صورت نگرفته است، گفت: آقای وزیر در این خصوص نکاتی که در حوزه رسانه قابل طرح بود مطرح کردند. بارها گفته‌ایم برای تبادل زندانیان به صورت غیرمشروط و بدون گره زدن موضوع با موضوعات دیگر آمادگی داریم و در این رابطه حسن نیت خود را بصورت عملی با آزاد کردن یک زندانی دوتابعیتی با نگاه به وضعیت انسانی و رعایت حال ایشان که دچار بیماری هم بود، نشان دادیم. ایران نشان داده که آماده است در بحث تبادل زندانیان در سریع‌ترین زمان ممکن این اقدام را با نگاه انسانی انجام دهد. متاسفانه اقدام متقابلی از سوی دولت آمریکا شاهد نبودیم. موضع ایران در این رابطه واضح است. امیدواریم دولت آمریکا با این نگرش انسانی در حوزه عملی گام جدی و روشنی را برای اجرایی کردن این تبادل انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه عراق همزمان رایزنی‌هایی را با حسین امیرعبداللهیان و رابرت مالی آغاز کرده است، گفت: در ارتباط با روند مذاکرات سیاست رسمی و اعلامی و عملی جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است. التزام به مسیر و میز مذاکره برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام با اولویت مورد نظر ایران رفع همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه دولت و ملت ایران تحمیل شده است. ما در این چارچوب در مسیر مذاکرات حرکت کردیم و آنچه مربوط به ما بود توأم با حسن نیت انجام دادیم. ایران به مسیر مذاکره ملتزم است و طرف‌های مقابل و آمریکا در اجرای عملی آن چیزی که اعلام می‌کنند مایل به بازگشت به توافق هستند باید حسن نیت خود را در عمل نشان دهند و به مسیر مذاکره برگردند و به اجرای توافق بازگردند.

وی افزود: با دولت آمریکا رابطه و گفت‌وگوی مستقمیی نداریم از همه ظرفیت‌‌های دیپلماتیک و مسیر دیپلماسی برای تحقق منافع ملی ایران به ویژه در بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها استفاده می‌کنیم. دولت‌هایی در این رابطه با حسن نیت پیش از این ایفای نقش کردند و دولت‌هایی علاقه‌مند هستند با استفاده از ظرفیت مناسبات با دو طرف موضوع ایفای نقش کنند. هموراه از این تلاش‌های توأم با حسن نیت استقبال کرده و خواهیم کرد. اگر دولت عراق مایل است نقشی ایفا کند حتما به اقدامات توام با حسن نیت این کشور دوست برادر و همسایه با اهتمام جدی نگاه می‌کنیم و از ظرفیت‌های دولت عراق استفاده خواهیم کرد.

کنعانی در پاسخ به این سوال که آیا عفو رهبری شامل اتباع خارجی نیز می‌شود، گفت: بازداشت اتباع و شهروندان خارجی به دلیل نقض قوانین ملی و سرزمینی ایران صورت گرفته است. به طور طبیعی به دلیل نقض مقررات کشور ما مبتنی بر قوانین و مقررات ما چنین افرادی دستگیر و در این زمینه از سوی دستگاه قضایی احکامی راجع به آنها صادر شده است. چنین افرادی از حقوق قانونی، انسانی و کنسولی خود برخوردارند و در ارتباط با عفو رهبر معظم انقلاب در ارتباط با شهروندان بازداشتی خارجی قوه قضاییه ایران مبتنی بر قوانین و اختیارات و صلاحیت‌های خودش تصمیم لازم را خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص توقف سازوکار مالی «اینستکس» گفت: نشانه دیگری از عدم التزام دولت‌های اروپایی به تعهدشان در مسیر جبران خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از برجام بود. در حالی که دولت‌‌های اروپایی ملتزم و متعهد شده بودند خروج یکجانبه آمریکا را جبران کنند و مکانیسم‌هایی از جمله اینستکس را تعریف کرده بودند متاسفانه دولت‌های اروپایی ملتزم به تعهد خود نبودند و اقدام لازم را انجام نداد.

کنعانی در واکنش به سخنان رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اقدام جهانی علیه برنامه موشکی ایران، گفت: فرافکنی‌ها را مردود می‌دانیم این گونه اظهارات و اظهارنظرهای فرافکنانه تاثیری در روند حل و فصل مسائل و اختلاف نظرها و سوءتفاهم‌ها بین ایران و طرف‌های اروپایی ندارد. طرح موضوعات انحرافی برای عدم تمرکز بر موضوعات اساسی است. فعالیت‌های موشکی ایران دفاعی و مبتنی بر حقوق قانونی ایران و عرف و موازین و مقررات بین‌المللی است و ارتباطی با موضوعاتی که احیانا طرف‌های غربی به ویژه در موضوعات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها بیان می‌کنند، ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش دستگاه دیپلماسی به مانور نظامی اسرائیل و آمریکا در دریای مدیترانه گفت: رژیم صهیونیستی جدیت ایران را در پاسخ به اقدامات ضد امنیتی و تجاوزکارانه بارها و بارها دریافت کرده و طعم آن را چشیده است در ارتباط با اقداماتی که این رژیم در کنار دولت آمریکا انجام می‌دهد ادبیات ما واضح و رروشن است هرگونه اقدام ضد امنیتی علیه ایران از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی با توجه به اینکه دولت آمریکا متحد و حامی تمام عیار این رژیم است، آمریکا باید پاسخگو باشد. ادبیات ما واضح است.

 به هرگونه اقدام از هر منشأیی علیه امنیت ملی ایران پاسخ قاطع می‌دهیم

وی ادامه داد: هرگونه اقدام از هر منشأیی علیه امنیت ملی ایران با قاطعیت از سوی ایران پاسخ داده خواهد شد. اقدام از سوی هر واسطه‌ای صورت گیرد ایران هیچ تعلل و تردیدی در پاسخگویی به خود راه نخواهد داد. این رژیم باید به فکر وضعیت داخلی خود و شرایط نابسامان داخلی و تظاهراتی که بیش از ۶ هفته متمادی در داخل این سرزمین‌ها صورت می‌گیرد، باشد. این رژیم اگر بتواند همت کند با اقدامات آزادیخواهانه ملت فلسطین نه فقط در غزه و کرانه غربی بلکه در اراضی ۴۸ مقابله کند. این رژیم ناتوانتر از آن است که اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد و جرأت چنین اقدامی را نخواهد داشت و طعم ضربات سخت ایران را قبلا چشیده است.

کنعانی در پاسخ به این سوال که با توجه به تلاش‌های وزیر امور خارجه عراق، آخرین تحولات پیرامون گفت‌وگوهای ایران و عربستان چیست، گفت: نگاه ما تأکید بر استمرار مسیر دیپلماسی برای بازگرداندن روابط دو کشور مهم و مسلمان منطقه ایران و عربستان به ریل طبیعی خودش است. با نگاه مشترک دو کشور به ضرورت توجه و اهتمام به مسیر سیاسی از نقش دولت عراق در این رابطه استقبال شده بود و پنج دور مذاکره انجام شد در تکمیل روند گذشته و تکمیل روند سیاسی به نقش دولت عراق و اهتمام مسئولانه آن احترام قائلیم و از هرگونه اقدم مثبتی که دولت عراق بتواند انجام دهد و نقش مثبتی ایفا کند استقبال می‌کنیم و امیدواریم با توجه ه نقش آفرینی کشورهای دوست و از جمله عراق شاهد پیشرفت در مسیر مذاکرات ایران و عربستان در آینده باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اهداف و دستاوردهای سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه به لبنان نیز گفت: سفر به لبنان در تکمیل سفرهای منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای معاون سیاسی وزیر خارجه برای انجام مشورت‌های سیاسی و مشورت در حوزه‌های مورد علاقه بین ایران و کشورهای هدف صورت گرفته است. سفر به لبنان در تکمیل و استمرار روند انجام چنین سفرهایی است. لبنان جزو کشورهای دوست و مهم در حوزه منطقه‌ای ما به شمار می‌رود.

وی افزود: موضوعات مهم دوجانبه‌ای داریم و لبنان به عنوان کشور مهم خط مقدم در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین کشور حائز اهمیتی است. با دوستان لبنانی از طیف‌های مختلف سیاسی گفت‌وگو داریم. فرصتی بود آقای باقری در مراسم افتتاح ساختمان جدید سفارت ایران و سالگرد پیروزی انقلاب حضور یابد و با مقامات لبنان دیدار و گفت‌وگو کند.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با سفر رابرت مالی به عربستان سعودی گفت: در ارتباط با روابط دوجانبه کشورها مداخله و اظهارنظری نمی‌کنیم. آنچه مرتبط با موضوعات منطقه‌ای است موضوعات مورد توجه ایران است. در ارتباط با سیاست‌های منطقه‌ای دولت آمریکا مواضع و دیدگاه‌های ایران کاملا روشن و واضح است. نقش دولت آمریکا در ارتباط با ثبات و امنیت منطقه‌ای نقش سازنده‌ای نبوده است. دولت آمریکا از سیاست‌های شناخته شده این کشور استفاده از ایران هراسی و موضوعات حقوق بشر و تروریسم برای اعمال فشار و حتی مداخله در امور داخلی دیگران بود. این رویکرد شناخته شده دولت آمریکا در قبال منطقه است. در موضوعات امنیت منطقه‌ای بهترین راهکار همکاری‌های منطقه‌ای بین کشورهای منطقه است. از نظر ما حضور بیگانگان در منطقه هیچگاه در حوزه امنیتی آورنده ثبات و اطمینان بخشی به کشورهای منطقه نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدامات دستگاه دیپلماسی پس از زلزله ترکیه گفت: از اولین ساعات وقوع این حادثه تلخ علاوه بر کمک رسانی به ملت ترکیه در مناطق زلزله زده و همکاری های خوب با دولت ترکیه، کسب اطلاع از آخرین وضعیت ایرانیان و کمک به انتقال آن دسته از ایرانیانی که مایل هستند به کشور بازگردند و کسب اطلاع از سرنوشت عزیزانی که احیانا در مناطق آسیب دیده بودند جزو اولویت‌های مهم دستگاه دیپلماسی بوده است. کمیته‌ای در این زمینه شکل گرفته و سازوکاری بین مرکز و سفارت ایران در آنکارا و سرکنسولگری‌های ایران در ترکیه ایجاد شد منتهی به این شد که زمینه‌های پیگیری از آخرین وضعیت ایرانیان فراهم شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.