×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
وکیل خانواده شهدای کودتای نقاب:
قانون‌گذار اجازه داده علیه دولت آمریکا، مقام‌ها و افرادی که مبادرت به حمایت از تروریسم می‌کنند، طرح دعوا کنیم

وکیل خانواده شهدای کودتای نقاب:قانون‌گذار اجازه داده علیه دولت آمریکا، مقام‌ها و افرادی که مبادرت به حمایت از تروریسم می‌کنند، طرح دعوا کنیم

رویداد۲۴ ایلنا نوشت: قانون‌گذار اجازه داده علیه دولت آمریکا، مقام‌ها و افرادی که مبادرت به حمایت از تروریسم می‌کنند، طرح دعوا کنیم.

کودتای نقاب که از آن با نام کودتای نوژه نیز یاد می‌شود توسط دولت ایالات متحده و دستگاه‌های امنیتی و نظامی آن با هدف محرومیت مردم ایران از حق تعیین سرنوشت و براندازی انقلاب اسلامی ایران که حکومت قانونی، مشروع و منتخب ملت ایران بود، طراحی، هدایت و پشتیبانی شد که در اولین ساعات با اطلاع نیرو‌های امنیتی و نظامی ایران خنثی شد.

در جریان این کودتا سه تن از اتباع ایرانی با نام‌های «اصغر خانی»، «ناصر محمدی اصل ده‌ده بگلو» و «محمداسماعیل قربانی اصل» توسط عوامل آمریکا به شهادت رسیدند و تعدادی نیز زخمی شدند.

دادگاه علنی رسیدگی به دعوای حقوقی خانواده‌های شهدای کودتای نقاب (نوژه) روز دوشنبه دوم مرداد ماه با حضور بازماندگان این واقعه در شعبه ۵۵ مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران و به ریاست قاضی حسین زاده برگزار شد و نهایتا پس از رسیدگی به پرونده با رای دادگاه دولت ایالات متحده آمریکا به پرداخت غرامت به خسارت‌دیدگان این حادثه محکوم شد.


بیشتر بخوانید: بادامچیان: مهسا امینی طرفدار حزب کومله بود/ عکس رقاصی‌اش با کومله موجود است/ در گشت ارشاد می‌خواستند راهنمایی‌اش کنند


افضلی نیکو وکیل خانواده شهدای کودتای نقاب درباره روند رسیدگی به پرونده اظهار کرد: با پیگیری و مطالبه خانواده شهدای کودتا از اوایل سال ۱۴۰۰، اولین اقدام ما مستندسازی حقوقی کودتای طراحی شده و سازمان یافته مجرمانه بود. در زمان وقوع کودتا اقدامات خوبی توسط ضابطان و دستگاه قضایی در آن زمان انجام شده بود، ولی نیاز بود این مستندات به صورت متمرکز در قالب یک پرونده سازماندهی و جمع‌آوری شود. دومین اقدام صورت گرفته استخراج عوامل سیاست‌گذار مجری و اقدام کننده این عملیات‌های تروریستی بود و در نهایت ظرفیت‌سنجی برای اقدامات حقوقی در سطح داخلی و بین‌الملل انجام شد.

وی افزود: دادخواست تنظیمی در حدود ۲۰۰ صفحه و بیش از ۴۰۰ صفحه ضمائم و شامل ۸ خوانده آمریکایی تدوین شده است. در جریان این کودتا سه تن از اتباع ایرانی به اسامی اصغر خانی، ناصر محمدی اصل ده بگلو و محمداسماعیل قربانی اصل توسط عوامل آمریکا به شهادت رسیدند.

افضلی نیکو تصریح کرد: کودتای نقاب از طریق شورایی خارجی متشکل از چند کشور با رهبری دولت آمریکا و شورایی داخلی مشتمل بر برخی مقامات و افراد سیاسی و نظامی حکومت قبلی ایران با محوریت شاپور بختیار نخست وزیر مخلوع حکومت پهلوی و فرماندهی نظامیِ سرهنگ دوم محمدباقر بنی‌عامری صورت گرفت.

وی افزود: بر اساس تصمیمات شورا‌های یاد شده که در رأس آن‌ها دولت آمریکا، طرح کودتا مقرر می‌کرد بخش عمده‌ای از اقدامات با دخالت مستقیم ارتش آمریکا و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا معروف به سیا صورت پذیرد و بخش دیگر نیز به صورت نیابتی از طریق حکومت‌های دست‌نشانده آمریکا و متحدین این کشور در منطقه، انجام شود.

وکیل خانواده شهدای کودتای نقاب ادامه داد: دولت آمریکا، مسئولین، کارگزاران و نهاد‌های دولتی و خصوصی آن که پس از انقلاب اسلامی ایران و پیش از آن با انواع اقدامات خصمانه علیه مردم ایران مسبب شهادت هزاران تن شده‌اند، در ۱۸ تیرماه ۱۳۵۹ مصادف با ۹ ژوئیه ۱۹۸۰ با حمایت از برخی عناصر رژیم مخلوع پهلوی و نظامیان سابق ایران اقدام به راه‌اندازی کودتایی تحت عنوان کودتای نقاب (با نام کامل: نجات قیام ایران بزرگ) کرد.

افضلی نیکو بیان کرد: ارتش رژیم پهلوی و ساواک که پس از سقوط رژیم پهلوی هسته مرکزی کودتای نقاب را تشکیل داده بودند توسط دولت آمریکا پشتیبانی و حمایت می‌شدند. کودتای نقاب اندکی پیش از وقوع، از چند طریق افشا و با اطلاع دستگاه‌های نظامی و امنیتی ایران پیش از آنکه تعداد بیشتری از مردم مورد آسیب قرار گیرند خنثی شد.

وکیل خانواده شهدای کودتای نقاب تاکید کرد: در حال حاضر قانون گذار بر اساس قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی به ما اجازه داده تا علیه دولت آمریکا و مقام‌ها و افرادی که مبادرت به حمایت از تروریسم می‌کنند، طرح دعوا کنیم.

وی گفت: طرح و پیگیری پرونده‌های قضایی کشور‌ها از یکدیگر در دادگاه‌های بین‌المللی یا دادگاه‌های ملی مسبوق به سابقه است. صرف طرح یک دعوا موجب گشایش پرونده در یک محکمه قانونی است که ادعا و اسناد ما را بررسی می‌کند. برای تمامی خواندگان پس از محکومیت در محاکم سایر کشور‌ها درخواست اجرای احکام مدنی را داریم. همه کشور‌ها نسبت به اقدامات تروریستی و مسئولیت افراد قوانینی دارند و ما حق پیگیری و مطالبه حقوق را خواهیم داشت. تلاش جامعه حقوقی کشور‌ها باید به سمت جلوگیری وهزینه‌دار کردن چنین اقداماتی برای عاملان و مجریان این نوع اقدامات باشد. باید تمام ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای مقابله حقوقی به خدمت گرفته شود.

افضلی نیکو گفت: چنین جنایتی نه از باب مسئولیت کیفری و نه از باب مسئولیت مدنی نباید بدون اقدام قضایی و پیگیری قرار گیرد و بی‌کیفر بماند. البته این آغاز راه است و هرجا ظرفیتی پیدا کنیم پیگیری حقوقی و قضایی در دستور کار قرار دارد.

وکیل خانواده شهدای کودتای نقاب بیان کرد: جلسه رسیدگی به دادخواست مربوط به کودتای نوژه موسوم به نقاب در تاریخ ۰۲/۰۵/۱۴۰۲ برگزار شد. دادگاه پس از استماع دفاعیات وکیل پرونده و بازماندگان اقدام تروریستی آمریکا در کودتای نوژه، ضمن وارد بودن دعوای مطروحه و صلاحیت شعبه ۵۵ روابط بین الملل تهران به رسیدگی، رای به محکومیت آمریکا به پرداخت ۳۰ میلیون دلار بابت خسارات مادی و معنوی برای خواهان‌ها و ۳۰۰ میلیون دلار بابت خسارات تنبیهی صادر کرده است.

وی بیان کرد: شعبه ۵۵ بین الملل دادگستری تهران رای به محکومیت دولت و سایر خواندگان آمریکایی به مبلغ معادل ۳۳۰ میلیون دلار صادر و ابلاغ کرد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.