×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
قطع ارتباط ایران و عربستان به خاطر ماجرای سفارت نبود، خودشان رابطه را از بین بردند/ موضوع حمله به سفارت عربستان فرعی است

نماینده کرج در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

علیرضا عباسی نماینده مجلس می‌گوید: وقتی عربستان آن رویه‌ها را در پیش گرفت، خودش هم خیلی تمایلی به ارتباط با ایران نداشت، پس اتفاقات سفارت عربستان، موضوع اصلی نیست و با این دست فرمانی که عربستان جلو می‌رفت، قطع رابطه به وقوع می‌پیوست. موضوع حمله به سفارت عربستان خیلی موضوع فرعی است و اصلاً قبول ندارم که این قطع ارتباط را گردن آن اتفاق بیندازیم.

علیرضا عباسی نماینده کرج

رویداد۲۴ محمد آیتی: علیرضا عباسی نماینده اصولگرای مجلس در توضیح عادی‌سازی روابط ایران با عربستان در دولت رئیسی و هزینه‌هایی که پیش از آن ایجاد شده بود، با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده است. بخش‌های مهمی از این مصاحبه را در ادامه بخوانید:

*‌ برخی می‌گویند افراد نزدیک به تفکر دولت فعلی در دهه ۹۰ به سفارت عربستان حمله کردند و باعث شدند روابط ایران با عربستان تیره شود، که اصلاً این نظریه را قبول ندارم. سیاست جمهوری اسلامی ایران از روزی که کار را به دست گرفت این بود که نگاه مثبتی به همسایگان، کشور‌های اسلامی و کشور‌های همسو در سراسر جهان داشته باشد.

*‌ در دهه گذشته، عربستان مسیری را دنبال کردند که از دایره همسایگی و حسن همجواری خارج شدند. حال باید پرسید قطع رابطه ایران و عربستان که اتفاق افتاد، تنها به خاطر جریان‌های سفارت بود؟ جواب نه است، چون عربستان با کار‌هایی که کرده بود، روابط دوستانه خود با ایران را از حالت عادی خارج کرد که اعدام شیعیان عربستان هم جزو آن بود و یا حرکت عربستان به سمت آمریکا و اسراییل و خارج شدن از مقاومت اسلامی هم از دیگر دلایلی است که می‌توان به خدشه‌دار شدن روابطه دو کشور اشاره کرد.

*‌ وقتی عربستان آن رویه‌ها را در پیش گرفت، خودش هم خیلی تمایلی به ارتباط با ایران نداشت، پس اتفاقات سفارت عربستان، موضوع اصلی نیست و با این دست فرمانی که عربستان جلو می‌رفت، قطع رابطه به وقوع می‌پیوست. موضوع حمله به سفارت عربستان خیلی موضوع فرعی است و اصلاً قبول ندارم که این قطع ارتباط را گردن آن اتفاق بیندازیم.

*‌ بعد از قطع رابطه ایران و عربستان و اتفاقات پس از آن، عربستان به سمت اصلاح رویه‌های در پیش گرفته خود رفت و این موضوع باعث عادی‌سازی روابط دو کشور شد. مثلاً عربستان در جنگ با یمن به این نتیجه رسید که اهدافی که می‌خواسته محقق نشده و باید چرخشی داشته باشد یا اینکه آمدند و جای فروش نفت ایران را در جهان گرفتند یا قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلاری با آمریکا برای خرید تسلیحات نظامی بستند، به مرور به آن‌ها نشان داد، به خواسته‌شان نمی‌رسند و تغییر مسیر جدی را در سیاست‌گذاری‌های خود باید داشته باشند، مخصوصاً که فهمیدند آمریکا هم سر بزنگاه، پشت‌شان را خالی خواهد کرد.

*‌ عربستان متوجه شد که اگر می‌خواهد در منطقه و دنیا جایگاهی داشته باشد، باید بیایند به سمت کشور‌های همسایه و همسو تا مشکلات‌شان را رفع کنند. امروز اگر روابط ایران و عربستان به سمت عادی‌سازی حرکت می‌کند، فرکانس اولیه آن، از سمت عربستان بوده است.

*‌ در عادی‌سازی روابط ایران با عربستان، ایران هیچ امتیازی به طرف مقابل نداده است و به هیچ وجه حرف عده‌ای که می‌گویند ایران به عربستان برای عادی‌سازی روابط باج داد را قبول ندارم. به هر حال این رابطه دوطرفه می‌تواند برای منطقه، مثمرثمر باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.