×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
سایه پدیده های نوظهور روی بازار هنر

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها فضای مجازی ایجادشده بر بستر اینترنت جهانی دیگر محدود به چند پلتفرم نیست، دنیایی در حال خلق است که حضور و فیزیک اشیا و انسان در آن معنای دیگری دارد. پدیده‌ی در حال‌توسعه متاورس و ورود رسمی یکی دو دولت نشانی از ابعاد پیچیده این جهان مجازی است. بازار پرفرازونشیب رمزارزها سویه اقتصادی این جهان است و محصولات NFT بازار هنر این پدیده نوظهور را سروشکل داده است.

هرچند که سهم این بازار نسبت به سایر بازارهای مالی حجم کمتری دارد؛ اما قطعاً سرعت رشد و فراگیری آن برای کسانی که آن را ندیده یا جدی نمی‌گیرند، موجب غافلگیری خواهد شد. همچنان که در کمتر از دو دهه رسانه‌های مکتوب جهان با گسترش پدیده اینترنت مجبور به خانه‌تکانی‌های بنیادی شدند، قطعاً هنرهای کلاسیک نیز در تصادم با پدیده‌های نوظهور مجبور به تغییر خواهند شد. اینکه موزه هنرهای زیبای بوستون که از معتبرترین موزه‌های آمریکای شمالی است برای حفظ آثار کلاسیک دست به چنین اقدامی زده می‌تواند نشانه‌ای بر آغاز تغییرات باشد، اگرچه موج این تغییرات مدتی است شروع شده اما پاندمی کرونا و دورکاری به گسترش و بسط آن کمک عمده‌ای کرده است.

رضا دیده‌بان مدرس اقتصاد هنر در این خصوص به خبرآنلاین می‌گوید: دنیا امروز در حال تغییرات اساسی با سرعت سرسام‌آور است به‌گونه‌ای که شاید فرزندان سه یا چهار ساله ما در کمتر از ۲۰ سال دیگر هیچ ارتباط معناداری با جهان و رویدادهای ما و امروز نداشته باشند.

این مدرس عکاسی و فیلم‌سازی در خصوص تغییر رویکردها در دوره پاندمی کرونا، می‌گوید: دوره کرونا بسیاری از مراودات اجتماعی، اقتصادی و هنری جهان را تغییر و فعالیت‌ها را به سمت ساده‌سازی و سهل‌الوصول بودن بیشتری سوق داده است، تغییر فرآیندها موجب شکل‌گیری و یا گسترش پدیده‌های جدیدی شده است.

دیده‌بان در خصوص اقدام موزه هنرهای زیبا بوستون می‌گوید: موزه‌ها آثار فیزیکی هنرمندان بزرگ دنیا را در اختیاردارند این‌یک پتانسیل بسیار بزرگ را به آن‌ها می‌دهد تا در فضاهای جدید اقدام پیش‌دستانه و خلاقه انجام دهند. این روزها بازار NFT داغ است، بازاری که هرروز در حال فراگیر شدن است، بازاری که همچون خود هنر و بر پایه آن ایجادشده، پس موزه‌ها می‌توانند آثار فیزیکی که مالک آن هستند تبدیل به NFT کرده و با توجه به پشتوانه شهرت و قدمت اثر آن را به فروش برساند.

رضا دیده‌بان مدرس اقتصاد هنر

وی تأکید می‌کند: این روزها بازار NFT از منظر اقتصادی داغ شده و سرمایه‌داران، سرمایه‌های خود را وارد این دنیا کرده‌اند، هرکجا که پول و سرمایه سرازیر شود، قاعدتاً علاقه‌مندی افراد هم برای اینکه سهمی به لحاظ اقتصادی از این میدان و فضا داشته باشند بیشتر شده و گرایش پیدا می‌کنند و اقدام این موزه در همین راستا تعریف می‌شود.

دیده‌بان با اشاره به اینکه موزه‌ها تلاش می‌کنند از شهرت هنرمندان و کلکسیونی که خودشان گردآوری کرده‌اند سهم و بهره ببرند تا از این دنیا عقب نمانند، می‌گوید: به نظر در آینده تمامی موزه‌های دنیا به این سمت خواهند رفت و حتی فراتر از آن با گسترش متاورس و ایجاد نمایشگاه‌های مجازی و حضور غیر فیزیکی مخاطبان ارتباطات و امکانات بیشتری را به دست ‌می‌آوردند.

او با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۶ مردم بین ۳ تا ۴ ساعت روز خود را در متاورس می‌گذرانند، می‌افزاید: همین امروز باآنکه متاورس و واقعیت مجازی گام‌های اولیه را برداشته است ما به‌صورت مجازی همه‌چیز را می‌بینیم، تست کرده و خریداری می‌کنیم.

دیده‌بان با اشاره به اینکه بیش از ۳۵ درصد کمپانی‌های دنیا در فضاهای متاورسی تجارت خودشان را فعال خواهند کرد، می‌گوید: قطعاً سهم هنر و موزه‌های هنری هم از این قاعده مستثنا نیست و به این سمت حرکت می‌کنند و اقدام موزه بوستون در این راستا تعریف می‌شود. در حال حاضر هم پلتفرم‌هایی وجود دارند که از NFT های هنرمندان نمایشگاه ایجاد کرده و در حراج‌های مجازی با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسانند.

او با اشاره به اینکه بسیاری بازار NFT را سرمایه‌گذاری روی آینده می‌دانند، می‌افزاید: فرض کنید یک نفر کلکسیونر که مجموعه تمبری را یک یا ۱۰ دلار، سی یا ۵۰ سال پیش خریده است، ارزش آن کلکسیون امروز شاید صدها یا هزاران برابر شده باشد. رویکرد مجموعه‌داران به بازار NFT از این جنس است.

دیده‌بان در پایان خاطرنشان می‌کند: در آینده با توجه به‌احتمال تغییرات اقلیمی یا اقتصادی و… شاید امکان سفر و دیدن فیزیکی موزه‌ها و… وجود نداشته باشد، اما قطعاً همه مدخلی برای ورود به واقعیت مجازی را خواهند داشت و با آن ابزار سفر کرده در کنار دیگران حضور داشته اشیا را لمس کرده و پدیده ها را ادراک می‌کنند.

۵۷۵۷

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.