×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
ادعای جدید رسانه آمریکایی: ایران به اورانیوم ۸۴ درصد برای ساخت بمب اتم دست پیدا کرده است

ادعای جدید رسانه آمریکایی: ایران به اورانیوم ۸۴ درصد برای ساخت بمب اتم دست پیدا کرده است

رویداد۲۴ سایت بلومبرگ در گزارشی به نقل از دو دیپلمات ارشد اعلام کرد که بازرسان بین‌المللی سازمان انرژی اتمی هفته گذشته اورانیوم غنی شده با خلوص ۸۴ درصد را در ایران شناسایی کرده‌اند. این میزان خلوص کمی کمتر از خلوص مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای است.

طبق این گزارش، فعالیت‌های اتمی غیر کنترل شده ایران ممکن است باعث ایجاد یک بحران جدید شود. بلومبرگ می‌گوید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا دریابد که ایران چگونه اورانیوم غنی‌شده را با خلوص ۸۴ درصد ذخیره کرده است. این بالاترین سطحی است که بازرسان در ایران پیدا کرده‌اند و تنها شش درصد کمتر از میزان خلوص مورد نیاز برای یک سلاح هسته‌ای است. ایران پیش از این به آژانس گفته بود که سانتریفیوژهایش برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد مناسب‌سازی شده است.

بازرسان باید تعیین کنند که آیا ایران به‌طور عمد اورانیوم با این خلوص را تولید کرده است یا اینکه غلظت آن حاصل تجمع ناخواسته در شبکه لوله‌هایی است که صد‌ها سانتریفیوژ پرسرعت مورد استفاده برای جداسازی ایزوتوپ‌ها را به هم متصل می‌کند.

یکی از دیپلمات‌ها می‌گوید که حتی اگر مشخص شود این میزان خلوص اورانیوم به اشتباه در اثر مشکلات فنی در عملکرد آبشار‌های سانتریفیوژ انباشته شده باشد، با این حال این موضوع خطر تصمیم ایران برای تولید اورانیوز بسیار غنی شده را نشان می‌دهد. دیپلمات دیگر به بلومبرگ گفته است که ایران فرم‌های لازم درباره قصد خود برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات فردو یا نطنز را ارائه نکرده است.

این دومین بار در ماه جاری است که ناظران فعالیت‌های مشکوک مرتبط با غنی سازی را در ایران شناسایی می‌کنند. آژانس پیش‌تر از ایران به‌دلیل ایجاد تغییرات اعلام نشده در اتصال دو مجموعه از سانتریفیوژ‌های غنی‌سازی ۶۰ درصدی در تاسیسات هسته‌ای فردو انتقاد کرده بود.


بیشتر بخوانید: اندیشکده آمریکایی: پیشنهاد توافق موقت برای لغو تحریم فروش نفت ایران در قبال محدود کردن فعالیت هسته‌ای


طبق گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال آماده کردن گزارش سه‌ماهه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران تا قبل از نشست اوایل ماه مارس شورای حکام در وین است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ایران از سوی غرب منزوی شده است و مذاکرات هسته‌ای به حالت تعلیق درآمده است. این کشور به دلیل سرکوب اعتراضات اخیر از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم شده است.

واکنش ایران: تاکنون غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نکرده‌ایم

با این حال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به این گزارش گفت: «مطالب منتشر شده در بلومبرگ با هدف سیاه نمایی و تحریف حقایق صورت گرفته است.»

وی افزود: «وجود ذره یا ذرات بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی تولید با غنای بالای ۶۰ درصد نیست.» وی تاکید کرد که «تاکنون مبادرت به غنی سازی بالای ۶۰ درصد نکرده‌ایم.»

این مقام ایرانی در پایان گفت: «آنچه آژانس با ایران مطرح کرده در خصوص وجود ذره یا ذراتی (particale) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل شیر برداشت محصول از طریق نمونه برداری متداول است.»

گفت‌وگوی تلفنی جوزپ بورل و حسین امیرعبداللهیان

همزمان جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در توئیتی گفت که با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفتگو کرده است. وی در این توییت نوشت که بار دیگر بر موضع اتحادیه اروپا درباره رفتار ایران تاکید کرده است. وی در توضیح این موضوع نوشته است که که باید نقض حقوق بشر و حمایت از جنگ تجاوزکارانه روسیه و بازداشت غیر موجه شهروندان اتحادیه اروپا متوقف شود.

وی همچنین تاکید کرد که ایران باید فورا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. با این حال حسین امیرعبداللهیان نیز با انتشار توئیتی گفت که با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد توافق برای رفع تحریم‌ها، همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و تحولات اوکراین مذاکره کرده است.

منبع : یورونیوز

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.