×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
وضع تحریم‌های جدید ایران علیه اتحادیه اروپا و انگلیس/ هیچ ادعایی در مورد تمامیت ارضی ایران را نمی‌پذیریم

ناصر کنعانی

رویداد۲۴ به گزارش ایلنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای نشست خبری خود بیان کرد: جا دارد که به بهانه سالروز ایجاد شجره نحس داعش یاد کنم از زحمات قهرمان بین المللی مبارزه با تروریسم و یار او شهید ابومهدی المهندس و همه رزمندگان فداکار و شجاع که جان خود را برای ایجاد شرایط امن برای ملت ایران و منطقه فدا کردند.

اتهامات بی اساس اجلاس شورای همکاری خلیج فارس را محکوم می‌کنیم

وی در پاسخ به سوالی درباره بیانیه مشترک چین و عربستان گفت: در این موضوع ما به عنوان دستگاه دیپلماسی مواضع خود را به تفضیل بیان کردیم. مایلم یک بار دیگر به اصول اساسی خود اشاره کنم که ما هرگونه اتهامات بی اساس اجلاس شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی را محکوم می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در خصوص موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای مطالب مندرج در این بیانیه را مردود می‌دانیم. عده‌ای در منطقه با عدم توجه به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای نکاتی را بیان کردند که آن هم مردود است.

جزایر سه گانه‌ ایرانی جز لاینفک و ابدی ایران هستند

کنعانی گفت: ایران به عدم مداخله به مسائل منطقه‌ای تایید می‌کند و درباره جزایر سه گانه‌ای ایرانی تاکید مجدد داریم که جز لاینفک و ابدی ایران هستند.

وی تاکید کرد: ادعا‌هایی که درباره این جزایر مطرح می‌شود را دخالت در قلمرو سرزمینی ایران می‌دانیم و از سوی هرکس مطرح شود آن را محکوم می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: تاکید داریم که مذاکرات رفع تحریم‌های غیر قانونی مرتبط به موضوع هسته‌ای ایران است و ادامه همان مسیر را قابل قبول و دارای قابلیت ادامه می‌دانیم. در مجموع آنچه مربوط به ایران است به سیاست همسایگی پایبند هستیم و آنچه که مرتبط به دخالت در امور داخلی ایران باشد را مردود اعلام می‌کنیم و اجازه دخالت در امور داخلی خود به هیج کس نخواهیم.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات رسانه‌های غربی گفت:آنچه مربوط به مواضع و ارتباطات کشور‌های داخلی است باید گفت که ما هیچگونه اقدام مداخله جویانه را نمی‌پذیریم و متناقض با منشور ملل متحد می‌دانیم.

وی افزود: هیچ کشوری حق دخالت در امور کشور‌های دیگر را ندارد. البته اقداماتی که درباره تحریم‌های غیرقانونی از سوی برخی کشور‌ها انجام شد ایران واکنش سریع و متقابل نشان داد.

 ایران تحت فشار امتیاز نخواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: برخی کشور‌ها اقدامات تقابل جویانه از سوی ایالات متحده انجام دادند که با توجه به ادامه رفتار‌های غیرسازنده این کشور‌ها و اتحادیه اروپا ایران اقدامات بازدارنده مبتنی بر حق مشروط خودش را استفاده خواهد کرد. ایران در استفاده از ظرفیت‌ها و حقوق قانونی خودش در ایجاد بازدارندگی تردیدی به خود راه نخواهد داد و به موقع اقدام خواهد کرد مداخله در امور داخلی ایران بدون واکنش نخواهد ماند و ایران تحت فشار امتیاز نخواهد داد.

 لیست تحریم‌های جدیدی را علیه اتحادیه اروپا و انگلیس اعلام می کنیم

کنعانی گفت: امروز لیست تحریم‌های جدیدی را علیه برخی نهاد‌های اتحادیه اروپا و شخصیت هایش و برخی نهاد‌های انگلستان و مقامات اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره اقدامات رسانه‌های معاند گفت: با توجه به نقش تحریک آمیز برخی رسانه‌های فارسی زبان لندن نشین که از میزبانی گرم دولت انگلیس برخوردار است هم دیدگاه خود را اعلام و اقداماتی را صورت دادیم. در حوزه دیپلماسی هم در تهران سفر‌های آن‌ها را احضار کرده و درخواست کردیم که اقدامات لازم را برای جلوگیری از فعالیت این شبکه‌ها انجام دهند.

کنعانی افزود: مبتنی بر چهارچوب‌های قانونی اقدامات حقوقی را نیز در مواجه با این شبکه‌ها آغاز کردیم، این شبکه‌ها در اروپا هستند و ما از چهارچوب‌های قانونی این کشور‌ها استفاده میکنیم و بر اثر اقدامات تروریستی این شبکه‌ها اعم از آموزش تروریستی و ساخت سلاح و مقابله با مردم و نهاد‌های امنیتی و. بسیاری از شهروندان ما جان خود را از دست دادند که شهروندان ما هم اقدامات حقوقی در این زمینه انجام دادند. امیدوارم که در این زمینه اقدامات قانونی این کشور‌ها را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: درباره کشور عربستان هم ایران موضوعات خود را منتقل کرده است. البته دولت انگلستان برای زمینه و فضایی که برای این رسانه‌ها ایجاد کرده است مسئولیت حقوقی و قانونی دارد.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره مهاجران افغانستان در ایران و نشست برگزار شده در این باره بیان کرد: موضوع افغانستان از موضوعات مهم مورد توجه جمهوری اسلامی ایران هست و درباره کمک به ثبات به افغانستان تلاش‌های حداکثری در طول سال‌های طولانی داشته ایم و ادامه خواهیم داد و از ساز وکار‌های چندجانبه درباره کمک به افغانستان و مردمش حمایت می‌کنیم.

وی گفت: موضوع آوارگان افعانستان بسیار مهم است و جامعه بین الملل در این زمینه مسئولیت دارد. ایران از هیچ کمکی به آوارگان افغانستان دریغ نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه درپاسخ به دسترسی شبکه پرس تی وی گفت:شبکه پرس تی وی به عنوان تنها شبکه انگلیسی زبان مهم ایران بار‌ها در طول سال‌های گذشته به انواع مختلف مورد تحریم قرار گرفته و هم از منظر تکنیکی و فنی هم شرایطی برایش ایجاد کردند که نتواند امکان فعالیت آزاد رسانه‌ای داشته باشد، گردش آزاد اطلاعات شعاری است که ما مکرر از این شبکه‌ها می‌شنویم، اما تحریم‌های بسیاری را در مواجه با آیت شبکه ایجاد کردند؛ بنابراین معتقدیم که یک اقدام کاملا سیاسی با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته است.

 اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ کشوری نمی‌دهیم

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران حق اعتراض را به رسمیت می‌شناسد و همه شهروندان می‌توانند اعتراض خود را به مردم برسانند، اما آنچه که مربوط به ماست این است که اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ کشوری نمی‌دهیم ما اعلام کرده بودیم که درحال بررسی مساله بودیم، اما رسانه‌های غربی به پیش داوری مشغول شدند.

وی در پاسخ به سفر به بالکان گفت: سفر درباره توسعه مناسبات دوجانبه انجام شد و موضوعات دو جانبه در دستور کار بوده است. برخی رسانه‌ها درتلاشند تا افکار عمومی را از مناسبات دو جانبه متاثر کنند از فضای منفی نگاه ایران ناظر بر توسعه مناسبات با این کشورهاست مناسبات فرهنگی مورد اهتمام است جز اهداف و برنامه‌های ایران این است و امیدوارم توسعه مناسبات مردمی را در دستور کار قرار دهیم.


بیشتربخوانید: چرخش چین در برابر ایران؟


کنعانی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره محکومیت اعدام گقت: مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران غیرقانونی و مردود و محکوم است و این موضع رسمی و اعلامی ما است.

وی گفت: در این ارتباط کشور‌هایی که ما را محکوم کرده اند را به آن چیزی که در داخل کشور‌های خود در ارتباط با معترضین انجام می‌دهند ارجاع می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: کشور‌هایی که مرتکب نقض فاحش حقوق بشر می‌شوند و توسل به خشونت را به طور رسمی اعمال می‌کنند و دستورات سرکوب اعتراضات را رسما خبری و منتشر می‌کنند. حق ندارند در ارتباط با اقدامات قانونی دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور ایجاد آرامش و تامین امنیت عمومی مردم اظهار نظر کنند و یا در این خصوص اقدامات و رفتار‌های مداخله جویانه‌ای داشته باشند.

خبر در حال تکمیل می‌باشد…

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.