×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
از ۷۷ میلیارد تومان تا ۴ میلیون تومان؛ دست‌آورد سینما در سال ۱۴۰۱

مهسا بهادری: قرار بود پس از دو سال بالاخره حال سینما خوب شود اما نشد. بازگردیم به اسفند ۱۳۹۸؛ همین روزها بود که بیم و وحشت از یک ویروس ناشناخته به نام کرونا باعث شد چراغ سینماها خاموش شود. حدود یکسال که تمام سالن‌ها بسته بود و بعد از آن هم سینماها به صورت مقطعی باز و بسته می‌شد. این رویه همین‌طور ادامه پیدا کرد تا سال ۱۴۰۰ که اوضاع کمی بهبود پیدا کرد اما راضی‌کننده نبود. اکران نوروزی ۱۴۰۱ شروع شد. در ابتدا اعلام کردند که «لامینور» و «علف‌زار» قرار است اکران شود اما بعد از مدتی این دو فیلم جدی جای خود را به کمدی «سگ‌بند» به کارگردانی مهران احمدی و «گل‌به خودی» به کارگردانی احمد تجری دادند. دو فیلمی که به ترتیب، فروش ۴۲ میلیارد تومانی و ۹۹ میلیون تومانی را برای گیشه خود ثبت کردند. فیلم مهران احمدی یک میلیارد و ۳۰۰ هزار مخاطب را به سینما آورد و اثر احمد تجری ۳۶ هزار نفر را روی صندلی سینما نشاند.

بیست فیلم پرفروش سینما در سالی که گذشت

«انفرادی» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی ، «سگ‌بند» به کارگردانی مهران احمدی، «بخارست» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی، «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش، «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی، «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده، «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد، «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری، «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، «چپ‌راست» به کارگردانی حامد محمدی، «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی، «چند می‌گیری گریه کنی؟ ۲» به کارگردانی علی توکل‌نیا، «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «بام بالا» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی، «جزیره فضایی (تورنادو ۲)» به کارگردانی سیدجواد هاشمی و «هناس» به کارگردانی حسین دارابی جزو بیست فیلم پرفروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ بودند.

میزان فروش چه‌قدر بود؟

در گام اول نگاهی بیندازیم به میزان فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ که با اکران ۴۸ فیلم سینمایی تا به امروز، رقمی حدود ۴۰۶ میلیارد تومان را برای گیشه ثبت کرده و ۱۳ میلیون مخاطب را هم به روی صندلی نشانده است. پرفروش‌ترین فیلم سینما در سالی که گذشت «انفرادی» بود که رقم ۷۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را در گیشه خود ثبت کرد و کم‌ترین فروش هم به «هیچ‌کس منتظرت نیست» با رقم ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اختصاص یافت. سه فیلم پرفروش هم به ترتیب ۷۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۴۲ میلیارد تومان و ۴۱ میلیارد تومان فروختند.

بیشتر بخوانید:

«بخارست» صدرنشین است/ موفقیت سینمای کودک در ماه آخر پاییز ۱۴۰۱

دستاورد سینما از بازی ایران_آمریکا چه بود؟

قیمت بلیت شناور سینما

فروش فیلم‌های سینمایی تا ۳۱ شهریور، ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و میزان مخاطب ۸ میلیون نفر بود. در وضعیتی که با بلیت حداکثر ۴۵ هزار تومانی ایجاد شده بود و به نوعی از آن با عنوان آشتی مردم با سینما یاد می‌شد، مسئولین تصمیم جدیدی گرفتند و آن‌ شناورسازی قیمت بلیت سینما بود. اجرای طرح به این صورت بود که سانس‌های ابتدایی روز یعنی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ را به صورت نیم‌بها و براساس درجه کیفی هر سینما به ترتیب ذیل قیمت‌گذاری کنند:

سینماهای مدرن ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، سینماهای ممتاز، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و سینماهای درجه یک ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین برای سانس‌های دیگر از ساعت ۱۵ به بعد سینماداران این اختیار را داشتند که براساس شرایط جغرافیای هر سینما، نوع مخاطبان و ساعات پیک به شیوه پیشنهادی قیمت‌گذاری کردند و سینماهای مدرن از ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان، سینماهای ممتاز از ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان و سینماهای درجه یک از ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شوند.

این طرح از ۱۹ شهریور اجرایی شد و تقریبا داشت نتایج خوبی می‌داد تا اینکه شرایط اجتماعی نابه‌سامان شد و اساسا از آنجایی که شرایط اجتماعی و اقتصادی بیش از هر چیز روی فرهنگ و هنر تاثیر می‌گذارد در اوج اعتراضات اخیر که از مهر تا آذر ادامه داشت، وضعیت مراجعه به سینما چندان مطلوب نبود و در مجموع دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر راهی سینما شدند.

در این میان چیزی که گمان می‌شد سینما را نجات خواهد داد اکران مسابقات جام‌جهانی بود؛ هرچند که پیش از آن بارها به این نکته اشاره شده بود که اگر اکران مسابقات جام جهانی را در سینما انجام دهند، گام بسیاری موثری برای ارتقا آن خواهد بود اما این اتفاق نیفتاد و در نهایت دو بازی ایران_آمریکا و آرژانتین_فرانسه از سینماها پخش شد که در مجموع ۶۳۵ میلیون تومان فروش را با ۲۱ هزار مخاطب برای خود ثبت کرد.

تحریم یا عدم تحریم

حواشی جشنواره فجر اتفاق دیگری بود که در سال ۱۴۰۱ در سینمای ایران رخ داد؛ تحریم یا عدم تحریم سینما. طبیعتا در ایام جشنواره نیز وضعیت فروش فیلم‌های روی پرده کاهش پیدا می‌کند و همین وقفه یک ماهه هم سبب شد که مجموع فروش فیلم‌ها در سه ماهه آخر سال به ۸۵ میلیارد تومان با ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مخاطب بود.

با این حال سینماهای کشور روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن‌ و در آستانه شروع جشنواره فیلم فجر، در ۲ هزار و ۳۲۵ سانس، بیش از یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان فروش داشتند و ۹۷ هزار و ۸۶۰ نفر هم به سینما رفتند.

پرفروش‌ترین فیلم ۱۱ بهمن «بخارست» بود که بیش از ۳۳ هزار نفر تماشاگر داشت و حدود ۶۱۷ میلیون تومان هم بلیت فروخت. «ملاقات خصوصی» نیز با فروش ۱۹ هزار بلیت به فروش ۳۸۲ میلیون تومانی و «چپ راست» با حدود ۱۷ هزار بلیت به رقم فروش ۳۲۴ میلیون تومانی رسید. پیش‌تر آخرین سه‌شنبه پرمخاطب سینماها به ۲۹شهریور امسال با ۱۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر تعلق داشت.

۲۵۹۲۴۵

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.