×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
هجوم ملخ ها به کهگیلویه و بویراحمد/  ۵ هزار هکتار مرتع آلوده شد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ حمیده تابش نژاد: رونق بارش‌ها در کهگیلویه و بویراحمد عرصه را برای تاخ و تاز ملخ‌های بومی فراهم کرده و این آفت متر به متر در مزارع کشاورزی پیش روی می‌کند.

آفت از بویراحمد تا دیشموک در حال گسترش بوده و مناطق متعددی را درگیر کرده است.

میزان آسیب به نحوی است که در صورت عدم یکپارچگی دستگاهی برای مقابله، شاهد خسارت‌های سنگین آن خواهیم بود.

پایش ۱۵ هزار هکتار از مراتع

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پایش ۱۵ هزار هکتار از مراتع استان برای مقابله با افت ملخ‌های بومی در حال انجام است.

سید علی معتمدی پور در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی و بارش‌های خوب امسال ملخ‌ها هجوم آوردند که بصورت سنتی همیشه این موارد را شاهد بودیم.

وی ابراز داشت: در حجم ۱۵ هزار هکتار در سطح استان در حال پایش هستیم و مقدار ۲ هزار هکتار سم پاشی شیمیایی انجام دادیم.

هجوم ملخ ها به کهگیلویه و بویراحمد/  ۵ هزار هکتار مرتع آلوده شد

معتمدی پور گفت: هر منطقه‌ای که حجم ملخ‌ها زیاد باشد محلول یا سم توزیع می‌شود.

نیازی به سم پاشی با پهباد نیست

رئیس جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه ملخ‌ها مهاجر نیستند و همیشه بصورت سنتی در سال‌های پر بارش این ملخ‌ها وجود دارند، اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های زیستی محیطی یا کم شدن و از بین رفتن جمعیت ملخ‌ها پس از یک دوره یا بازه زمانی، نیاز به استفاده از سم پاش هوایی یا پهباد نیست.

معتمدی پور گفت: جهاد کشاورزی استان در حال رصد و پایش این مناطق هستند و هر جایی که جمعیت به حدی برسد در همان محل کانون کوبی می‌شوند «یعنی در همان نقطه سم پاشی انجام می‌گیرد».

حمله ملخ‌ها به ۵ هزار هکتار مرتع و مزارع

همچنین تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ملخ‌های بومی به ۵ هزار هکتار از مزارع و عرصه‌های منابع طبیعی این استان حمله کرده‌اند.

داریوش حصار ظهر دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در یاسوج، افزود: ملخ‌های بومی شاخک بلند تاکنون به بیش از ۵ هزار هکتار از مزارع و عرصه‌های منابع طبیعی این استان حمله کرده‌اند و این آفت تا مبارزه نهایی ادامه دارد.

حصار با اشاره به اینکه در سال‌های پر بارش آفت ملخ بومی شاخک بلند ریزش می‌کند، عنوان کرد: این آفت در شهرستان‌های سردسیری بویراحمد، دنا، مارگون و بخش دیشموک کهگیلویه شناسایی و اقدامات لازم برای مبارزه در دستور کار قرار گرفته است.

هجوم ملخ ها به کهگیلویه و بویراحمد/  ۵ هزار هکتار مرتع آلوده شد

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: مبارزه با این آفت از طریق جهاد کشاورزی با مشارکت مردم انجام می‌شود و برای مبارزه با آن به مقدار کافی سم و سم پاش فراهم شده است.

حصار گفت: در سطح بیش از ۱۵ هزار هکتار توسط کارشناسان جهاد کشاورزی رصد و پایش انجام گرفته و سطح آلوده ۵ هزار هکتار تخمین زده شده که تاکنون در سطح دو هزار و ۱۰۰ هکتار با این آفت مبارزه شده است.

وی خاطرنشان کرد: این افت ابتدا از منابع طبیعی شروع به خسارت می‌کند و بعد وارد مزارع می‌شود و مدام میزبان عوض می‌کند و به همین دلیل میزان خسارت دقیق آن مشکل است و مناطق بعدی نقاطی است که در مجاورت کانون‌ها قرار دارد و بسته به میزان خوش‌خوراکی میزبان متغیر است.

برخی مناطق درگیر صعب العبور است

حصار بیان کرد: از مشکلات پیش رو وجود کانون این آفت در مناطق کوهستانی و صعب العبور بوده که مبارزه با کانون این افت را با مشکل روبه رو کرده و در مبارزه تلاش می‌شود از سمومی استفاده شود که کمترین آسیب را به زیست بوم منطقه وارد کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد نیز گفت: برای مبارزه اصولی با هجوم ملخ‌ها، همکاری تمام دستگاه‌های متولی نیاز است.

حمید محمدزاده در گفتگو با خبرنگاران، افزود: اگر همه امکانات ادارات برای مبارزه با این آفت به کار گرفته نشود، دچار مشکلات زیادی خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در چندین منطقه عملیات گسترده سم پاشی انجام شده است، بر فعالیت مستمر برای مقابله با آفات تاکید کرد.

لوداب کانون حمله ملخ‌ها

مدیر جهاد کشاورزی لوداب نیز گفت: آفت ملخ به مراتع و اراضی کشاورزی این بخش به عنوان یکی از کانون‌های حمله ملخ، خسارت زیادی وارد کرده است.

هجوم ملخ ها به کهگیلویه و بویراحمد/  ۵ هزار هکتار مرتع آلوده شد

مهران بنیادی در گفتگو با خبرنگاران، افزود: ملخ‌های بومی به اراضی کشاورزی و مراتع ۵ منطقه این بخش حمله کرده و تاکنون خسارت زیادی به کشاورزان وارد کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای مبارزه به این آفت سم پاش کافی نداریم، اظهار کرد: به مزارع گندم، جو و سبزی کاری مردم این منطقه بیشترین خسارت وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی لوداب با تاکید بر اینکه مبارزه با این آفت در چند مرحله و در سطح بیش از یکهزار و ۳۰۰ هکتار از مراتع و مزارع این بخش انجام شده است، گفت: سمپاشی در مناطق مختلف درگیر انجام شده است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.