×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
داستان تهدید قطر به قطع صادارت گاز در صورت ادامه بمباران غزه چیست؟

تهدید گاز قطر بمباران فلسطین

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: خبر به نظر بسیار مهم بود. بر اساس خبر منتشر شده، قطر تهدید کرده بود که اگر بمباران غزه متوقف نشود، صادرات گاز به کشور‌های جهان را متوقف خواهد کرد. یک اکانت توییتر به نام «قطر افرز» برای اولین بار این خبر را منتشر کرده و سپس اکانت توییتری تایید شده (دارای تیک آبی) دیگری به نام «الاحداث العربیه» این خبر را منتشر کرد. دوحه‌نیوز می‌گوید این اکانت‌ها ارتباطاتی با امارات متحده عربی دارد و خبری که درباره تهدید قطر به قطع صادرات گاز منتشر کرده، دروغ است.

در گزارش دوحه نیوز به تلاش کارشناسان تشخیص اطلاعات نادرست برای ریشه‌یابی انتشار این خبر جعلی اشاره شده که گفته اکانت «Qatar Affairs» روز چهارشنبه پستی را در توییتربه اشتراک گذاشته و ادعا کرده «دولت قطر تهدید کرده است که اگر بمباران غزه متوقف نشود، عرضه گاز به جهان را متوقف خواهد کرد.»

این خبر تعجب بسیاری از ناظران قطری را برانگیخته و بسیاری از آن‌ها به این حساب توییتری مشکوک شدند. مارک جونز استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه حمد بن خلیفه قطر به قطرنیوز گفته «Qattar_affairs یک حساب کاربری است که خبر‌های منفی درباره قطر منتشر می‌کند. محتوای آن طوری طراحی شده که شبیه یک حساب خبری استاندارد قطر جلوه کند و گاهی اوقات حاوی اطلاعات نادرست است.»

این کارشناس قبلاً در سال ۲۰۲۱ ماهیت این حساب را فاش کرده بود و شباهت‌های آن را با حساب دیگری به نام «Qatar_Affairs» که پس از محاصره قطر در سال ۲۰۱۷ به حالت تعلیق درآمد، شرح داده بود. حساب اولیه خود را اینگونه به مخاطب معرفی کرده بود: «آنچه رسانه‌های قطری به شما نشان نمی‌دهند.»

دوحه نیوز می‌گوید اعتقاد بر این است که هر دو حساب ارتباطاتی با دستگاه پروپاگاندای امارات داشته باشند. این رسانه قطری به تلاش رسانه‌های اماراتی در طول چهار سال محاصره قطر برای نمایش چهره‌ای از دوحه به عنوان کشور حامی تروریسم اشاره کرده و گفته در این چهار سال محتوا‌های عجیب و غریبی با این موضوع علیه قطر تولید شده و با وجود رفع محاصره در سال ۲۰۲۱ به نظر می‌رسد که بقایای شکاف منطقه‌ای باقی مانده است و کمپین‌های آنلاین بیشتری در سال گذشته افشا شده است.

جونز در رابطه با آخرین پست این اکانت توییتری به نام «امور قطر» به دوحه نیوز گفته «تاکتیک این است که روکشی از معقولیت ارائه کنیم تا مردم با احتمال بالاتری اخبار جعلی را باور کنند.» حساب قبلی این اکانت توییتری که به حالت تعلیق درآمده در طول انتخابات شورا تلاش می‌کرد مشکلاتی برای قطر ایجاد کند.

او می‌گوید در جریان انتخابات مجلس شورا در سال ۲۰۲۱، که اولین انتخابات قوه مقننه قطر بود، موجی از اطلاعات نادرست با هدف توهین به کشور‌های خلیج فارس ایجاد شد. در جریان این انتخابات، جونز متوجه شده حساب کاربری توییتری «امور قطر» دومین حساب تاثیرگذار در انتشار این اخبار نادرست بوده است.


بیشتر بخوانید: مهمترین کشورهای منطقه چه موضعی در قبال حمله حماس به اسرائیل دارند؟


دیپلماسی گازی قطر چیست؟

در سال‌های اخیر، قطر به عنوان بیشترین دارنده گاز جهان ثابت کرده که یک شریک انرژی قابل اعتماد برای کشور‌های دیگر است. دوحه بار‌ها تمایل خود را برای حمایت از شرکای بین‌المللی خود در جریان عرضه گاز ابراز کرده است.

جونز درباره گزارش‌های نادرست به دوحه‌نیوز گفته که این حساب مشکوک تلاش می‌کند «قطر را برای کشور‌هایی که به گاز آن متکی هستند، به یک شریک غیرقابل اعتماد تبدیل کند»

دوحه‌نیوز گفته در طول محاصره سال ۲۰۱۷ قطر متعهد شد که با وجود روابط تیره با امارات، عرضه گاز به امارات را قطع نکند. در آن زمان «سعد شریدا الکعبی» مدیر عامل قطر انرژی به الجزیره گفته بود «کشورش عرضه نفت به برادران خود را متوقف نخواهد کرد.»

الکعبی در آن زمان گفته بود «اگر گاز را قطع کنیم، به امارات متحده عربی و مردم امارات متحده عربی که مانند برادران ما به حساب می‌آیند، آسیب زیادی وارد می‌شود… به همین دلیل تصمیم گرفتیم گاز را قطع نکنیم»

سال گذشته این مقام انرژی قطر اعلام کرد که تجارت تحت تأثیر سیاست قرار نخواهد گرفت. الکعبی که به عنوان وزیر انرژی نیز فعالیت می‌کند سال گذشته به سی‌.ان.ان گفته «اگر به تمام اظهاراتی که از قطر، از رهبری ما و از موضع ما در مورد انرژی و تجارت منتشر شده، نگاه کنید، ما همیشه معاملات تجاری خود را از سیاست خود جدا کرده‌ایم.»

اظهارات این مقام قطری در پاسخ به سوالی درباره قرارداد بزرگ گاز طبیعی مایع (LNG) با آلمان در بحبوحه انتقادات این کشور از میزبانی قطر در جام جهانی بود. دوحه نیوز ادعای قطع صادرات گاز به جهان در صورت استمرار بمباران غزه را زیر سوال برده و گفته این ادعا‌ها در حالی مطرح می‌شود که قطر برای میانجی‌گری بین حماس و اسرائیل اعلام کرده است.

موضع قطر در جنگ حماس و اسرائیل چیست؟

قطر میزبان دفتر سیاسی حماس است. این کشور اصلی‌ترین حامی مالی حماس است و گفته می شود از سال ۲۰۱۲ تا کنون بیش از یک میلیارد دلار کمک مالی به حماس کرده است. با این وجود از روز نخست درگیری بین حماس و اسرائیل، دوحه سعی کرده در میانه میدان بایستد.

قطر در بیانیه خود بعد از حمله حماس اعلام کرد اسرائیل مسئول مستقیم تشدید تنش‌ها با فلسطین است و از جامعه بین‌الملل خواست مانع سوءاستفاده اسرائیل از وضعیت پیش‌آمده برای هدف قرار دادن غیر نظامی‌های فلسطینی شوند.

هفته گذشته دولت قطر بر قراری خط ارتباط «با طرف‌های مربوطه، به عنوان بخشی از تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای کاهش تنش» را تأیید کرده است. «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر روز یکشنبه در تماس تلفنی با محمود عباس رئیس جمهور فلسطین، بر اهمیت «حفاظت از جان غیرنظامیان» تاکید کرده است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.