×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
 حجت امانی: در مدارس هنری هنرجویانی شبیه به هم تربیت می‌شوند

لیلا ضامنی: چندی پیش نمایشگاه دفترهای طراحی هنرمندان معاصر با عنوان «نت» در یکی از گالری‌های تهران به نمایش درآمده بود؛ دکتر حجت امانی هنرمند نقاش و استاد دانشگاه، یکی از هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه بود؛ این هنرمند طراح و نقاش علاوه بر حوزه‌های هنر جدید در زمینه طراحی به طور جدی فعالیت می‌کند و تاکنون نقدهایی در این حوزه نوشته است. او علاوه بر تحصیلات دانشگاهی از استادان داخلی و خارجی همچون «محمد ابراهیم جعفری»، «ایرج زند»، «فرشید ملکی» و نیز «دومینو تینو» ( استاد دانشگاه ارت دکو پاریس) و «ادوارد لوسی اسمیت»( منتقد هنری) بهره برده است. حجت امانی تاکنون ده‌ها نمایشگاه طراحی و نقاشی و نیز خوشنویسی در بیش از بیست کشور دنیا برگزار کرده است که مورد توجه منتقدان هنری قرارگرفته است. همچنین از این هنرمند آثاری در موزه‌های هنرهای معاصر لس آنجلس، موزه ویلیام بنتون، مونیخ و موزه دوحه نگهداری می‌شوند. از این رو به مناسبت برگزاری نمایشگاه دفترهای طراحی اخیر وی در تهران درباره طراحی و آموزش هنری در مدارس هنری با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در زیر می‌آید:

ثبت یادداشت در دفتر برای هنرمند چه امتیازی دارد؟

انگیزه ساخت دفاتر طراحی و ثبت یادداشت‌های شخصی از دوران دانشجویی توسط استادان توصیه می‌شد که به نظرم ایده خوبی است به دلیل اینکه پیوستگی یادداشت‌های تصویری و متنی را حفظ می‌کند و مرور آن را برای خود هنرمند آسان‌تر می‌کند. البته امروزه دفاتر طراحی از بسیاری از هنرمندان مشهوری چون ون گوگ، پیکاسو و غیره باقی مانده است که رابطه بین آثار و یافته‌های هنریشان را ملموس‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

خرید و فروش آثار هنری در نمایشگاه هنر ایران آسان شد

دفترهای مشق در گالری والی ورق می خورند

زنِ هنرمندی که امروز، دیگر مشهور نیست

آموزش طراحی در مدارس هنری چه موانع و مشکلاتی دارد؟

مشکل عمده آموزش طراحی در مدارس هنری و بیشتر آموزشگاه‌های هنری تاکید بر مهارت‌ورزی در ایجاد تجارب تجسمی پیش یافتهِ تکراری، به‌جای تمرین‌های «درست دیدن» خلاقیت‌ورزی جهت دستیابی به شیوه و نگاه شخصی است. شیوه‌های آموزشی ناکارآمد و تکراری بدون توجه به خلاقیت که هنوز در مدارس هنری و آموزشگاه‌ها تدریس می‌شوند هنرجویانی شبیه به هم با نتایج از پیش تعیین شده تربیت شده‌اند که شکستن باورهای غلط نسبت به طراحی در ذهن آنان کاری سخت و دشوار است.

آیا هنرجویان باید نسبت به انتخاب معلم طراحی و نقاشی حساسیت دقت بیشتری داشته باشند؟

بله، به عنوان یک مدرس هنر به هنرجویان و علاقمندان به طراحی و نقاشی توصیه دارم در انتخاب معلم طراحی، نقاشی و به طور کل هنر حساسیت ویژه‌ای داشته باشند چرا که فراموش کردن یافته‌های نادرست دشوار است. در طراحی و نقاشی یا به طور عام در هنر شکستن کلیشه برای دستیابی به خلوص شخصی امری مهم و البته راه آسانی نیست. درک و فهم آن نیز برای مخاطبان حتی بسیاری از منتقدان غیر عادی می‌نماید چرا که پیشتر تجربه نشده است و با تاریخچه دیداری آنان ناآشناست. انتقادهای گزنده و نیشخندهای منتقدان هنری در برابر سبک‌های هنر در طول تاریخ هنر گواه روشنی بر این مسئله است.

۵۵۲۴۵

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.