×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
ناوگان‌های نظامی ایران در کانال پاناما

ناوگان‌های نظامی ایران در کانال پاناما

رویداد۲۴ داستان دنباله‌دار رفت و آمد ناو‌های نظامی ایران در پاناما ادامه دارد. اما این بار این آمد و شد با سناریوی جدیدی همراه است. «سازمان کانال پاناما» در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ذیل معاهده کانال پاناما در سال ۱۹۷۷، این کانال باید برای عبور و مرور آزاد و مسالمت‌آمیز کشتی‌های همه کشور‌ها باز و ایمن باقی بماند.».

با این حساب گویا مسئولان دریایی جمهوری پاناما با نادیده‌گرفتن تهدید‌های آمریکا به کشتی‌های ایران اجازه عبور از کانال پاناما را می‌دهند. اما اینکه چطور چنین تصمیمی بر خلاف میل ایالات متحده گرفته شد محل پرسش است؟

باید توجه داشت که پاناما تا حد زیادی تحت نفوذ کاخ سفید قرار دارد؛ تا جایی که تنگه پاناما را حیاط خلوت ایالات متحده می‌دانند و پشت پرده ماجرای پس گرفتن پرچم‌های مصلحتی پاناما از نفتکش‌های ایران را به دستور کاخ سفید نسبت می‌دهند.

حضور ناوگان نظامی ایران در پاناما برای کسب تجربه

مسعود دانشمند، کارشناس مسائل امور بین‌المللف درباره حضور ناو‌های نظامی ایران در تنگه پاناما به تجارت‌نیوز گفت: حضور این ناوگان‌ها در کانال پاناما صرفا برای ارزیابی بستر این منطقه است تا اگر روزی کشتی‌های تجاری ایران قصد عبور از این منطقه را داشتند با مسیر ناآشنایی مواجه نشوند.


بیشتر بخوانید: مهمترین گلوگاه‌های تجارت جهانی نفت را بشناسید


وی ادامه داد: استفاده از این کانال مسیر کشتی‌ها را تا دو ماه برای رسیدن به مقصد نزدیک‌تر می‌کند. حال ایران با حضور کشتی‌های خود در این تنگه علاوه بر تسهیل در زمان عبور به کسب تجربه نیز می‌پردازد. وی درباره هزینه عبور از این تنگه پاسخ داد: پاناما برای عبور ناوگان‌ها ها عوارض می‌گیرد و سپس اجازه گذر را می‌دهد. پدیده‌ای در روند کشتیرانی دریایی جهان امری معمول به حساب می‌آید.

دانشمند در پاسخ به این سوال که چطور با وجود نفوذ ابلات متحده در پاناما و هشدار‌هایی که درباره عبور ناوگان‌های ایرانی داده شد با عبور ناوگان‌ها موافقت شده است گفت: پاناما تا حد زیادی تحت سلطه آمریکا است و حتی ماجرای پس گرفتن پرچم‌ها را هم به نوعی تحت تاثیر آمریکا اعمال کرد.

این کارشناس بین‌الملل ادامه داد: حال در رابطه با اینکه چرا پاناما تهدید‌های آمریکا را نادیده گرفته است و اجازه عبور ناوگان‌های ایرانی را داد باید گفت که آمریکا واکنش نشان نداده است جراکه به دنبال ارزیابی قدرت ناوگان‌های نظامی کشور است. ایران نیز می‌داند که آمریکا ناوگان‌ها را زیر نظر دارد و قدرت نظامی آن را ارزیابی می‌کند.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد آمریکا با هدف ارزیابی نظامی ناوگان‌های ایرانی برای عبور آن‌ها از مسیر تنگه پاناما برنامه‌ریزی کرده‌اند. همچنین به نظر می‌رسد حضور ناوگان‌های ایران در کانال پاناما دیپلماسی این منطقه را در بحبوحه افزایش تعداد حکومت‌هایی که اتحاد با تهران را مفید می‌دانند، هدایت می‌کند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.