×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
هالیوودی‌ها و جنجال‌های بی‌پایان/ از جورج کلونی و مت دیمون تا لئوناردو دی کاپریو

مهسا بهادری: مدتی است که اخبار مربوط به اعتصابات در هالیوود و تبعات این اعتصاب گسترده، در صدر اخبار است. ماجرا از اختلافات انجمن نویسندگان آمریکا با استودیوهای فیلم‌سازی آغاز شد. افزایش دستمزدها و همچنین دریافت دستمزد اضافه بابت بازپخش برنامه‌ها در سامانه‌های نمایش آنلاین، محورهای اصلی و مهم مطالبات نویسندگان از استودیوهاست. پس از شکست مذاکرات آن‌ها، انجمن نویسندگان آمریکا ماه می، مصادف با اردیبهشت امسال، دست به اعتصاب زدند و به این ترتیب بزرگ‌ترین اعتصاب نویسندگان هالیوود پس از ۱۵ سال رقم خورد.

این انجمن در یک سند طولانی پیشنهاد داده بود در هر سریال تلویزیونی حداقل۶ تا ۱۲ نویسنده بر اساس تعداد قسمت‌ها باید فعالیت داشته باشند اما این پیشنهاد از سوی استودیوها پذیرفته نشد و آنها حتی پیشنهاد جایگزینی مطرح نکردند.

این صنف همچنین خواستار تضمین حداقل هفته های استخدام برای هر نویسنده از ۱۰ هفته تا ۵۲ هفته شده بود اما استودیوها این پیشنهاد را نیز رد کردند و پیشنهاد متقابلی ارائه نکردند.

اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون آمریکا این دو موضوع را «نقاط اصلی اختلاف» خواند اما اعلام کرد که مایل بوده غرامت و دستمزد را افزایش دهد و حتی از آخرین پیشنهاداتش نیز فراتر برود در صورتی که انجمن نویسندگان بر روی تحقق پیشنهادهای بزرگ خود اصرار و تاکید نداشت.

نویسندگان همچنین خواهان دریافت دستمزد از پخش مجدد برنامه‌ها در سامانه‌های نمایش آنلاین شدند، اما استودیوها این پیشنهاد را رد کردند. طبق محاسبات این انجمن، این پیشنهادات ۴۲۹ میلیون دلار در سال هزینه خواهد داشت. این انجمن گفت که پیشنهادات متقابل استودیوها تنها ۸۶ میلیون دلار در سال است.

اتحاد تهیه کنندگان فیلم و تلویزیون که از طرف کمپانی‌های هالیوودی در این زمینه چانه زنی می‌کند، پیش از این در بیانیه‌ای در واکنش به تهدید اعتصاب نویسندگان عنوان کرده بود که اعتصاب نویسندگان نباید تعجب آور باشد و در ادامه نوشت: «رای مجوز اعتصاب همیشه بخشی از برنامه انجمن نویسندگان بوده است که قبل از تبادل پیشنهادات طرفین اعلام شده است. هدف ما رسیدن به یک توافق عادلانه و معقول است. توافق تنها در صورتی امکان‌پذیر است که صنف متعهد باشد که تمرکز خود را به چانه‌زنی جدی از طریق درگیر شدن در بحث‌های کامل درباره مسائل با شرکت‌ها و پیگیری راه حل‌های منطقی معطوف کند».

هالیوودی‌ها و جنجال‌های بی‌پایان/ از جورج کلونی و مت دیمون تا لئوناردو دی کاپریو

متحدان اعتصاب‌کنندگان

پس از دو ماه، انجمن بازیگران آمریکا نیز با نویسندگان متحد شدند و آن‌ها نیز به صف اعتصابگران پیوستند. افزایش حقوق و دستمزدها از مطالبات بازیگران است و همچنین استفاده نکردن از هوش مصنوعی به جای آن‌ها نیز دغدغه مشترک نویسندگان و بازیگران است. توقع نویسندگان هم موضوع خاص و عجیبی نیست، آن‌ها خواستار افزایش پلتفرم‌ها و همچنین بالا رفتن تولیدات هستند تا استودیوها درآمد بیشتری کسب کنند؛ به همین دلیل آن‌ها خواهان افزایش دستمزد خود و یک قرارداد جدید هستند. از طرفی هم استودیوها زیر بار بالا بردن دستمزد نویسندگان نمی‌روند.

انجمن نویسندگان همچنین پیشنهادهایی را درباره این که حداقل ۶ تا ۱۲ نویسنده در هر سریال فعالیت کنند و مدت زمان استخدام هر نویسنده حداقل از ۱۰ هفته تا ۵۲ هفته تضمین شود، مطرح کرده بودند که این پیشنهادها نیز از سوی استودیوهای فیلم‌سازی رد شد. بخش مهم دیگری از مطالبات و دغدغه‌های انجمن نویسندگان آمریکا، مربوط به خطر هوش مصنوعی است. آن‌ها معتقدند با پیشرفت‌هایی که به سرعت اتفاق می‌افتد و همچنین کاربردهای هوش مصنوعی، دور نیست که هوش مصنوعی جای آن‌ها را بگیرد.

بیشتر بخوانید:

حمایت از هنرمندان

پردرآمدترین بازیگران هالیوود به انجمن بازیگران کمک کردند تا اعتصاب، آن‌ها را با مشکلات اقتصادی مواجه نکند. مریل استریپ و اپرا وینفری حداقل یک میلیون دلار و جورج کلونی، مت دیمون، لئوناردو دی کاپریو، هیو جکمن، دواین جانسون و نیکول کیدمن نیز یک میلیون دلار یا بیشتر به انجمن بازیگران اهدا کردند. جنیفر لوپز و بن افلک، رایان رینولدز و بلیک لایولی، جولیا رابرتز و آرنولد شوارتزنگر نیز دیگر ستاره‌هایی هستند که به بازیگران در اعتصاب، کمک مالی کردند. برد پیت در مقام تهیه‌کننده فیلم «اوج»، برای حمایت از اعتصاب‌کنندگان فیلم‌برداری این پروژه را متوقف کرد. جورج کلونی نیز با حمایت از اعتصاب اتحادیه بازیگران با ۱۶۰ هزار عضو، این اتفاق را نقطه عطفی در سینما دانست. محدودیت‌های اعتصاب برای بازیگران دستورالعمل اعتصاب، محدودیت‌های مهمی را برای انجمن بازیگران ایجاد کرده است.

بازیگران در زمان اعتصاب اجازه ندارند در فرش قرمز افتتاحیه و اولین اکران‌ فیلم خود شرکت کنند. همچنین بازیگران نمی‌توانند به واسطه مصاحبه یا معرفی پروژه خود در رسانه‌ها، آن‌ها را تبلیغ کنند و نباید در جشنواره‌ها و مراسم اهدای جوایز حضور یابند. در این شرایط، طبیعتا اعتصاب هزاران بازیگر باعث می‌شود اکران فیلم‌ها و برگزاری جشنواره‌ها طبق برنامه‌ریزی پیش نرود و همچنین بسیاری از تولیدات جدید هالیوود با تعطیلی مواجه شود. فرش قرمز و جشنواره‌ها زیر سایه اعتصاب تحت تاثیر پیوستن بازیگران به اعتصاب نویسندگان، اولین نمایش فیلم «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان بدون حضور بازیگران و ستاره‌های این فیلم برگزار شد. اولین اکران فیلم «عمارت تسخیرشده» نیز بدون حضور بازیگران فیلم انجام شد.

محدودیت بازیگران برای تبلیغ فیلم خود، اکران قسمت دوم فیلم «تل‌ماسه» را به تعویق انداخت. این فیلم پرهزینه به جای پاییز، اسفندماه به نمایش درمی‌آید. علاوه بر این، «چالشگران» به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز، به دلیل غیبت ستاره‌هایش در فرش قرمز، جای خود را به اثر دیگری داد و تاریخ اکران آن به تابستان ۲۰۲۴ موکول شد. اعتصاب بازیگران و نویسندگان هالیوود، تاریخ برگزاری هفتاد و پنجمین جوایز امی را نیز از سپتامبر (شهریور) به ژانویه (دی‌) تغییر داده است.

اعتصابی که پایان یافت

چند روز پیش انجمن نویسندگان آمریکا که ۱۴۶ روز در اعتصاب بودند و متنی روی کاغذ نیاوردند با تهیه کنندگان بزرگ بر سر حقوق قانونی خود به توافق رسیدند تا هالیوود بتواند نفس راحتی بکشد.

انجمن نویسندگان و استودیوهای اصلی و پخش‌کننده‌ها به توافقی آزمایشی با عقد یک قرارداد جدید سه ساله دست یافته‌اند که به معنی پایان دادن به اعتصاب ۱۴۶ روزه است که آسیب زیادی به تولید محتوا برای صنعت فیلم وارد کرده است.

مذاکره کنندگان انجمن نویسندگان آمریکا و اتحاد تهیه کنندگان فیلم و تلویزیون پس از ۵ روز مذاکره پشت سر هم دیروز یکشنبه به خط پایان رسیدند. روز چهارم یعنی شنبه هم امید رسیدن به توافق مطرح شده بود و بحث بیشتر بر سر مسائل پیچیده و پیشگامانه و جزئیات دقیق درباره استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا بود.

کمیته مذاکره کننده انجمن نویسندگان در ایمیلی که ساعت ۷:۱۰ بعد از ظهر برای اعضایش ارسال کرد، نوشت: با افتخار می‌توانیم بگوییم که این معامله استثنایی است، با دستاوردها و حمایت‌های معنادار برای نویسندگان در هر بخش.

با این حال هنوز اعتصاب لغو نشده تا فرآیند تأیید و تصویب قرارداد عملی شود اما از یکشنبه شب به حالت تعلیق درآمده است. به نظر می‌رسد سه‌شنبه دستور رسمی برای لغو رسمی اعتصاب علیه تهیه‌کنندگان داده شود.

جزئیات قرارداد هم تا زمانی که قرارداد تکمیل نشود، منتشر نخواهد شد. کمیته رهبری انجمن نویسندگان روز سه‌شنبه در مورد پیمان نهایی رأی می‌دهد و قرارداد برای تصویب به ۱۱ هزار عضو انجمن ارسال می‌شود.

این اعتصاب که از ۲ ماه می آغاز شد پس از نزدیک به ۵ ماه سرانجام خواست‌های اعضای خود را محقق شده می‌بیند. همبستگی شدید و فعالیت‌های بی‌وقفه توسط اعضا نشان داد که از چه قدرتی برخوردار هستند.

انجمن بازیگران هم که از ۱۴ جولای اعتصاب کرده به سرعت به انجمن نویسندگان برای غلبه بر بزرگترین موانعی که با اتحاد تهیه کنندگان بزرگ وجود داشت، تبریک گفت و افزود همچنان متعهد به دستیابی به شرایط لازم برای اعضای خود هستیم.

در پیام آنها آمده است: ما همچنان به اعتصاب خود ادامه می‌دهیم و همچنان از مدیران عامل استودیوها و پخش کننده‌ها می‌خواهیم به میز مذاکره برگردند.

۲۴۵۲۴۵

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.