×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
علامت سوال بزرگ درباره لایحه عفاف و حجاب /لاجوردی: دستکاری لایحه مصوب شده غیرقانونی است

حجاب اجباری

رویداد۲۴ به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «دستکاری در مصوبه کمیسیون ویژه بررسی لایحه عفاف و حجاب» ادعایی بود که حسن نوروزی عضو این کمیسیون در مناظره‌ای با نوری قزلجه نماینده مستقل مجلس در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین مطرح کرد.

این ادعا از سوی غضنفرآبادی رئیس این کمیسیون رد شد، علیرضا سلیمی و رحیمی جهان آبادی هم موضعی مشابه با غضنفرآبادی داشتند، اما بانکی پور دیگر عضو این کمیسیون ویژه به نوعی مُهر تایید بر این ادعا زد.

علامت سوال‌ها پیرامون این ادعا، اما همچنان باقی است. آنچنان که جلال محمودزاده معتقد است، هیات رئیسه باید پاسخگوی این موضوع باشد، مصطفی میرسلیم، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز مسئولیت هر گونه تغییر و تحول در مصوبات را متوجه هیئت رئیسه می‌کند. زهره سادات لاجوردی، عضو فراکسیون زنان مجلس نیز با استناد به آئین‌نامه مجلس بر این نکته تأکید می‌کند که هر گونه تغییر در مصوبان کمیسیون‌ها اقدامی خلاف قانون محسوب می‌شود.

میرسلیم: هیئت رئیسه نمی‌تواند از جانب خود درباره مصوبات مجلس مصلحت سنجی کند

مصطفی میرسلیم، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به اینکه اخیراً حسن نوروزی گفته که لایحه عفاف و حجاب قبل و بعد از ارسال به شورای نگهبان توسط فردی دستکاری شده، آیا به غیر از هیئت رئیسه فردی به سامانه دسترسی دارد؟ گفت: حفظ محتوای مصوبات مجلس با هیئت رئیسه است و هیئت رئیسه قسم خورده که این صیانت را به درستی به انجام برساند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین مسئولیت هرگونه تغییر در متن مصوبات بعد از طی روال قانونی یا قبل از آن بر دوش هیئت رئیسه است و باید جوابگو باشند. هیئت رئیسه نمی‌تواند از جانب خود نسبت به مصوبات مجلس مصلحت سنجی کند.

لاجوردی: غیر از هیئت رئیسه هیچ‌کس به لوایح و طرح‎‌های مصوب دسترسی ندارد

علاوه بر این زهره سادات لاجوردی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به اینکه به تازگی حسن نوروزی از دستکاری شدن لایحه عفاف و حجاب بعد از ارسال شورای نگهبان به مجلس خبر داد، امکان دارد لایحه‌ای بعد از برگشت از شورای نگهبان دستکاری شود؟


بیشتر بخوانید: رحمت‌الله بیگدلی: حجاب مهسا امینی آرزوی امروز حکومت است!


گفت: بنده از آن مصوبه مربوط به لایحه عفاف و حجاب که شورای نگهبان به مجلس ارسال کرده، اطلاع ندارم. بنابر قانون و آئین‌نامه مجلس اصلاحات مدنظر شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجابی که در کمیسیون قضائی بررسی شد، باید آنچه در کمیسیون مذکور به تصویب رسیده به شورای نگهبان ارسال شود، اما بنده متن نهایی لایحه عفاف و حجاب را مشاهده نکردم که آیا متن ارسالی لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان همانی بوده که در کمیسیون ویژه مصوب شده و یا خیر، تغییر پیدا کرده است.

وی در واکنش به اینکه امکان دارد غیر از هیئت رئیسه فردی به لوایح و طرح‌ها دسترسی داشته باشد و آن تغییر دهد؟ افزود: غیر از هیئت رئیسه هیچ‌کس به لوایح و طرح‎های مصوب دسترسی ندارد. روال به این ترتیب است که کمیسیون لایحه و یا طرح را به هیئت رئیسه می‌دهد و هیئت رئیسه هم آن را برای شورای نگهبان ارسال می‌کند.

لاجوردی درباره اینکه دستکاری مصوبه کمیسیون ویژه امری غیر معمول محسوب می‌شود؟ تصریح کرد: اگر لایحه عفاف و حجاب بعد از ارجاع شورای نگهبان و به دور از چشم نمایندگان دستکاری شده باشد، غیرقانونی است و فردی نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد.

در مورد لایحه عفاف و حجاب این نکته مطرح است اشکلاتی که شورای نگهبان گرفته باید توسط اعضای کمیسیون برطرف شود و به تصویب آن‌ها برسد چراکه از نظر آئین‌نامه هیچ‌کس نمی‌تواند در مصوبات کمیسیون موردی را کم یا زیاد کند و باید عیناً همان موردی که به تصویب نمایندگان عضو کمیسیون می‌رسد به شورای نگهبان ارسال شود. اما اینکه چنین اتفاقی صورت گرفته و همان مصوبه کمیسیون ویژه درباره لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان ارسال شده یا خیر، را به دلیل اینکه بنده متن را مشاهده نکردم، نمی‎توانم اظهار نظر کنم.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.