×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
گروه : ورزشی

به گزارش خبرنگار مهر، «کیفی گرایی» سیاست کلی است که کمیته ملی المپیک از چند سال پیش برای حضور در بازی های پاراآسیایی و پارالمپیک در پیش گرفت تا اعزام هایی با حداکثر نتیجه گیری به این رویدادها داشته باشد.

در همین راستا و برای دوره پیشین بازی های پارالمپیک، ملاک و معیار اعزام به توکیو فقط کسب سهمیه نبود بلکه دستیابی به سهمیه، گام اول برای اعزام بود. اعزام ها وقتی قطعی می شد که ورزشکار یا تیم دارای سهمیه در مرحله بررسی و تطابق با سیاست های مصوب کمیته ملی پارالمپیک هم مجوز لازم را از مسئولان می گرفت.

همین شیوه خیلی از دارندگان سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۰ را از اعزام به توکیو بازنگه داشت؛ موضوعی که خبرگزاری مهر در گزارشی اختصاصی با عنوان «حذف ۳۴ سهمیه کسب شده ورزش ایران برای حضور در بازی های پارالمپیک» به آن پرداخت.

حالا در آستانه بازی های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس نیز کمیته ملی پارالمپیک سیاست هایی را مصوب کرده که به واسطه آن از همین حالا باید روی نام برخی از دارندگان سهمیه این بازی ها خط قرمز کشید.

کمیته ملی پارالمپیک و تکرار تصمیم اشتباه/«سهمیه‌دارها» در خطر حذف

بر اساس سیاست مصوب کمیته ملی پارالمپیک برای بازی های ۲۰۲۴ پاریس، کسب سهمیه تنها ملاک اعزام نیست

سیاست های کمیته ملی پارالمپیک برای پاریس

هفدهمین دوره بازی های پارالمپیک ۷ تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ (۲۸ آگوست تا ۸ سپتامبر) به میزبانی پاریس برگزار می شود. سیاست های کمیته ملی پارالمپیک برای این بازی ها پس از طرح توسط معاونت ورزش قهرمانی کمیته و بررسی در ستاد اجرایی بازی ها، توسط هیات اجرایی بازبینی و تصویب نهایی شده است.

بر این اساس برای رشته های تیمی ابتدا اعزام تیم های شانس مدال طلا و نقره مصوب شد و در بخش انفرادی هم جمع بندی در مورد ورزشکارانی حاصل شد که رکورد اول تا سوم جهانی را در اختیار داشته باشند. البته در این بخش جانبازان جنگ تحمیلی و بانوانی که رکورد چهارم جهان را دارا باشند هم از نگاه حمایتی کمیته برای اعزام برخوردار می شوند.

در دویست و چهاردهمین نشست هیات اجرایی کمیته ملی پارالمپیک که دو هفته پیش به ریاست غفور کارگری رییس کمیته برگزار شد اما رشته های تیمی با احتمال کسب مدال برنز هم مجوز اعزام گرفتند. همچنین در راستای پشتوانه سازی ورزشکاران زیر ۱۹ سال هم به فهرست ورزشکاران مجاز – به شرط در اختیار داشتن سهمیه- اضافه شدند.

بر این اساس جمع بندی سیاست های کمیته ملی پارالمپیک برای ورزشکارانی که سهمیه بازی های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس را کسب می کنند و قطعی بودن اعزام آنها، به این شرح است:

رشته های تیمی
* دارا بودن شانس مدال طلا، نقره یا برنز بازی های پارالمپیک

رشته های انفرادی
* در اختیار داشتن رکورد اول تا سوم جهان
* جانبازان جنگ تحمیلی که رکورد چهارم جهان را در اختیار دارند
* بانوانی که رکورد چهارم جهان را در اختیار دارند
* ورزشکاران زیر ۱۹ سال

کمیته ملی پارالمپیک و تکرار تصمیم اشتباه/«سهمیه‌دارها» در خطر حذف

سیاسیت کیفی گرایی برای بازی های توکیو منجر به حذف ۳۴ سهمیه از ۷ رشته شد، البته از میان آنها بسکتبال باویلچر بازگردانده شد

دارندگان سهمیه بازی های پارالمپیک

در فاصله ۹ ماهه تا بازی های پارالمپیک پاریس، در ۷ رشته ۳۰ سهمیه انفرادی و ۲ سهمیه تیمی به نام ایران ثبت شده است.

والیبال نشسته مردان اولین رشته ای بود که آبان سال گذشته از حضور در مسابقات قهرمانی جهان و صعود به فینال آن رقابت ها، اولین سهمیه ورزش ایران برای بازی‌های پارالمپیک پاریس را به دست آورد.

تیم ملی گلبال مردان هم همین یک ماه پیش با کسب عنوان نخست مسابقات قهرمانی آسیا پاسفیک، تنها سهمیه پارالمپیکی آن مسابقات را از آن خود کرد و بدین ترتیب دومین سهمیه تیمی برای بازی های ۲۰۲۴ هم به دست آمد.

در این میان و در رشته های پارادوومیدانی، پاراتکواندو، پاراتیراندازی و پاراتیروکمان هم سهمیه های انفرادی از آنِ ایران شده است.

مریم عبدالله پور (وزن ۴۷- کیلوگرم)، مهدی پور رهنما (وزن ۷۰- کیلوگرم)، علیرضا بخت ( وزن ۸۰+ کیلوگرم)، حامد حق شناس (وزن ۸۰+ کیلوگرم) پاراتکواندوکارانی هستند که آذر گذشته از حضور در مرحله نهایی پاراگرندپری منچستر صاحب سهمیه شدند.

هاشمیه متقیان، الناز دارابیان، الهام صالحی، امان‌الله پاپی،صادق بیت‌سیاح، هادی کائیدی، سجاد محمدیان، یاسین خسروی، علی پیروج، سجاد نیک‌پرست، سیدعلی‌اصغر جوانمردی، سعید افروز، مهدی اولاد، امیر خسروانی، رشید مسجدی و علیرضا مختاری هم ورزشکارانی هستند که تیر امسال و از حضور در مسابقات قهرمانی جهان در پاریس، پارادوومیدانی را صاحب ۱۶ سهمیه کردند.

در پاراتیروکمان هم سمیه رحیمی، فرزانه عسگری، مریم یاورپور، محمدرضا عرب عامری، علی سینا منشازاده و هادی نوری تیر امسال از شرکت در مسابقات جهانی جمهوری چک به سهمیه پارالمپیک دست یافتند. البته این سهمیه ها به نام کمیته ملی پارالمپیک ایران است.

همچنین در پاراقایقرانی و در مسابقات جهانی آب های آرام که شهریور امسال به میزبانی آلمان برگزار شد نیز سعید حسین‌پور هم به سهمیه دست یافت.

آبان سال گذشته و در جریان رقابت های جهانی پاراتیراندازی در امارات هم نسرین شاهی (تپانچه بادی ماده P۲)، سیدمحمدرضا میرشفیعی (تپانچه خفیف) و زهرا غلام‌زاده (تفنگ خفیف ۵۰ متر ماده R۹) به سهمیه دست یافتند. سهمیه این ورزشکاران هم به کمیته ملی پارالمپیک ایران اختصاص داده شده است.

در پاراجودو هم طبق رنکینگ جهانی میثم بنی طبا، موسی غلامی و وحید نوری سهمیه می گیرند اما اطلاع رسانی در این زمینه انجام نشده است.

کمیته ملی پارالمپیک و تکرار تصمیم اشتباه/«سهمیه‌دارها» در خطر حذف

در مورد گلبال و با وجود قهرمانی و کسب سهمیه اعلام شده که اعزامی در کار نیست

بررسی وضعیت سهمیه ها؛ حذف قهرمان

طبق سیاست کمیته ملی پارالمپیک اعزام تیم ملی والیبال نشسته به بازی های پارالمپیک قطعی است. این تیم از ۹ دوره حضور در این بازی ها ۷ عنوان قهرمانی و ۲ عنوان نایب قهرمانی کسب کرده و قطعا شانس اول قهرمانی در پاریس به حساب می آید. بنابراین در مورد اعزام شاگردان هادی رضایی جایی برای بررسی نیست.

این در حالی است که در مورد سایر رشته ها و ورزشکارانی که کسب سهمیه کرده اند، هیچ قطعیتی وجود ندارد کما اینکه برای دوره پیشین بازی های پارالمپیک هم ورزشکارانی از پارادوومیدانی، پاراتیروکمان و پاراتیراندازی – رشته هایی که برای این دوره هم کسب سهمیه کرده اند- با وجود کسب سهمیه از فهرست اعزام کنار گذاشته شدند.

تکرار این اتفاق برای این دوره بازی های پارالمپیک هم دور از انتظار نیست. حتی هادی رضایی فرعی سرمربی تیم ملی پارادوومیدانی در گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه یک مرحله دیگر رقابت های انتخابی برای کسب سهمیه وجود دارد، گفت: در مورد ۱۶ پارادوومیدانی کاری که فعلا کسب سهمیه کرده اند، قطعیتی برای اعزام نیست. با برگزری انتخابی داخلی و رکوردگیری و لحاظ کردن سیاست های مصوب، در مورد ترکیب نهایی به نتیجه می رسیم.

در مورد سایر رشته ها اما شرایط همین گونه است، حتی در مورد گلبال به صورت شفاهی اعلام شده که شرایط این رشته منطبق با سیاست های مصوب نیست و به همین دلیل در مورد اردوهای آن تعیین تکلیف نشده است.

محمدرضا مظلومی رییس فدراسیون نابینایان و کم بینایان در گفت و گو با خبرنگار مهر با تایید این مورد گفت: در مورد جودو و دوومیدانی هیچ مشکلی برای اعزام نیست. در جودو سه نفر از ورزشکاران ما در رده سوم رنکینگ جهانی هستند و سهمیه می گیرند. در دوومیدانی هم هشت نفر سهمیه می گیرند. اعزام این نفرات قطعی است و اصلا مشکلی نیست. در مورد گلبال هم قطعیتی نیست.

مظلومی تاکید کرد: مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک (سعید سلگی) به صورت شفاهی اعلام کرده که شرایط گلبال با سیاست های مصوب یکسان نیست و به همین دلیل اعزام نشده است. البته رییس و دبیرکل کمیته در واکنش به پیگیری های ما، قول هایی برای بررسی مجدد داده اند. به هر حال فعلا برای این تیم برنامه اردویی نداریم تا تکلیفش مشخص شود.

همچنین پیام خانلرخانی سرمربی تیم ملی پاراتکواندو در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: هنوز اردوی آماده سازی ملی پوشان آغاز نشده اما پاراتکواندو جزو اولویت های اعزام است چون مدال آور هستیم. در توکیو هم ما دو نماینده داشتیم که هر دو فینالیست شدند و در نهایت هم صاحب یک مدال طلا و نقره شدیم. برای پاریس هم به زودی وارد اردو می شویم.

در مورد پاراتیروکمان که به تازگی به فدراسیون ورزش های جانبازان و توان یابان بازگردانده شده و پاراقایقرانی، تماس خبرنگار مهر با سید محمد شروین اسبقیان به نتیجه نرسید اما کسب اطلاع شده که این دو رشته هم در مرحله بررسی هستند.

کمیته ملی پارالمپیک و تکرار تصمیم اشتباه/«سهمیه‌دارها» در خطر حذف

فوتبال پنج نفره با وجود کسب سهمیه از اعزام به پارالمپیک توکیو کنار گذاشته شد، این تصمیم اما با پیشیمانی محمود خسروی وفا همراه بود

لزوم بررسی کارشناسانه برای عدم پشیمانی و برگشت به عقب

به گزارش خبرنگار مهر، آنچه مسلم است کمیته ملی پارالمپیک برای بازی های پاریس تعیین سیاست کرده و همین سیاست را متر و معیار تشکیل نهایی ترکیب کاروان قرار داده است. این در حالی است که برای دوره پیشین بازی ها هم تصمیم گیری ها بر اساس همین متر و معیارها بود اما منجر به بازگشت و ابراز پشیمانی شد.

برای بازی های پارالمپیک توکیو و از مجموع ۷۳ سهمیه کسب شده برای آن بازی ها، ۳۴ سهمیه از ۷ رشته بسکتبال با ویلچر (۱۲ سهمیه)، فوتبال ۵ نفره (۸ سهمیه)، پارادوومیدانی (۴ سهمیه)، پاراتیروکمان (۳ سهمیه)، پاراشنا (۳ سهمیه)، پاراوزنه برداری (۲ سهمیه) و پاراتیراندازی (۲ سهمیه) حذف شدند.

آن زمان و بعد از انتشار خبر توسط خبرگزاری مهر هجمه هایی نسبت به تصمیم اتخاذ شده ایجاد شد که در نهایت منجر به ورود وزیر ورزش و دستور او برای بازگشت بسکتبال با ویلچر شد. این تیم در توکیو و در میان ۱۲ تیم شرکت کننده جایگاه نهم را به دست آورد.

در مورد سایر رشته ها و به ویژه فوتبال ۵ نفره با وجود انتقادات مطرح بازنگری صورت نگرفت اما محمود خسروی وفا رییس وقت کمیته ملی پارالمپیک در نشست خبری که بعد از بازی های پارالمپیک داشت، به صراحت نسبت به حذف فوتبال پنج نفره ابراز پشیمانی کرد.

بنابراین لازم است در مورد تیم ها و ورزشکاران صاحب سهمیه برای هفدهمین دوره بازی های پارالمپیک، بررسی دقیق تری صورت بگیرد تا بعد نه اجباری برای بازگشت از تصمیم باشد و نه افسون و ندامتی.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.